به گزارش فرصت امروز به نقل از گجت نیوز، تعطیلات نوروزی به پایان رسید و در اولین روزهای کاری سال ۱۴۰۳ شاهد رشد سرسام آور قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در بازار آزاد بودیم. متاسفانه در روزهای اخیر باز هم قیمت دلار در حال رکوردشکنی بوده و در زمان نگارش این مطلب به حدود ۶۴ هزار تومان رسیده است. همچنین اخباری مبنی بر رسیدن قیمت دلار به ۱۰۰ هزار تومان، در آینده نزدیک به گوش می رسد. طبق جدیدترین اخبار خودرو در بازار ایران، وضعیت اقتصادی نامساعد کشور، افزایش نرخ ارز و شکست برنامه های بلندپروازانه طرح واردات خودرو باعث شده بازار خودرو در بحرانی ترین روزهای خود به سر ببرد.
وضعیت بازار خودرو تا جایی رسیده که حتی خودروهای داخلی نیز یکی یکی در حال گذر کردن از قیمت یک میلیارد تومان هستند. در یک سال اخیر، سیاست های افزایش تولید و عرضه خودروهای داخلی نیز شکست خورد و شرکت های تولیدکننده نیز همواره سیاست های دستوری و شیوه قیمت گذاری خودروها از سوی دولت و شورای رقابت را مقصر وضعیت فعلی بازار خودرو می دانند. حال با چنین شرایطی، چه آینده ای را می توان برای بازار خودرو در ایران متصور بود و قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ به چه سمت و سویی پیش می رود؟
افزایش قیمت خودرو قطعی است
همین ابتدای امر، خیال همه را راحت کنیم؛ افزایش قیمت خودرو درب کارخانه، قطعی و اجتناب ناپذیر است. بدون شک در روزها و هفته های آتی باید منتظر اعلام قیمت جدید کارخانه ای توسط شرکت های مختلف تولیدکننده و مونتاژکار باشیم و احتمالا تمام خودروهای داخلی و چینی و وارداتی ها به طور قابل توجهی با افزایش قیمت مواجه می شوند.
همانطور که گفتیم، قیمت دلار در این روزها ترمز بریده و روز به روز در حال شکستن رکوردهای جدید است. مشکلات همیشگی اقتصاد ایران، تحریم های جدید، ناآرامی های منطقه و… باعث شده اند نرخ دلار در حال حاضر به ۶۴ هزار تومان برسد و طبق پیش بینی ها، دلار ۱۰۰ هزار تومانی از رگ گردن به ما نزدیک تر است. در ماه های آتی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و انتخاب احتمالی دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور، وضعیت از این هم بدتر خواهد شد و حتی در خوشبینانه ترین حالت ممکن نیز نمی توانیم آینده خوبی را برای اقتصاد کشورمان متصور باشیم.
با این اوصاف نمی توان توقع داشت که قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی و مونتاژی تکان نخورد و قطعا خیلی زود شاهد موج جدیدی از افزایش قیمت ها خواهیم بود. شرکت های مختلف خودروسازی داخلی و مونتاژکنندگان با توجه به تورم و افزایش شدید نرخ ارز، چاره ای جز افزایش قیمت محصولات خود نخواهند داشت و حتی با وجود دستوری بودن قیمت گذاری خودرو نیز احتمالا هیچ مخالفتی از سوی دولت و نهادهای تصمیم گیرنده در این رابطه شاهد نخواهیم بود. از سوی دیگر افزایش حقوق کارگران نیز می تواند به حجم بالای زیان دهی خودروسازان و مونتاژکاران اضافه کند و با توجه به این که چند ماه از آخرین اصلاح قیمت ها می گذرد، قطعا در روزها و هفته های آتی شاهد انتشار لیست جدید قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی از سوی شرکت های مختلف خواهیم بود.
در بین خودروهای وارداتی نیز با توجه به محقق نشدن وعده های خوش رنگ و لعاب مسئولان و واردات قطره چکانی خودروهای خارجی و همچنین عملیاتی نشدن واردات خودروهای دست دوم، قیمت این دسته از خودروها سر به آسمان ساییده و رشد نرخ ارز نیز مزید بر علت شده تا به زودی شاهد انفجار قیمت خودروهای وارداتی باشیم.
در هر صورت در روزهای آینده، شرکت های مختلف خودروسازی داخلی، مونتاژکنندگان و واردکنندگان، لیست جدید قیمت محصولات خود در کارخانه را منتشر می کنند و تنها ابهامی که در این رابطه وجود دارد این است که باید ببینیم این افزایش قیمت تا چه اندازه خواهد بود. همین دیروز، شرکت خودروسازی سایپا با انتشار شرایط فروش جدید خود به مناسبت دهه فجر، قیمت جدید چند محصول خود شامل اطلس، پراید وانت، شاهین GL و شاهین اتوماتیک را اعلام کرد تا موج جدید افزایش قیمت کارخانه ای خودروها را شروع کند. باید دید خودروساز بعدی که برای افزایش قیمت پیش قدم می شود، کدام شرکت است و قرار است چه بلاهای دیگری بر سر بازار خودرو کشورمان بیاید.