چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

معرفی کاربردی ترین لامپ های امروزی

معرفی کاربردی ترین لامپ های امروزی

با ابداع برق و سپس لامپ برای روشنایی خانه ها به تدریج این وسیله یکی از اجزاء ثابت و همیشگی داخل هر خانه ای شد. پیشرفت در تکنولوژی باعث گردیده که مدل های جدید لامپ کم مصرف جایگزین لامپ های رشته ای قدیمی شوند. این لامپ ها را اصطلاحا" LED مینامیم که مخفف LIGHT Emitting Diode یا همان دیود های نور افشان هستند. با استفاده از این سری از لامپ ها می توان روشنایی بیشتر با مصرف برق کمتر بدست آورد.

 

لامپ های ال ای دی حبابی و انواع مختلف آن

 

 با گذشت زمان و جایگزینی تدریجی لامپ های ال ای دی حبابی بجای مدلهای رشته ای در بازار شاهد رشد استفاده از آنها هستیم. این لامپ ها ابتدا در ابعاد کوچک و با رنگ های قرمز و سبز برای استفاده در برد های دستگاه های الکترونیکی ساخته می شدند. اما با پیشرفت در تکنولوژی به تدریج ابعاد آنها بزرگتر شد و همچنین توانستند رنگ های طیف سفید را نیز داشته باشند. مهمترین دلیلی که باعث رشد استفاده از لامپ های ال ای دی حبابی گردید مصرف برق کم و همچنین طول عمر بالای آنها است.

 رقیب دیگر لامپ های ال ای دی حبابی یعنی لامپ فلورسنت نیز نتوانست در بازار دوام آورد. لامپ های کم مصرف فلورسنت به علت استفاده از گازها و مواد خطرناک برای محیط زیست در مقابل لامپ ال ای دی که هیچ آلودگی نداشت از تولید کنار گذاشته شدند.

لامپ های ال ای دی حبابی از چهار بخش مهم و اساسی زیر تشکیل شده اند:

  • پایه و سرپیچ: که در واقع وسیله اتصال این لامپ به برق می باشد. این بخش برای هماهنگی با دستگاه های مختلف با ابعاد و اشکال متفاوت ساخته می شود.
  • درایو یا همان برد الکترونیکی که راه انداز و روشن کننده لامپ است. گفتیم که لامپ های ال ای دی در واقع دیود هایی نیمه هادی هستند که بخشی از برق عبوری از خود را به نور مرئی تبدیل می کنند. این قسمت مدار راه انداز دیود ها است.
  • صفحه انتقال حرارت و هیت سینک لامپ: لامپ های ال ای دی حبابی و البته تمام مدل های دیگر این نوع لامپ ها در زمان کار حرارت تولید می کنند. برای تبادل حرارت و خنک کردن لامپ از صفحه های تبادل حرارتی استفاده می شود. مرغوبیت جنس این صفحه ها باعث افزایش طول عمر لامپ می گردد.
  • ماژول ال ای دی یا همان دیود های نورانی: این بخش در واقع قسمتی از لامپ است که نور در آنجا تولید می گردد. در گذشته این بخش با دو پایه فلزی بلند ساخته می شد که برای اتصال نیاز به لحیم کاری داشت. اکنون مدل های اتصال تغییر کرده و لامپ ال ای دی جدید با دیود های SMD طراحی شده اند. این نوع از لامپ های ال ای دی حبابی توان تولید نور بیشتر با مصرف کمتر برق را دارند.

 

لامپ های ال ای دی شمعی و انواع آن

 

لامپ های ال ای دی شمعی و انواع آن

 

این نوع لامپ بیشتر برای لوستر ها در خانه استفاده می شود. یک لامپ ال ای دی شمعی باید دارای ظاهری زیبا و شکیل باشد. لامپ های لوستر باید دارای خواص و شرایط زیر باشند:

  • شکل مناسب
  • رنگ نور مناسب
  • توان مصرف بهینه
  • شدت نور متناسب با محل قرار گیری لوستر در خانه

 

 لامپ های ال ای دی شمعی برای تمامی این شرایط متفاوت کارایی و کاربرد دارند.

لامپ های ال ای دی شمعی یا اشکی برای لوستر ها با سرپیچ های متفاوت وارد بازار شده اند تا بتوانند به راحتی جایگزین لامپ های قدیمی تر شوند.

لامپ های ال ای دی فیلامنتی برای لوستر نوعی دیگر از لامپ های ال ای دی شمعی هستند. این نوع لامپ ها سعی کرده اند تا ظاهری شبیه به لامپ های رشته ای قدیمی داشته باشند. توان مصرفی این لامپ ها تا 85 درصد کمتر از مدل های رشته ای بوده و عمر آنها نیز بسیار زیاد تر از مدل رشته ای است. لامپ های فیلامنتی در دو رنگ آفتابی و مهتابی برای لوستر ها ساخته شده اند که مدل آفتابی کمی زرد و در مقابل مدل مهتابی آن دارای نوری سفید است.

 

لامپ های هالوژن چگونه کار می کنند

 

لامپ های هالوژن چگونه کار می کنند

 

لامپ های هالوژن نوع جدیدتر و به روز شده همان مدل های رشته ای قدیمی هستند. این لامپ ها در ابعاد و اشکال مختلف تولید می شوند که از لامپ چراغ خودرو ها تا لامپ های سقفی خانه ها را شامل می گردد.

لامپ های هالوژن دارای یک رشته تنگستن برای تولید نور می باشند. این رشته سیم تنگستن در محیطی پر شده با گاز برم قرار دارد. با عبور جریان برق گاز درون محفظه لامپ گرم شده و سیم تنگستن را نیز گرم و نورانی می کند تا نور مرئی ساخته گردد. با قطع جریان برق و سرد شدن گاز درون لامپ تنگستن بخار شده در محفظه لامپ مجددا" بر روی رشته خود می نشیند. این اتفاق باعث افزایش طول عمر لامپ هالوژن می گردد. گروهی از این لامپ ها نیز با استفاده از دیود ها کار می کنند که به آن نوع لامپ هالوژن دیودی می گویند.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/m3R9Keej
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه