جمعه, ۵ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نفقه زن و میزان آن

1 سال پیش ( 1401/12/11 )
 

در صورت ایجاد علقه زوجیت بین زن و مرد تکلیف پرداخت نفقه با مرد بوده و در دوران عقد نیز زن مستحق دریافت نفقه میباشد و از امتیاز حق حبس خود در تمکین از مرد با مطالبه مهریه نیز استفاده نماید میزان نفقه برای زن از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و بنا به شرایط اختصاصی برای هر ممکن متفاوت باشد شان خانوادگی میزان تحصیلات و غیره در میزان نفقه تعیین کننده بوده و زن میتواند برای نفقه گذشته و نفقه آینده درخواست نماید که بنا به تخصیبودن موضوع باید از وکیل خانواده در این خصوص کمک اخذ شود.

نفقه زن و میزان آن

به نقل از سایت وکلای آریا دادیار ariadadyar.com وکلای این مجموعه نفقه را بدین صورت بیان کرده اند :

پرداخت نفقه بعد از طلاق نیز بنا به حکم دادگاه و در زمان عده بر عهده مرد میباشد.

شکایت کیفری عدم پرداخت نفقه و مجازات عدم پرداخت نفقه

ماده۵۳ ـ هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می شود.

 تبصره ـ امتناع از پرداخت نفقه زوجه ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.

همانگونه که ملاحضه مینمایید در صورت تمکین و یا دلیل برای عدم تمکین مانند خوف جانی زن میتواند از همسر خویش شکایت کیفری نفقه نموده و همچنین اقدام حقوقی با طرح دادخواست نفقه گذشته و آینده نمود لازم به ذکر رویه بر این است که در صورت زندگی مشترک اصل نانوشته ای مبنی بر پرداخت نفقه وجود دارد ولیکن اثبات این امر امکان پذیر میباشد توسط شاهد یا اقرار مرد مبنی بر عدم پرداخت نفقه ،

در صورتی که دلیلی مبنی بر طلاق از سوی زوجه وجود نداشته باشد با استفاد از حکم محکومیت زوجه و استناد به ماده ۱۱۲۹ ق م و اثبات عسر و حرج اقدام به طرح دادخواست طلاق نمود.

تفاوت نفقه همسر و نفقه خویشاوندان و اقارب

۱) نفقه زن به طور کل بر نفقه اقارب یا خویشاوندان الویت دارد

۲) نفقه زن حتی در صورت فقر مرد واجب است ولیکن در مورد اقارب تنها در صورت ثروتنمد بودن واجب است

۳)زن برای نفقه معوقه و اینده میتواند دادخواست بدهد ولیکن اقارب صرفا نفقه آینده را میتواند مطالبه کند

۴)مصادیق نفقه زن بیشتر از اقارب می باشد.

به نقل از وکیل خانواده منظور از اقارب خویشاوندان طولی بوده یعنی پدر و پدر بزرگ فرزند و نوه و... است لذا الزامی به نفقه دادن به خواهر و برادر نیست

نفقه زن مانند مهریه از دین ممتاز بوده و بر سایر دیون مرد پیشی داشته و الویت دارد.

در صورت فوت پدر و پدربزرگ پدری دادن نفقه بر عهده مادر است . و اگر مادر نیز فوت نماید نفقه بر عهده پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری و مادر بزرگ پدری است.

میزان نفقه فرزند:

کارشناس که مسئول پرونده نفقه است ، معمولا نفقه فرزند را با توجه به نیازهای فرزند و وضعیت اجتماعی مشخص میکند . کارشناس معمولا با بررسی زندگی خانوادگی فرزند و با مدارکی که از طرف مادر ارایه میشود میزان هزینه نگهداری فرزند را تعیین میکند .

در صورت طلاق و حضانت فرزند و نگهداری فرزند توسط مادر نفقه بر عهده و وظیفه پدر میباشد میزان این نفقه در صورت عدم توافق توسط کارشناس تعیین میشود همچنین در صورت توافق در حکم صادره طلاق توافقی میتوان میزان آن را مشخص نمود .

میزان نفقه فرزند میتواند با سطح احتماعی مادر حتی متفاوت باشد برای مثال اگر مادر فرزند در دوران نوجوانی از سطح بالای اجتماعی برخوردار بوده و یا هم اکنون نیز ساکن منطقه بالای از شهر و اجتماع باشد و در تعیین میزان نفقه موثر باشد و حتی از یک جامعه روستایی با یک جامعه شهری متفاوت است.

عدم تمکین و نفقه زن و حق طلاق زن در صورت ازدواج مجدد مرد

در صورتی که عدم تمکین زن به اثبات برسد مرد میتواند با اجرای حکم الزام به تکین که ناشی از ناشزه شناختن زن میباشد ابتدا نفقه زن را در صورت مطالبه از زمان عدم تمکین پرداخت ننماید و در ادامه برای ازدواج مجدد از دادگاه تقاضا نماید البته در این خصوص راهکارهای برای زن وجود دارد که با مشاوره با وکیل خانواده میتواند از اجازه رسمی ازدئاج مجدد برای مرد جلوگیری نماید .

در عقدنامه برای زوج حقی برای وکالت در درخواست طلاق پیش بینی شده است که در صورت ازدواج دایمی مرد بدون اجازه زن به وجود می آید که به وکالت از زوج میتواند خود را مطلقه نماید حال اگر زن از شوهر خویش تمکین نکند و این امر در دادگاه به اثبات رسیده باشد و درخواست اجرای حکم عدم تمکین توسط مرد داده شود مرد میتواند با درخواست و اجازه دادگاه بدون اجازه زن اقدام به ازدواج مجدد نماید و این حق را از زن برای ایجاد حق طلاق برای زوجه بگیرد.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NDP8G0di
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه