هتل ها یکی از بخش های اساسی هر سفری را شکل می دهند. فرقی ندارد پای مسافرت تفریحی در میان باشد یا هیأت های دیپلماتیک برای مذاکره راهی دوردست ها شوند، در هر صورت هتلی مناسب برای اقامت ضروری است. در این میان برخی از هتل ها شهرت جهانی پیدا کرده و خیلی ها اصلا برای اقامت در چنین هتل هایی دست به سفر می زنند. برخی دیگر هم برای بقا در بازار و کسب اندک سود باید دائما خود را به آب و آتش بزنند. این مسئله ای است که مشکلات بسیار زیادی برای کارآفرینان به همراه داشته و گاهی اوقات اوضاع شان را حسابی به هم می ریزد.
شما به عنوان مدیر یک هتل نمی توانید از کنار مشکلات این حوزه به سادگی عبور کنید. خب حتی یک اشتباه کوچک هم کافی است تا اعتماد بخش زیادی از مشتریان تان را برای همیشه از دست دهید. در حالی که ایجاد اعتماد امری بی نهایت زمانبر محسوب می شود، یک شبه امکان از دست دادن تمام اعتبار در بازار وجود دارد. این همان مسئله ای است که ما در روزنامه فرصت امروز با دقت بررسی اش می کنیم.
اگر شما هم در دنیای هتلداری حضور دارید، این مقاله به شما کمک می کند تا جلوی برخی از مهمترین اشتباهات مدیریتی را بگیرید. پس با ما همراه باشید تا نگاهی انتقادی به وضعیت هتلداری بیندازیم.
قیمت گذاری واحد برای همه اتاق ها
برخی از مدیران هتل خیال می کنند اگر همه اتاق های هتل شان را به طور برابر قیمت گذاری کنند، جذابیت کارشان برای مخاطب بی نهایت بیشتر خواهد شد. این در حالی است که قیمت گذاری برابر یکی از عواملی است که مسافران را نسبت به کیفیت اقامتگاه مردد می سازد.
خب وقتی همه اتاق های یک هتل قیمتی برابر داشته باشند، یعنی خبری از خدمات لوکس یا متفاوت نیست. چه بسا برخی از مسافران علاقه زیادی به استفاده از خدمات جانبی متفاوت داشته باشند. قبول دارم خیلی وقت ها مسافران عملا از این نکات جانبی استفاده نمی کنند، اما شما قرار نیست گزینه های دم دست آنها را بی نهایت محدود کنید. در عوض می توانید آزادی عمل بیشتری برای آنها در نظر گرفته و براساس این امر مشتریان بیشتری برای خودتان جذب کنید.
مطلب مرتبط: تحول صنعت هتلداری با فناوری های جدید
قیمت گذاری متفاوت اتاق ها باید همراه با خدمات یا وضعیت متفاوت اتاق ها باشد. مثلا هتلی که چند سوئیت کم نظیر دارد، باید به خوبی از مزیت آنها استفاده کند. به علاوه، چشم اندازهای متفاوت هر اتاق نیز در قیمت نهایی اش اثرگذار خواهد بود. درست به همین خاطر شما باید با نهایت دقت دست به عمل بزنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. این مسئله ای است که می تواند تفاوت ها را رقم زده و اوضاع تان در بازار را نیز به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.
وای فای رایگان اما کند
بسیاری از هتل ها ارائه وای فای به طور رایگان را بخشی از خدمات شان می دانند، اما وقتی نوبت به استفاده از این سرویس می شود، همیشه سرعت حداقلی گیر آدم می آید. انگار که زمین و زمان دست به دست هم داده اند تا مسافران بخت برگشته سخت ترین دوران زندگی شان برای اتصال به اینترنت را تجربه کنند.
قبول دارم تامین اینترنت پرسرعت هزینه قابل ملاحظه ای روی دست مدیران می گذارد، اما اگر روی این مسئله مانور می دهید، بهتر است دست کم مانور خوبی بدهید، وگرنه اصلا بعید نیست کارتان با مشکل اساسی رو به رو شود.
وقتی یک مسافر پس از مسیر طولانی به هتل شما پناه می آورد، با مشاهده عنوان «اینترنت پرسرعت رایگان» داوری اولیه مشخصی درباره شما خواهد داشت. این مسئله ای است که در صورت کیفیت پایین اینترنت حسابی شما را در مظان اتهام قرار می دهد. بنابراین بهتر است کمی صرفه جویی را کنار گذاشته و از اینترنت پرسرعت برای هتل تان استفاده کنید.
