آزادسازی قیمت خودرو به تنهایی کار اشتباهی است. آزادسازی قیمت خودروهای داخلی باید همزمان با آزادسازی واردات خودرو انجام شود.
به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، بسیاری از ما فعال حوزه خودرو بارها اعلام کرده ایم آزادسازی قیمت خودروهای داخلی باید هم زمان با آزادسازی واردات خودرو بدون هیچ ممنوعیتی اتفاق بیفتد. اینکه شما فقط بخواهید قیمت را آزاد کنید و به واسطه فضای انحصاری که ناخودآگاه برای خودروساز به وجود آمده مانع واردات شوید، اقدام درستی نخواهد بود. چون آن زمانی که قرار بود واردات خودرو را ممنوع کنند از خودروساز نپرسیدند آیا می توانید جای واردات را پر کنید؟
اصولا چنین چیزی از دست خودروساز خارج بوده، سال هاست بر این نکته تاکید می کنیم که در صنعت خودرو و قطعه باید به سمت بازار آزاد حرکت کنیم. هیچ راهی جز این وجود ندارد. باید مطابق آیین نامه هایی که در سال 96 وجود داشته و محدودیت های معقولی مانند حجم موتور 2500 سی سی و حداکثر قیمت 40هزار دلار، واردات انجام شود و شرایط پیش برود.
تامین ارز واردات هم از بازارهای صادراتی یا ارزهای موجود در خارج کشور انجام شود. هم زمان با این شرایط بگویند دو خودروساز هم آزاد شوند و از آن ها بخواهند که با این بازار رقابت کنند.
تعریف شورای رقابت از انحصار به عنوان یک نهاد بالادستی و فراقوه ای این است که اگر حداقل 70درصد یک بازاری در اختیار حداکثر دو تولیدکننده یا تامین کننده باشد بنابراین بازار انحصاری فرض می شود. این شرایط در هیچ بازاری متفاوت نیست. به عنوان مثال برخی تاکسی های اینترنتی که بیش از 70درصد بازار را در اختیار دارند، بازار انحصاری خواهد بود. با وجود آمار سال96 که 100هزار دستگاه وارد شد اما باز هم بیش از 90درصد بازار در اختیار این دو خودروساز بود.
ضمن اینکه امروز نزدیک 43پروانه بهره برداری برای شرکت های خودروسازی در کشور داریم حتی در چین هم چنین رقمی وجود ندارد. در چین 20 خودروساز فعالیت می کنند اما در ایران 43 خودروساز به ثبت رسیده اند. مونتاژهای مختلف با هزار تا سه هزار دستگاه، ارز کشور را خارج کرده و سی کی دی از چین وارد می کنند.
شرایط فعلی کشور برای این که کسی چنین شجاعتی داشته باشد و این دو کار را هم زمان انجام دهد، مناسب نیست و کسی را نمی شناسم که ریسک کند و بگوید واردات و قیمت گذاری باید به طور هم زمان آزاد شود.