برای توسعه روابط بین المللی و بررسی چالش ها و فرصت های صادرات آهن، می توان با عقد توافقات تجاری، تسهیلات مالی، حمایت به رفع مشکلات لجستیکی و بازاریابی مناسب، موانع تجاری را کاهش داد و امکانات صادراتی را تسهیل کرد. با این حال، چالش هایی مانند مشکلات تجاری، کیفیت محصولات و استانداردها، مشکلات حمل ونقل، ریسک های ارزی و رقابت با دیگر کشورها وجود دارند.
با استفاده از سیاست ها و استراتژی های مناسب، می توان این چالش ها را مدیریت کرد و صادرات آهن را در ایران توسعه داد. ضمن آنکه توافقات بین المللی به تسهیل صادرات آهن از ایران به شرح زیر کمک می کنند:
یکی از مزایای توافقات بین المللی این است که می توانند موانع تجاری از جمله تعرفه ها، محدودیت های وارداتی، دستورالعمل های فنی و غیره را در صادرات آهن از ایران به سایر کشورها کاهش دهند. با کاهش موانع تجاری، هزینه ها هم کاهش می یابد و فرآیند صادرات آهن آسان تر می شود.
جهت تسهیل صادرات آهن، توافقات تجاری با سایر کشورها خواهد توانست بسته های تجاری با مزایای متقابل را بین دو طرف فراهم سازد. این توافقات شرایط صادرات آهن را به سایر کشورها ارائه می دهند و به افزایش صادرات کمک خواهند کرد.
توافقات بین المللی می توانند تسهیلات مالی اعم از تسهیلات اعتباری، بانکی و بیمه را برای شرکت ها و فعالان اقتصادی در ایران فراهم کنند. این تسهیلات با پشتیبانی مالی از صادرات آهن به سایر کشورها، ریسک های مالی را کاهش دهند.
توافقات بین المللی به ارائه اطلاعات و آمار مربوط به بازارهای هدف جهت صادرات آهن به ایران یاری می رسانند. در نتیجه، این اطلاعات به شرکت ها و فعالان اقتصادی در ساخت تبلیغات مناسب در کشورهای هدف منجر می شود و باعث افزایش صادرات آهن خواهند شد.
در آخر هم توافقات بین المللی به تسهیل رفع مسائل لجستیکی مانند حمل و نقل، بارگیری، بندرگیری و تخلیه کمک می کنند. درنتیجه زمان و هزینه های مرتبط با صادرات آهن کاهش پیدا می کند و یک زنجیره تامین موثر راه اندازی می شود.
صادرات آهن یکی از عوامل اساسی در اقتصاد ایران محسوب می شود و بازارهای خارجی برای این منظور از اهمیت بالایی برخوردار هستند. از همین رو، درک چالش ها و فرصت های صادرات آهن برای بهبود این وضعیت مهم اقتصادی امری کمک کننده تلقی می شود . در سال های اخیر، صادرات آهن در ایران رونق بیشتری یافته است و این صنعت چشم انداز افزایشی دارد.
در حال حاضر، چین، هند و کره جنوبی به عنوان بزرگترین مشتریان آهن ایران شناخته می شوند. صادرات آهن به این کشورها در سال های اخیر به دلیل نیاز آنها به آهن و فولاد برای تولید و ساخت محصولات صنعتی رونق بیشتری پیدا کرده است.
اما در روابط بین المللی ایران، مشکلاتی نیز وجود دارد که شامل تحریم های اقتصادی می شود. به عنوان مثال، در سال 2018، ایالات متحده تحریم های جدیدی علیه صادرات آهن و فولاد از ایران اعمال کرد که باعث کاهش صادرات آهن به آمریکا شد. تنش ها با برخی از کشورهای خاورمیانه مانند عربستان سعودی نیز باعث کاهش امکان صادرات آهن به این کشور شده است.
با وجود این پیچیدگی ها، بازارهای جدیدی نیز برای صادرات آهن در دستور کار قرار دارند. به عنوان مثال، کشورهای آفریقایی مانند مصر و ترکیه، بازارهای جدید مورد توجهی هستند که می توانند مشتریان ایران در صادرات آهن و فولاد نظر گرفته شوند.
چالش هایی که ایران برای صادرات آهن با آنها دست وپنجه نرم می کنند شامل موارد زیر هستند:
هر کشور برای خود قوانین و مقرراتی در زمینه استانداردها و کیفیت محصولات تعیین می کند و برای صادرات به این کشورها، محصولات باید با این استانداردها و کیفیت مطابقت داشته باشند. در صورتی که کیفیت و استانداردهای محصولات آهن در ایران با استانداردهای مشتریان خارجی همخوانی نداشته باشد، احتمال دارد صادرات آهن متوقف یا محدود شود.