امروزه همه کارها به طور اینترنتی انجام می شود. بنابراین تامین سرویس مناسب نشان دهنده توجه شما به تجربه مسافران از اقامت در هتل تان خواهد بود. اصلا شاید همین امر موجب بازگشت دوباره مسافران به هتل شما شود. ماجرا جالب شد، نه؟
قیمت گذاری فاقد انعطاف
گاهی اوقات بازار هتل ها حسابی کساد است. مثلا جاذبه های گردشگری معمولا در فصل تابستان مسافران بیشتری را راهی هتل ها می کنند. این در حالی است که وقتی هوا سرد می شود، دیگر کمتر کسی سراغ هتل می رود. به همین خاطر مدیران باهوش در چنین شرایطی خیلی روی سطح قیمت ها اصرار نخواهند کرد. این در حالی است که شاید خیلی ها روی حفظ سطح قیمت ها، حتی در بدترین شرایط نیز تاکید داشته باشند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هیچ چیز ابدی در دنیای کسب و کار وجود ندارد. بنابراین اگر بازارتان کساد است، بد نیست گاهی اوقات قیمت های شناور را نیز امتحان کنید. خب شما که در حالت کسادی چیزی را از دست نمی دهید. با این حال شاید تعدادی مشتری بیشتر گیرتان آمد و کارتان نیز راحت تر شد. ماجرا به بخش جالبش رسید، نه؟
مطلب مرتبط: مدیریت برند در صنعت هتلداری با قوانین طلایی
قیمت گذاری شناور در واقع نوعی واکنش از سوی شما در مقابل تغییرات بازار است. به طوری که در بلندمدت امنیت هتل تان از نظر مالی حفظ شود.
بی توجهی به مسائل بهداشتی
هتل های خوب همیشه از نظر بهداشتی در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. این امر اعتماد و حس خوبی در میان مخاطب برای اقامت ایجاد می کند. شما لازم نیست حتما مشتری ثابت یک هتل باشید تا اهمیت رعایت نکات بهداشتی باخبر شوید. گاهی اوقات این مسئله آنقدر اهمیت دارد که باید هر طور شده آن را رعایت کنید. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز شهرت هتل ها در زمینه رعایت بهداشت را کاملا اساسی می دانیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بسیار بهتری بر روی مسافران داشته باشید.
این روزها اخبار منفی درباره برندها به سرعت در شبکه های اجتماعی پخش می شود. به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، اصلا بعید نیست با یک عالمه مشکل در زمینه شهرت منفی رو به رو شوید. آن وقت تقریبا تمام مسافران از ترس عدم رعایت نکات بهداشتی دور شما را خط خواهند کشید.
سطح رعایت بهداشت در هر هتل حرف های زیادی درباره اولویت های آن مجموعه دارد. بنابراین شما باید این نکته را مد نظر قرار دهید. اصلا بد نیست خودتان را جای مسافران بگذارید. نظر شما درباره هتلی که همیشه سطح مسائل بهداشتی اش پایین است، چه خواهد بود؟ اصلا آیا انگیزه ای برای اقامت در آن برای تان باقی می ماند؟ این سوالی است که باید به بهترین شکل ممکن بدان جواب دهید، وگرنه اصلا بعید نیست کارتان به جاهای باریک بکشد. این مسئله می تواند در بلندمدت نیز برای تان دردسرساز شود. پس اگر از ما می شنوید، بد نیست همیشه به فکر استفاده از مسائل بهداشتی به عنوان یک اولویت مهم باشید. اینطوری دست کم شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب و بهبود وضعیت هتل تان در نظرسنجی ها خواهید داشت.
عدم همکاری با مراسم های بزرگ
سالانه مراسم های بزرگ زیادی در سراسر دنیا برگزار می شود که دست کم چند روز ادامه دارند. خب مراسم های بزرگ با مهمان های ویژه نیاز به هتل های درست و حسابی هم دارد. بنابراین اگر شما به اندازه کافی خوش شانس باشید، در نزدیکی محل هتل تان مراسم های بزرگ زیادی برگزار خواهد شد. در این صورت می توانید به عنوان یکی از هتل های مناسب برای اقامت افراد در آن نقش آفرینی کنید.
بسیاری از مدیران هتل اصلا به همکاری با مراسم های بزرگ توجه ندارند. به طوری که تمام تمرکز آنها بر روی همکاری با مسافران عادی بوده و اصلا علاقه ای برای همکاری با افراد دیگر ندارند. این مسئله می تواند در بلندمدت برای شما دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. درست به همین خاطر ما توصیه می کنیم کمی هم به رویدادهای گوناگون و برندها توجه نشان دهید.
