درحالی که بازار خودرو روزهای سردی را پشت سر می گذارد، خودروسازان به فکر افزایش قیمت خودرو هستند. طی هفته های اخیر قیمت خودروهای سایپا به صورت روزانه درحال تغییر بوده است. ایران خودرو نیز تمایل چندانی به تحویل به موقع خودروها ندارد و به دنبال افزایش بهای آن هاست. همچنین هر دو خودروساز در مرحله سوم عرضه یکپارچه خودرو حضور نخواهند داشت.
به گزارش فرصت امروز به نقل از دیجیاتو، رویه افزایش قیمت خودروها بخشی از چالش پیش روی شورای رقابت و وزارت صمت است. تیم جدید مستقر در وزارت صمت رویکردهای متفاوتی برای مدیریت بازار خودرو دارد که با رویه های پیشین متفاوت است. به عنوان بخشی از این رویه، قیمت گذاری دستوری حذف می شود تا سازوکار بازار آزاد شکل بگیرد. لازمه دستیابی به این هدف کاهش فاصله بین قیمت بازار و کارخانه است. به همین دلیل قیمت محصولات خودروسازان به صورت پلکانی افزایش می یابد. البته این افزایش قیمت مربوط به زمان حال نیست و از ابتدای امسال آغاز شده است.
افزایش پلکانی قیمت خودرو برای دستیابی به نرخ بازار
قیمت برخی خودروها از ابتدای امسال تاکنون، حدود 70 درصد افزایش پیدا کرده است. یکی از خودروهای حاشیه ساز مدت اخیر، یعنی ساینا S، در طول دو ماه بیش از 50 میلیون تومان افزایش نرخ را تجربه کرده است. این اتفاق درحالی رخ می دهد که رویه تخصیص نوبت خودروهای سایپا در مرحله دوم سامانه یکپارچه بسیار طولانی مدت بوده است.
از سوی دیگر، افزایش قیمت خودروهای جدید مجوز گرانی را برای سایر خودروها صادر می کند. به عنوان مثال، بهای شاهین اتوماتیک بیش از 600 میلیون تومان تعیین شد، درحالی که رقیب مستقیم آن، یعنی تارا اتوماتیک، کمتر از 500 میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین در طول ماه های آتی، قیمت تارا اتوماتیک نیز افزایش می یابد تا به سطحی معادل شاهین اتوماتیک برسد.
هم زمان با افزایش قیمت خودرو و کاهش اتومبیل های تحویل شده به مشتریان، شاهد مطرح شدن اخبار مرتبط با احتکار خودرو نیز هستیم. درنهایت برگزاری مرحله سوم سامانه یکپارچه عیار واقعی شورای رقابت را در این جنگ نامحسوس مشخص خواهد کرد؛ آن هم در شرایطی که خودروسازان دیگر الزامی برای حضور در این سامانه و طرح های آن ندارند.