شنبه, ۱۶ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 6 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

آیا ممکنه تست ABR اشتباه کنه؟

10 ماه پیش ( 1402/6/12 )
 

تست ABR

تست های مختلفی برای شنوایی سنجی مورد استفاده قرار می­گیرند که یکی از آنها تست ABR است. این تست بیشتر برای نوزادان، کودکان و افرادی مورد استفاده قرار می­گیرد که امکان انجام تست های معمول شنوایی برای آنها وجود ندارد. بسیاری از والدین این سوال را دارند که آیا امکان اشتباه در نتایج تست ABR وجود دارد؟ ما در ادامه به این پرسش پاسخ می­دهیم و درباره تست ABR بیشتر توضیح خواهیم داد.

تست ABR چیست؟

از این تست برای تشخیص کم شنوایی استفاده می­شود و پاسخ نوزاد و کودک را به صدا مورد ارزیابی قرار می­دهد. تست ABR یک آزمایش رایج برای نوزادان و کودکان به حساب می­آید و نام دیگر آن آزمایش پاسخ شنوایی ساقه مغز است. این آزمایش چگونگی عملکرد حلزون گوش، گوش داخلی و مسیرهای مغزی رو مورد ارزیابی قرار می­دهد.

چنانچه علائم کم شنوایی مربوط به مغز و یا مسیرهای مغزی باشد، معمولاً از این تست استفاده می­شود. انجام تست ABR می­تواند حدود 30 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد. اگر کودک شما در طول آزمایش مدام بیدار شود، مدت زمان انجام آزمایش بیشتر طول می­کشد. این آزمایش بی خطر بوده و هیچگونه عوارض جانبی ندارد.

برای انجام تست ABR و سایر خدمات شنوایی سنجی و تجویز سمعک، میتوانید به کلینیک سمعک برتر مراجعه نمایید.

تست شنوایی سنجی

تست ABR چگونه انجام می­شود؟

به دلیل مدت زمان طولانی این تست و ثبت نتایج صحیح و دقیق، بهترین شرایط این است که کودک شما خواب باشد. برای انجام این تست باید الکترود های کوچکی بر روی پیشانی و لوله گوش کودک قرار گیرد. برای اینکه تماس خوبی بین پوست و الکترودها وجود داشته باشد از ژل الکترود استفاده می­شود. زمانی که کودک شما خواب است، از طریق هدفون صداهایی به گوش او ارسال می­شود. سپس الکترود ها پاسخ مغز او را نسبت به صدا ثبت خواهند کرد. نتایج بر روی کامپیوتر ثبت می­شود و شنوایی شناس آنها را بررسی می­کند.

ممکن است این اصطلاح تست شنوایی ABR آرام بخش و غیر آرام بخش را شنیده باشید. در تست شنوایی ABR آرام بخش داروی خاصی به کودک شما داده می­شود که کمک می­کند راحت بخوابد تا آزمایش به خوبی انجام شود. در نوع غیرآرام بخش این تست، کودک به صورت طبیعی می­خوابد.

کاربردهای دیگر تست ABR

  • عفونت گوش
  • زردی یا وزن کم در هنگام تولد
  • تشخیص سندرم خاص کم شنوایی تدریجی
  • تاخیر گفتار
  • سابقه خانوادگی کم شنوایی

آیا تست ABR می­تواند در تشخیص سایر بیماری موثر باشد؟

بله. این آزمایش تنها برای تشخیص کم شنوایی به کار نمی­رود بلکه تحقیقات نشان داده اند در تشخیص دو بیماری افسردگی و اسکیزوفرنی نیز توانسته موثر عمل کند. موج ABR در بیمارانی که به افسردگی دو قطبی نوع 1 و بیمارانی که به اسکیزوفرنی مبتلا هستند، متفاوت است. آزمایشات بالینی انجام شده نشان داده اند موجIII و موجVII در بیماران مبتلا به افسردگی و اسکیزوفرنی بسیار بالاتر از سایر افراد عادی می­باشد.

