به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، سنجش نبض بازار خودرو نشان می دهد قیمت محصولات خودرویی از سال ۱۳۹۶ تاکنون، تنها متاثر از نرخ ارز نبوده و در بازه زمانی مذکور حتی از تورم عمومی نیز پیشی گرفته است. بررسی ها حکایت از آن دارد که نرخ دلار در هفت سال گذشته بیش از ۱۶ برابر شده است؛ حال آن که قیمت خودرو در این بازه زمانی به طور میانگین بیش از ۱۸ برابر شده است.
بنابراین رشد قیمت خودرو بیشتر از نرخ دلار بوده است. می توان به سادگی به این نتیجه رسید که سیاستگزاران خودرو در این سال ها با گسترش سایه خود بر صنعت خودرو، به نوعی سکوی پرشی را برای قیمت این کالای مصرفی خانوارها ایجاد کرده اند.
جهش بهای خودرو نشان می دهد سرکوب قیمت خودرو با تعیین قیمت های دستوری، به ریزش عرضه از یک سو و از سوی دیگر رویش تقاضا به شکل سفته بازی در بازار منجر شده که پیامد آن، معاملات با قیمت نامتعارف بوده است.
طی سال های گذشته، بسیاری از محصولات خودروسازان در بازار خودرو کشور با قیمت های عجیب و باورنکردنی عرضه شدند. آن چه مشخص است این که در این سال ها، افزایش نرخ ارز پای ثابت روند صعودی قیمت خودرو در بازار بوده است. بررسی ها در این زمینه حکایت از آن دارد که رشد بهای خودرو از سال ۱۳۹۶ تاکنون از تغییرات و رشد نرخ ارز پیشی گرفته است.
به عبارت دیگر می توان گفت تورم موجود در بازار خودرو در بازه زمانی یادشده از تورم عمومی سبقت گرفته و به مرور این بازار دچار حباب شده و این موضوع را می توان متاثر از سیاست هایی دانست که دسترسی شهروندان به خرید خودرو را محدودتر کرده است.
جالب اینکه سیاستگزاران با اجرای برنامه هایی مانند سرکوب قیمت طولانی مدت، سعی کردند رضایت مصرف کنندگان را حاصل کنند؛ اما درنهایت این سیاست موجب ایجاد حباب قیمتی در بازار خودرو و کاهش قدرت خرید متقاضیان شد؛ به طوری که رشد قیمت دلاری خودروهای داخلی به طور میانگین از سال ۹۶ تاکنون حدود ۱۵ درصد بوده است.
برای بررسی سیر رشد قیمت خودرو، بهای دلاری سه محصول داخلی پرتقاضا، یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس سال و پژو ۲۰۷ اتوماتیک از سال ۱۳۹۶ تاکنون زیر ذره بین قرار گرفته است.
در سال ۱۳۹۶ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی معادل ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان داشته است. در آن سال بهای دلار در بازار آزاد حدود ۴ هزارتومان بود. بنابراین قیمت دلاری این خودرو در آن سال، یعنی درست یک سال پیش از شروع تحریم های ثانویه که منجر به موج تورمی در کشور شد، ۸ هزار و ۴۵۰ دلار بود. در این مدت قیمت دلار به طور قابل توجهی رشد داشته و از ۴ هزارتومان در سال ۱۳۹۶ به ۶۴ هزار و ۶۰۰ تومان در روز گذشته رسیده که قطعا تاثیر قابل توجهی روی قیمت خودرو داشته است؛ اما رشد بهای خودرو از این میزان هم بیشتر بوده؛ به طوری که بهای دلاری پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در روز گذشته ۱۰ هزار و ۲۱۶ دلار بود که حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت دلاری را نشان می دهد.
به عبارت دیگر طی ۷ سال گذشته و بعد از شروع موج تورمی در کشور تاکنون بهای دلار در بازار آزاد بیش از ۱۶ برابر شده؛ اما قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در همین مدت زمان بیش از ۱۹ برابر شده است. این موضوع به خوبی نشانگر آن است که قیمت این خودرو در بازار با حبابی همراه است که متاثر از نرخ ارز یا تورم عمومی نیست. نگاهی نیز به تغییرات پرطرفدارترین خودرو بازار یعنی پژو پارس سال بیندازیم. این خودرو در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۷ میلیون تومان معامله می شد که با احتساب نرخ دلار ۴ هزار تومانی، بهایی معادل ۹ هزار و ۲۵۰ دلار داشته است. از طرفی معاملات دیروز پژو پارس سال، حول قیمت ۶۸۰ میلیون تومان انجام شد؛ بهای دلار در بازار آزاد نیز حدود ۶۴ هزار و ۶۰۰ تومان بود.