سرباطری که نام دیگر آن یا کانوکتور است یک وسیله اتصال دهنده سیم برق منفی و مثبت به باطری است. برخلاف ظاهر سرباطری که ساده و ناکارآمد به نظر می رسد این وسیله وظیفه بسیار حساسی را در خودروها بر عهده دارد. سرباطری یک حلقه با اندازه و سایز مشخص می باشد که با کمک پیچ و مهره از یک سو به سیم باطری و از سوی دیگر به خروجی متصل می شود. از سرباطری در خودرو، قایق، قطار، برق اضطراری، باطری خورشیدی و ... استفاده می کنند.
سرباطری ها انواع مختلفی دارند که در این بخش از کقاله به آن ها می پردازیم:
برنج یکی از آلیاژهای مهمی است که در ساخت سرباطری قابل استفاده می باشد. آلیاژ برنج در مقایسه با سرب برنج قدرت بیشتری در انتقال انرژی دارد. فلز برنج از مقاومت بالایی در برابر اکسیده شدن برخوردار است. با توجه به اینکه سرباتری برنجی نرم است و هنگام اتصال باید فشار زیادی به آن وارد نشود زیرا شکل ظاهری خود را از دست می دهد.
یکی از بهترین و محبوب ترین آلیاژها برای ساخت سرباطری، فلز مس است. این آلیاژ در مقایسه با سرب و برنج قدرت رسانایی بیشتری دارد. از آنجایی که فلز قیمت بالایی دارد کمتر مورد استفاده خودروسازان قرار می گیرد.
در بین سرباطری های معرفی شده، سرباتری سربی بهترین و معروف ترین نوع سرباتری است که در بین مصرف کنندگان طرفداران زیادی دارد. سرباطری سربی بسیار مستحکم است و بین قطبی منفی و مثبتی ترمینا چسبندگی بیشتری ایجاد می کند. برای خرید سرباطری سربی می توانید به صورت اینترنتی یا حضوری اقدام کنید.
از دیگر فلزاتی که برای ساخت سرباتری مورد استفاده قرار می گیرد، برنز است. این فلز شباهت زیادی به رباتری برنجی دارد. اگرچه مقاومت بالاتری نسبت به برنج دارد. برنز به سختی سولفاته می شود و نصب آن روی باطری به راحتی امکان پذیر است. اگرچه در مقایسه با نوع مسی قدرت کمتری در انتقال برق دارد..
سرباتری حتی اگر از با کیفیت ترین آلیاژ تولید شده باشد بعد از مدتی استفاده سولفاته خواهد شد. زیرا در کاپوت همیشه بخار و آب وجود دارد که به مرور زمان سرباتری را خراب می کند. اگر بخواهید مانع از بروز سولفاته شوید باید همیشه محل اتصال باتری به قطب های مثبت و منفی را خشک کنید. همچنین دقت کنید که سرباتری خریداری شده دارای درپوش پلاستیکی باشد.
در حالت کلی سرباتری ها به دو نوع سواری و دیزلی تقسیم بندی می شود:
اگرچه در برخی موارد می توان از سرباطری دیزلی برای خودروهای سواری نیز کمک گرفت. در سرباتری سواری قطب ها در دو سوی باطری قرار گرفته اند اما در سرباتری دیزلی قطب ها در یک سمت قرار دارند.
نحوه باز و بسته کردن سرباطری به نحوه ی که مانع از آسیب رسدن به باطری و همچنین افراد شود اهمیت زیادی دارد زیرا هر گونه سهل انگاری ممکن است منجر به ایجاد خسارت شود.
دقت کنید که باز کردن سرباطری را از قطب منفی آغاز کنید. با باز کردن قطب منفی می توان از عبور جریان برق از بدنه خودرو جلوگیری کرد و مانع بروز الکتریسیته و برق گرفتگی شد. بعد از باز کردن قطب منفی به آرامی قطب مثبت را نیز بازکرده و سرباتری را کاملا جدا کنید.
دقت داشته باشید که برای باز کردن سرباتری به هیچ عنوان از ضربه استفاده نکنید؛ زیرا موجب قطع شدن اتصالات داخلی باتری و ریزش آن ها می شود.
هنگام بستن سرباتری نیز بهتر است ابتدا قطب مثبت را بسته و در آخر قطب منفی را نصب کنید.
باز و بسته کردن سرباتری نیاز به فرد مختصص ندارد ولی با توجه این که با برق و باتری در ارتباط دارد حتما هنگام اتصال سرباتری از لوازم زیر استفاده کنید.
نکته: از آنجایی که سرباطری با برق سروکار دارد حتما قبل از باز کردن سرباتری حلقه، گردنبند و دستبند فلزی خود را بردارید.
هنگام انتخاب و خرید سرباتری از فروشگاه بازاری به موارد ذکر شده در زیر دقت کنید:
سرباتری های مرغوب موجب طول عمر باتری خودرو می شوند. بهترین سرباتری باید دارای ویژگی های زیر باشد:
سرباتری ابزاری است که برای انتقال انرژی در خودروهای سواری و دیزلی مورد استفاده قرار می گیرد. سرباتری ها جنسی از سرب، برنج و مس دارند. هنگام باز و بسته کردن سرباتری دقت کنید که ابتدا قطب منفی را باز کرده و سپس قطب مثب را باز نمایید. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید باشد.