به باور وزیر صمت عرضه و تولید خودرو در شرایط مناسبی قرار دارد و اشباع شده است، اما برخلاف تصور وی بازار خودرو اشباع نشده، فقط منتظر است تا تکلیف وعده ها و سرانجام عرضه و واردات مشخص شود.
به گزارش فرصت امروز به نقل از اسب بخار، علی آبادی روز ۱۱ بهمن ۱۴۰۲، در پنجمین اتو اکسپو تهران حضور یافت؛ وی پس از بازدید از محصولات حاضر در این نمایشگاه در جمع خبرنگاران قرار گرفت.
وزیر صمت در پاسخ به پرسشی مبنی بر عرضه محصولات مازاد خودروسازان در حاشیه بازار، تأکید کرد: «ما درخصوص عرضه محصولات، تابع مقررات کشور هستیم. محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه شد و اولویت اول، تحویل خودروی افرادی است که ثبت نام کرده اند. برای سایران، در حال تلاش هستیم تا تولید و عرضه افزایش پیدا کند. براساس اطلاعاتی که به بنده داده شده، خوشبختانه تولید در هر دو خودروساز افزایش پیدا کرده است و وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند.»
علی آبادی افزود: «در حال حاضر، روزانه بیش از ۴۰۰۰ دستگاه خودرو در همین دو خودروساز تولید می شود. باقی خودروسازان نیز بیش از ۱۰۰ درصد تولید سال گذشته خود، امسال تولید داشته اند؛ بنابراین عرضه نسبت به سال گذشته، بیش تر خواهد بود. امیدوار هستیم که تأثیر خوبی داشته باشد.»
وی اضافه کرد: «فراموش نکنیم که خودرو تبدیل به کالایی سرمایه ای شده است و برخی خریداری می کنند و در پارکینگ خانه خود نگه می دارند؛ بنابراین هر چه هم عرضه بیش تر می شود، باز هم تقاضا وجود دارد.»
وزیر صمت: بازار خودرو اشباع شده است
وزیر صمت در ادامه پاسخ به این پرسش تأکید کرد: «به اعتقاد بنده بازار دیگر اشباع شده است و بیش تر این تقاضاها، واقعی نیست. می ترسیم از این که افراد دارایی خود را می فروشند تا در حوزه خودرو سرمایه گذاری کند. بنابراین توصیه ماست که چنان چه مشتری نیاز واقعی به خودرو ندارد، ریسک این سرمایه گذاری را به خود و خانواده خود تحمیل نکند.»
در این شرایط، هر چند از زمانی که علی آبادی برای دیدار از محصولات اتو اکسپو تهران گذاشت، نباید بی تفاوت گذشت، اما مسئله اصلی این است که گویا مانند برخی آمارها، اطلاعات دقیقی از وضعیت بازار، عرضه ها در اختیار وی قرار نگرفته است، چراکه در حال حاضر، بازار خودرو اشباع نشده و هنوز سرشار از تقاضاست. تقاضاهایی که بعد از بازی روانی با قیمت خودرو های مونتاژی و واردات خودروهای دست دوم با توقف و تبدیل به خرید همراه شده اند. هر چند، آمارهای تولید وزارت صمت از رشد خبر می دهند و محصولات وارداتی نیز در چند مرحله عرضه شده اند، اما میزان تحویل و عرضه ها هیچ تناسب و تعادلی با تقاضای بازار ندارد.
این بازار برای این که به یک تعادل نسبی و حداقلی برسد نیاز به تزریق دست کم یک میلیون و نیم خودرو دارد، اما هنوز نیمی از این میزان هم تحویل نشده است. به بیان ساده تر، بلاتکلیفی از سرانجام واردات، شیفت دولت به خودروهای برقی، عرضه های قطره چکانی در کنار کمبود ارز باعث شده است که کسی نتواند از آینده بازار چشم انداز روشن و مثبتی ترسیم کند، ضمن این که، نوسان های نرخ ارز و تأثیر مستقیم آن بر بازار هنوز هم حرف اول را می زند.
در این شرایط به نظر می رسد وزارت صمت به اشتباه، بازار را اشباع شده تصور کرده است؛ بسیاری از خریداران از یک سو، منتظر ورود خودروهای وارداتی نو و دست دوم به خصوص از نوع غیر چینی هستند، از سوی دیگر، در انتظار تعیین تکلیف قیمت های بازار نیز نشسته اند. ضمن این که، هنوز از فرجام کار ناامید نشده اند و به روزهای آینده و تزریق پرتعداد خودرو به بازار امیدوار هستند، اما این روند در روزهای پایانی سال نمی تواند چندان پایدار بماند. در واقع، اگر بازار و مردم پیام صریح و مثبتی را احساس نکنند امکان دارد وضعیت اشباع شده از نظر وزیر صمت، باز هم جای خود را با افزایش قیمت ها و تلاطم های شدید عوض کند.