سطوح ناشنوایی

به طور کلی سطوح ناشنوایی به دسته های مختلفی تقسیم بندی می­شوند. محدوده سطوح نامبرده دسی بل بوده و شامل اصطلاحات مختلفی است:

  • خفیف(21-40 دسی بل)
  • متوسط(41-70 دسی بل)
  • شدید(71-95 دسی بل)
  • عمیق(95 دسی بل)

آیا آمادگی خاصی برای آزمایش ABR لازم است؟

سر و گوش کودک شما باید کاملاً تمیز بوده و به هیچگونه کرم، روغن یا لوسیونی آغشته نباشد؛ به دلیل اینکه الکترود ها بهتر به این نواحی بچسبند و فعالیت مغز ناشی از شنیدن صداها را به خوبی دریافت کنند. اگر کودک شما بیشتر از 6 ماه سن داشته باشد، پزشک برای انجام تست ABR داروی آرام بخش تجویز می­کند.

اگر کودک شما کمتر از 6 ماه سن دارد، باید 4 ساعت قبل از تستABR، از دادن هرگونه شیر یا شیر خشک و غذای جامد به او خودداری کنید. در نوزادان بیشتر از 6 ماه نیز باید 6 ساعت قبل از تست از دادن هرگونه غذای جامد، شیر و شیر خشک خودداری گردد. توصیه می­­شود حتماً تا دو ساعت قبل از آزمایش، کودک مایعات زیادی مانند آب، شیر مادر و... بنوشد.

ممکن است پس از پایان آزمایش و برداشتن الکترودها، نقاط قرمزی در جای هدفون و الکترودها ظاهر شوند که به سرعت از بین می­روند. نتایج بر روی کامپیوتر مخصوصی ثبت می­شوند و شنوایی شناس یا پزشک متخصص نتایج را تحلیل خواهند کرد. پس از بررسی اولیه، متخصص شنوایی به شما می­گوید که نتایج به دست آمده به چه صورت است و روش های درمانی پیشنهادی را به شما ارائه می­کند.

کلینیک سمعک برتر

آیا این امکان وجود دارد که تست ABR اشتباه کند؟

این سوال بسیاری از مراجعین است که آیا ممکنه آزمایش ABR اشتباه کنه؟ در پاسخ باید بگوییم که نتایج این تست تا حد زیادی دقیق است اما گاهی اوقات ممکن است اختلالات شنوایی را تشخیص ندهد. به این موضوع اصطلاحاً منفی کاذب می­گویند. احتمال خطا در تست ABR زیر 5 درصد است و می­توان این اطمینان را به والدین داد که انجام این آزمایش می­تواند نتایج دقیقی از وضعیت شنوایی کودکتان را به شما ارائه کند.

تفسیر تست ABR 70 تا 90 درصد درست تشخیص داده می­شود. البته به یک نکته باید توجه کرد که حساسیت عصب مغزی به تومورهای کوچک چندان زیاد نیست. در نتیجه این آزمایش باید برای بیماران مبتلا به تومور هر 6 ماه یکبار تکرار شود تا پاسخ دقیق تری به دست بیاید.

برای انجام تست ABR به کجا مراجعه کنیم؟

آزمایش شنوایی ABR علاوه بر اینکه برای نوزادان و کودکان انجام می­شود، تست رایجی برای بزرگسالان دارای معلولیت یا متمارض نیز محسوب می­شود. دقت بالای این تست باعث شده یکی از رایج ترین آزمایشاتی باشد که برای نوزادان و کودکان مورد استفاده قرار می­گیرد. توصیه می­شود برای شنوایی و انجام تست ABR، به کلینیک ها و مراکز شنوایی معتبر و باسابقه مراجعه کنید.

کلینیک سمعک برتر یکی از بهترین مراکزی است که انواع تست های شنوایی بزرگسالان و کودکان و نوزادان را انجام می­دهد. این مجموعه با 24 سال سابقه یکی از معتبرترین کلینیک های تخصصی سمعک است که تلاش می­کند خدمات شنوایی باکیفیتی را به شما مراجعین گرامی ارائه کند. تجویز سمعک، تنظیم و تعمیر انواع سمعک، قالبگیری و ارائه مشاوره درمانی از دیگر خدمات این مرکز است. جهت رفاه حال سالمندان و بیمارانی که از مشکلات حرکتی رنج می­برند، امکان ارائه خدمات تجویز سمعک در منزل فراهم شده است. برای خرید سمعک، دریافت نوبت و یا هرگونه اطلاعات بیشتر، با کارشناسان کلینیک سمعک برتر تماس بگیرید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lnctxepm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه