شنبه, ۶ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

 کاهش استرس در زمان یادگیری زبان 

حتما برای شما هم پیش آمده که در حالی که کلاس زبان رفته اید و لغات انگلیسی را به خوبی می دانید و نکات دستوری را هم بلد هستید اما نمی توانید در برخورد با یک فرد انگلیسی زبان سر صحبت را باز کنید و با او انگلیسی صحبت کنید گاهی از شدت استرس حتی اسم خودتان را هم از یاد می برید چرا؟

این سوالاتی است که اغلب زبان آموزان زبان با آن درگیر هستند . چرا ما نمیتوانیم از زبانی که یاد گرفته ایم استفاده کنیم . گذشته از مسایل روانشناختی که به ویژگیهای شخصیتی هر فرد در برخورد با آدمهای غریبه برمیگردد یک سری ترسها هم بخاطر عدم اعتماد به خودمان است اعتماد به نفسی که معمولا زبان آموزان تنها با شرکت در کلاس زبان به دست نمی آورند. شما بدون مکالمه کردن، نمی توانید توانایی صحبت کردن خودتان را افزایش دهید.

چرا در یادگیری زبان خارجی اضطراب بوجود می آید

1- خودآگاهی و اعتماد به نفس

کسانی که ترس از مکالمه یا برقراری ارتباط دارند معمولا با بیان کردن افکار و ایده هایشان به زبان انگلیسی یا زبان خارجی مورد نظر شان مشکل دارند و به راحتی نمی توانند صحبت کنند و منظور طرف مقابلشان را بفهمند. چون همیشه فکر میکنند از دیگران بدتر حرف میزنند.

2- ترس از مضطرب به نظر رسیدن

یکی از مهمترین دلایل این ترس هم این است که فرد فکر می کند اگر در مقابل افرادی که به زبان دوم حرف میزنند مضطرب به نظر برسد، آنها به این نتیجه می رسند که دلیل اضطراب و عدم دانش کافی و یا عدم داشتن اعتماد به نفس در حرف زدن اوست.

3- ترس از قضاوت شدن

وقتی که شما از استرس می لرزید و عرق می ریزید که ممکنه دیگران به شما بخندند، افراد طرف صحبت شما به این چیزا فکر نمی کنند، به این فکر میکنند که شما چقدر آدم جالبی هستید که می توانید به زبان آنها صحبت کنید. حتی اگر خیلی دست و پا شکسته هم حرف بزنید.

راهکارهایی برای غلبه بر اضطراب یادگیری زبان خارجی و ترس از مکالمه

 4- عدم آمادگی کافی

شما فکر می کنید روزی فرا می رسد که کاملا مسلط به زبان دوم می شوید و می توانید به آن زبان عین زبان مادریتان صحبت کنید چنین روزی هرگز از راه نمیرسد مگر با تمرین و تکرار.در واقع برای اینکه شناگر ماهری بشوید لازم است توی آب استخر شنا کردن را یاد بگیرید بعد وارد آب دریا شوید.

5- مقایسه با دیگر همکلاسی ها

وقتی در حال یادگرفتن زبان دوم هستید بویژه وقتی که در کلاس حضوری شرکت می کنید این احساس همیشه با شماست که به اندازه سایرین خوب نیستید و همین باعث می شود معمولا در کلاسهای زبان یکی دو نفر بیشتر صحبت نکنند و مابقی سکوت می کنند ، در حالیکه اینطور نیست هر فرد در یک موضوع مهارت دارد.

6- نارضایتی از تیپ و قیافه خود

گاهی علت حرف نزدن ما دوست نداشتن خودمان است و ربطی به دانش زبانی ما ندارد مثلا فکر می کنید زیاد بلند قد هستید یا برعکس زیاد قد کوتاهید یا چاق هستید یا لاغر مفرط ، صورت زیبایی ندارید یا کچل هستید و امثال اینها که این افکار باعث می شود فکر کنید در صحبت کردن به زبان دوم هم سایر افراد ایرادات جسمانی شما را مد نظر قرار می دهند، ولی در اصل اینطور نیست

راهکارهایی برای غلبه بر اضطراب یادگیری زبان خارجی و ترس از مکالمه

مهم نیست که شما به عنوان زبان آموز چند ساله هستید یا چه مقدار با تجربه هستید اضطراب یادگیری برای همه کم و بیش پیش می آید اما این اضطراب قابل کنترل بوده و کم کم می توانید با انجام تمریناتی کاملا آن را از بین ببرید.

1- از کلاس خصوصی زبان کمک بگیرید

همچین ادعایی که یک روش خاص برای یادگیری زبان خارجی وجود دارد که بهترین است اصلا و ابدا درست نیست؛ پس اگر یک روش یادگیری به درد شما نمی خورد، آن را عوض کنید!

برخی افراد یادگیری با کتاب های درسی را ترجیح می دهند، برخی با خواندن داستان انگلیسی و برخی با دیدن فیلم بازیرنویس بیشتر یاد می گیرند؛ شرکت در کلاس خصوصی آنلاین زبان در پلتفرم های تدریس همچون هایتاکی این امکان را به شما می دهند تا با چند مدرس زبان کار کنید تا شیوه ای که دوست دارید را پیدا کنید. این روش به شما کمک میکند ترستان کمتر شده و با اعتمادی که به استاد زبان خود دارید یادگیری را بدون هیچ نگرانی آغاز کنید.

می بینید که بسیار روش یادگیری زبان خارجی وجود دارد. پس اسان ترین و جذاب ترین روش های یادگیری از نظر خودتان را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید.

2- به خودتان زمان کافی برای مقابله با ترس و اضطراب بدهید.

بعضی از افراد وقتی تحت استرس یا فشار هستند برای ادامه دادن انگیزه می گیرند، در مقابل نیز برخی از افراد هستند که بر اثر استرس کم حرف شده و اعصابشان بهم می ریزد، حتی گاهی اوقات ممکن است از ترس قدرت انجام هر کاری را از دست بدهند.اگر هنگام صحبت کردن به زبان خارجی استرس میگیرید برای صحبت کردن خود را تحت فشار قرار ندهید. به جای آن می توانید مهارت های دیگر مانند listening، reading و writing انجام دهید.

3- افکار منفی را به افکار مثبت تغییر دهید.

اسیر افکار منفی نشوید، مثلا مدام این افکار را در سر داشته باشید که "من به مدت دوسال است که دارم زبان انگلیسی یاد می گیرم اما هنوز خیلی اشتباهات گرامری و تلفظی دارم"، من هیچ وقت قرار نیست زبان یاد بگیرم

دفعه ی بعد که همچین افکاری در سر داشتید، سریع آن ها را روی یک کاغذ بنویسید. چرا؟ چون زمانی که ما افکارمان را روی کاغذ بیاوریم می توانیم واکنش و دیدگاه منطقی تر و آسان تری نسبت به آن ها داشته باشیم.

شرکت در کلاس خصوصی آنلاین زبان

4- به خودتان بفهمانید که حین یادگیری زبان خارجی، اشتباه کردن کاملا عادی است!

اشتباه کردن حین مکالمه امری عادیست برای یادگیری یک زبان خارجی باید شروع به اشتباه کردن کنید تا یاد بگیرید. این بخشی از فرآیند یادگیری هر چیزی است؛ پس تنها آن را بپذیرید!هنگام مکالمه کردن با کسی به یاد داشته باشید که آن ها قرار نیست اشتباهات شما را تک به تک بشمارند یا به ما بخندند، در عوض برای این که برای صحبت کردن با آن ها اشتیاق نشان داده اید، شما را تشویق نیز می کنند. سعی کنید تا بیشتر روی پیام و فهماندن آن چیزی که می خواهید به طرف مقابل بگویید تمرکز کنید.

5- با قدم های کوچک شروع کنید.

 قبل از شنا یاد گرفتن، سمت عمیق استخر شیرجه نزنید ! برای غلبه بر ترس از مکالمه کردن ابتدا مکالمات تک به تک را امتحان کنید هنگام مکالمه ی تک به تک اعتماد به نفستان بیشتر و در نتیجه سطح اضطراب تان کمتر می شود. حتی می توانید این مکالمه را از طریق برخی اپلیکیشن هایی که برای تقویت مهارت اسپیکینگ مناسب هستند هم به صورت مجازی انجام دهید.

6- با افرادی که نمی شناسید صحبت کنید!

اگر از صحبت کردن به زبان خارجی با اعضای خانواده، همکاران، دوستانتان احساس استرس یا ناراحتی می کنید؛ پس با غریبه یا شخصی که نمی شناسید صحبت کنید. مثل چت رومها صحبت کردن با کسی که نمی شناسید یا اصطلاحا غریبه، مزیت های زیادی دارد. به عنوان مثال:

  • قرار نیست آن ها را دوباره ببینید.
  • آن ها نمی توانند اشتباهات خنده دار شما را هنگام صحبت کردن به زبان خارجی به گوش دوستانتان برسانند،چون اصلا دوستانتان را نمی شناسند!
  • آن ها نمی توانند شما را به خاطر اشتباهاتتان تحقیر کنند مخصوصا در فضاهای مجازی چون آن ها اصلا هویت اصلی شما را نمی دانند.
  • اصلا مهم نیست که آن ها در مورد شما چه فکری خواهند کرد چون تنها یک دقیقه بعد از حرف زدن شما را از یاد خواهند برد. 

7- بر روی لهجه خود کار کنید

لهجه زبان اول شما مخصوصاً اگر غلیظ باشد، ممکن است بر میزان و کیفیت فهمیدن Speaking شما توسط دیگران اثر منفی داشته باشد. پس اگر لهجه دارید، باید بر نحوه تلفظ درست کلمات انگلیسی و آهنگ آنها بیشتر تمرکز کنید. سریعتر از حد استاندارد صحبت نکنید، به مکس های مناسب در هنگام صحبت کردن دقت کنید و ساختارهای جمله سازی را رعایت کنید. 

 8- تظاهر نکنید

در اغلب مکالمات انگلیسی یک طرف پرحرف و یک طرف ساکت می باشد. اگر استرس یادگیری زبان انگلیسی دارید از سکوت کردن به شدت بپرهیزید. زیرا ممکن است طرف مقابلتان مکالمه را به سمتی ببرد که مناسب سطح معلومات شما نباشد و شما را در شرایط استرس زا قرار دهد. به جای سکوت کردن سعی کنید کنترل مکالمه را در دست بگیرید اگر هم لازم شد میتوانید حرف طرف مقابلتان را قطع کنید و از ایشان بخواهید در مورد انچه متوجه نشده اید بیشتر توضیح دهد.

 9- دایره لغات خود را افزایش دهید.

برای اینکه بتوانید منظور خود را برسانید و پیرامون موضوعات مختلف صحبت کنید، باید دایره لغات خود را افزایش دهید. این کار به شما کمک می کند با اعتماد به نفس بیشتری بتوانید نظرات خود را بیان کنید و در مواجهه با مطالب جدید قادر باشید گلیم خود را از آب بیرون بکشید.

 10- تمرین کنید هرچه بیشتر بهتر

صحبت کردن به زبان های مختلف هم، مانند همه مهارت های دیگر نیاز به تمرین و تکرار دارد. امکان ندارد صحبت کردن به زبان انگلیسی را تمرین نکرده باشید و بتوانید یک مکالمه ساده با یک فرد نیتیو داشته باشید. بدون تمرین مهارت شنیداری، نمی توانید منظور افراد مختلف را در حین مکالمه متوجه شوید و در نتیجه دچار استرس یادگیری زبان انگلیسی می شوید. 

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nFyAPdfs
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه