در حال حاضر به نظر می رسد مرحله سوم فروش خودرو به ظرفیت های خالی خودروسازان اختصاص پیدا کند و خبری از فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا نیست. احتمالا طی روزهای آینده اطلاعیه مربوط به عرضه دور سوم در سامانه یکپارچه بارگذاری خواهد شد
به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، اخیرا وزیر صمت اظهاراتی را مطرح کرده که هم زمان شدن آن با شایعه تعطیلی سامانه یکپارچه خودرو سبب شده است گمانه زنی هایی درخصوص آزادسازی قیمت خودرو مطرح شود.
وزیر صمت با اشاره به این که خودروسازان باید روی پای خود بایستند، گفت: «البته دولت تعرفه هایی را برای این که خودروسازها بتوانند با دیگر کشورها رقابت کنند، قرار می دهد؛ اما این تعرفه ها بر اساس منطق است و دیگر از تعرفه ۱۵۰ درصد خبری نیست.»
بر این اساس برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند با توجه به شایعه حذف سامانه فروش خودرو و مطرح شدن اظهارات وزیر صمت، شایعاتی مطرح شده که قرار است قیمت خودروهای داخلی آزاد شده و با شوک جدید قیمتی در بازار خودرو روبه رو شویم.
برخی کارشناسان معتقدند اظهارات اخیر علی آبادی احتمالا به معنای افزایش بهای خودروهای داخلی است و ظاهرا همان ایده قدیمی در حال تکرار شدن است که قیمت خودروهای داخلی باید آزاد شود تا زیان انباشته شرکت های خودروسازی کاهش یابد و این شرکت ها پس از رسیدن به سود، بتوانند کیفیت خودروهای تولیدی خود را افزایش دهند.
در حال حاضر به نظر می رسد مرحله سوم فروش خودرو به ظرفیت های خالی خودروسازان اختصاص پیدا کند و خبری از فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا نیست. براساس اعلام روابط عمومی مرکز ملی رقابت، قرار بود خودروها در سامانه یکپارچه یکشنبه هفته قبل عرضه شوند؛ اما با توجه به جلساتی که برگزار شده، احتمالا طی روزهای آینده اطلاعیه مربوط به عرضه دور سوم در سامانه یکپارچه بارگذاری خواهد شد و پیش بینی می شود طی هفته جاری، این عرضه در سامانه یکپارچه صورت گیرد.
این مقام مسئول درباره این که آیا این هفته خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه ای خواهند داشت یا خیر؟ اعلام کرد: «این اقدام به ظرفیت های خالی اعلام شده از سمت خودروساز، ناشی از عرضه محصول جدید یا ظرفیت های خالی ناشی از انصراف یا افزایش تولید بستگی دارد.»
با توجه به اظهارات رئیس روابط عمومی شورای رقابت، قرار است مرحله سوم فروش خودرو به ظرفیت های خالی خودروسازان اختصاص پیدا کند و با این حساب، خبری از فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا نیست و مرحله سوم هم به خودروهای مونتاژی اختصاص دارد.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که طبیعتا با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، احتمالا امکان واردات خودرو ادامه دار نخواهد بود و برای مقاطعی در دستور کار قرار می گیرد.