در دنیای پررقابت امروزی، افزایش عملکرد خودرو برای هر کاری در ماشین ها امری حیاتی است. یکی از اجزای اساسی در این راستا، استارت و دینام خودرو می باشد. در این مقاله، به بررسی اصول افزایش عملکرد خودرو از طریق بهینه سازی استارت و دینام می پردازیم.
استارتر با قدرت بالا از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از یک استارتر با قدرت بالا به شما این امکان را می دهد که در هر شرایطی، حتی در دماهای پایین، خودرو را راحتتر و سریعتر راه اندازی کنید. این ویژگی به ویژه در مناطق سردسیر بسیار اهمیت دارد.
استفاده از استارتری که مصرف انرژی کم و قدرت بالا داشته باشد، علاوه بر افزایش کارایی، باعث صرفه جویی در مصرف شارژ باتری نیز می شود. بررسی مشخصات فنی استارت و اطمینان از مصرف بهینه آن، یکی از اصول اساسی در انتخاب استارت خودرو مناسب است.
برای شروع فرآیند استارت، کافی است دکمه مربوطه را فشار دهید یا کلید را چرخانده و اتومبیل را روشن کنید.
با فشار دکمه، انرژی از باتری به موتور استارتر منتقل می شود و حرکت ایجاد می شود.
حرکت موتور استارتر باعث چرخش فلایویل می شود که در نتیجه، موتور خودرو به حرکت در می آید.
به طور کلی، استارت خودرو یک سیستم پیچیده است که با هماهنگی دقیق اجزا، امکان راه اندازی موتور را فراهم می کند. برای حفظ عملکرد بهینه، نگهداری دقیق و منظم بر روی باتری و دیگر اجزا امری ضروری است. از این به بعد، هنگامی که دکمه استارت را می فشارید، بدانید که چه فرایندی در موتور شما رخ می دهد.
به طور کلی در خودروهای ایرانی دو مدل استارت داریم که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم:
طرح والئو بهترین مدل استارت است مخصوصا برای خودروهای ایرانخودرو که دارای مکانیزم گیربکسی می باشد و حتی با باتری ضعیف قادر به راه اندازی پیشرانه با قدرت بالاست. طرح والئو دارای 2 مدل است
این مدل دارای 2 ذغال است و محفظه جا زغالی آن به صورت مجزا از آنها قرار دارد و برای تعمیر و نگهداری هزینه کمتری را برای مصرف کننده ایجاد می کند.
این مدل دارای مجموعه زغال استارت 4 تایی می باشد و اختلاف خاصی با مدل D6RA ندارد فقط هزینه تعمیرات آن مقداری بیشتر از دو زغاله است.
مدل مگنتی استارت خودرو از لحاظ قیمت ارزانتر از مدل های گیربکسی است و یکی از ایرادات آنها ضعف در استارت هنگامی که باتری خودرو کمی ضعیف شده باشد است. اما مزیت آنها هزینه تعمیرات و نگهداری پایین آنهاست.
استارت راه انداز موتور خودروها از چندین قطعه تشکیل شده است و باید در هماهنگی کامل با هم کار کنند. در ادامه به اجزاء و قطعات استارت ماشین می پردازیم:
وظیفه اتوماتیک استارت (سلونوئید) دریافت برق فشار ضعیف هنگام چرخاندن سوییچ یا فشار دادن دکمه استارت و عبور دادن برق قوی که مستقیم از باتری می آید و انتقال به استارت است تا شروع به چرخش کند و موتور راه اندازی شود.
ذغال استارت وظیفه عبور دادن جریان برق به آرمیچر درون استارت را دارد و باعث تولید میدان مغناطیسی شده و آرمیچر را میچرخاند.
در واقع آرمیچر استارت هسته اصلی درون سیستم راه انداز پیشرانه است که با انتقال جریان برق به آن و سیم پیچ درونش دنده استارت را به حرکت درآورده و با چرخش فلایویل موتور روشن می شود.
دنده استارت (چرخ دنده استارت) قطعه ای است که بر روی شفت اصلی استارت نصب شده و توسط دوشاخه استارت هنگامی که استارت زده می شود به جلو هل داده می شود و با فلایویل درگیر شده و با قدرت شروع به چرخاندن آن می کند و پیشرانه روشن می شود.
دوشاخه استارت یک قطعه پلاستیکی شبیه به یک اهرم است و در هنگام استارت زدن توسط اتوماتیک استارت هل داده شده و وظیفه درگیر کردن دنده استارت با فلای ویل را بر عهده دارد.
وقتی به دینام خودرو فکر می کنیم، اولین سوالی که به ذهن ما می رسد این است: "دینام چگونه کار می کند؟" دینام یکی از عناصر اساسی خودرو است که در تولید برق برای قسمت های مختلف خودرو نقش دارد.
به طور خلاصه دینام با چرخش میلنگ و دریافت انرژی از آن به وسیله تسمه دینام به حرکت درآمده و با ایجاد میدان مغناطیسی برق تولید می کند و برای سیستم های الکتریکی خودرو و همچنین شارژ باتری ارسال می کند.
یکی از اجزای اصلی دینام، ژنراتور دینام است. این قسمت مسئول تبدیل انرژی مکانیکی به برق می باشد. با حرکت میلنگ خودرو، ژنراتور به عنوان یک مولد برق عمل می کند.
دیودها در دینام به عنوان سد برق عمل می کنند و جریان برق را کنترل می کنند. رگولاتور نیز وظیفه تنظیم ولتاژ تولید شده توسط دینام را دارد.
در خودروهای سواری و بعضی از ماشین های کار و تجاری با سیستم برق 12 ولت حداکثر ولتاژ دینام باید در محدوده 13.50 تا 14 ولت باشد. بیشتر از این باعث از بین رفتن باتری خودرو شده و کمتر از 13 ولت دیگر برقی تولید نمی کند. برای بررسی باید از تستر باتری خودرو و مولتی متر استفاده نمود.
دینام در خودروهای سواری پر تیراژ داخلی با آمپرهای مختلفی تولید و به بازار لوازم یدکی عرضه می شود. این میزان خروجی دینام بین 60 تا 90 آمپر می باشد که به طور کلی هر چه آمپر دینام بیشتر باشد عملکرد بهتری را ارائه می دهد و نوسانات برق کاهش می یابد.
چراغ دینام خودرو یک چراغ هشدار دهنده در کیلومتر شمار به حساب می آید که شبیه باتری است و هر موقع روشن می شود نشان دهنده ایراد در سیستم شارژ باتری و دینام خودرو است. پس هر موقع هنگام روشن بودن خودرو این چراغ در صفحه کیلومتر روشن شد باید سریعا به مکانیک یا برقکار مراجعه کرده و دینام و اتصات آن بررسی شود.
دینام (آلترناتور) در خودرو نقش تامین کننده انرژی الکتریکی اتومبیل را دارد و همچنین وظیفه شارژ باتری را نیز بر عهده دارد. در صورت خرابی علائم زیر اتفاق می افتد:
در صورت بروز هر گونه از علائم بالا باید به برقکار و یا تکنسین ماهر مراجعه و اقدام به تعمیر یا تعویض دینام نمود.