مطلب مرتبط: 5 توصیه برای هتلداری موفق
بی شک بسیاری از رویدادهای بزرگ دنیا نیاز به محلی بزرگ برای برگزاری دارند. خب این درست همان زمانی است که شما می توانید به بهترین شکل ممکن وارد عمل شده و اوضاع تان را تغییر دهید. اصلا چرا خودتان پیشقدم نمی شوید؟ اگر فضای هتل تان به اندازه کافی بزرگ است، می توانید همین حالا دست به کار شوید. بی شک با کمی تخفیف مناسب خیلی از برندها علاقه زیادی برای برگزاری مراسم شان در هتل شما خواهند داشت. این کاری است که می تواند اوضاع تان را از این رو به آن رو کند. پس چرا منتظر هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم گاهی اوقات کارآفرینان باید برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب دست به اقدامات اساسی بزنند. این امر یعنی شما نمی توانید بدون توجه به وضعیت خاص بازار و بهبود روابط تان با دیگر برندها موفقیتی در بازار تجربه کنید. ماجرا جالب شد، نه؟
قیمت گذاری بالای خدمات جانبی
معمولا هتل ها دارای رستوران و کافه هم هستند. با این حال کمتر کسی ترجیح می دهد برای صرف وعده غذایی از این گزینه ها استفاده کند. دلیل آن نیز قیمت بالای رستوران و کافه هتل هاست. در عین حال گاهی اوقات کیفیت غذا نیز چنگی به دل نمی زند. به همین خاطر خیلی ها دوست ندارند در هتل پول شان را صرف غذا یا نوشیدنی کنند. این امر فرصت های کارآفرینی بسیار مهمی را از شما دریغ خواهد کرد. به همین خاطر ضروری است کمی هم که شده وضعیت تان در رابطه با مخاطب را تغییر دهید. این امر می تواند با قیمت گذاری رقابتی برای کافه و رستوران شروع شود. به طوری که در بلندمدت دیگر نگران از دست دادن مشتریان تان نباشید.
نکته دیگری که در این میان باید بدان توجه کنید، مسئله مربوط به نظرات مشتریان است. آیا مسافران شما از خدمات جانبی هتل و قیمت آن رضایت دارند؟ بد نیست در پایان اقامت هر مسافر نظرسنجی کوتاهی از او داشته باشید. اینطوری نظرات واقعی مشتریان را متوجه شده و در بلندمدت امکان بهبود شرایط را خواهید داشت. این مسئله ای است که می تواند اوضاع را به بهترین شکل ممکن برای شما تغییر دهد. پس نگران چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و وضعیت را به سود خودتان عوض کنید. این امر می تواند شما را به عنوان یک کارآفرین مهم در بازار معرفی کرده و هتل تان را نیز جزو گزینه های محبوب نگه دارد.
زمان بندی ورود و خروج غیرمنعطف
مسافران برای ورود و خروج به هتل یا به زبان ساده تر محاسبه زمان رزرو هتل نیاز به شرایط منصفانه ای دارند. اگر شما الکی و به خاطر چند دقیقه اقامت بیشتر پول یک روز کامل را از آنها بگیرید، خیلی زود نسبت به شما دلسرد یا حتی بدبین خواهند شد. در عوض بهتر است همه چیز را به طور کاملا منصفانه ای جلو ببرید. این امر می تواند شرایط را برای شما در حالت بهتری قرار دهد.
رابطه شما با مسافران هرچه صمیمی تر باشد، میزان موفقیت شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب افزایش پیدا خواهد کرد. این نکته ای است که می تواند به شما برای بهبود سطح فعالیت تان کمک شایانی نماید. به علاوه، شما همیشه فرصت کافی برای مشاهده دوباره مسافران نیز خواهید داشت. خب مسافران فقط به هتل هایی که تجربه خوبی برای شان خلق کرده اند، دوباره سر خواهند زد. این دقیقا همان مسئله ای است که می تواند اوضاع شما را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. پس نگران چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان عوض کنید.
الگوبرداری از هتل های بزرگ دنیا که شهرت زیادی هم دارند، گزینه جذابی در این میان محسوب می شود. شما می توانید به ساده ترین شکل ممکن از این هتل ها به مثابه الگویی برای مشتری مداری استفاده کنید. پس منتظر چه هستید؟ کمی خلاقیت و کنجکاوی تان را تقویت کنید تا به ساده ترین شکل ممکن راه های موفقیت در تعامل با مسافران و تقویت انگیزه شان برای بازگشت به هتل را افزایش دهید. این امر نه تنها اوضاع هتل تان را بهبود می بخشد، بلکه شهرت خودتان به عنوان مدیر هتل را نیز چند برابر خواهد کرد.
اگر شما زمان بندی های عجیب یا متضاد با شرایط مسافران داشته باشید، خیلی زود به عنوان یک هتل عجیب شناخته خواهید شد. آن وقت دیگر کمتر کسی به شما اعتماد کرده و فرصت تعامل با مخاطب تان را خواهید داشت. این مسئله ای است که می تواند در بلندمدت شرایط را برای تان بی نهایت دشوار ساخته و حتی اوضاع تان در بازار را حسابی تغییر دهد. پس بهتر است از همین حالا فکری به حال آن کنید. شاید بهترین ساز و کار در این میان تلاش برای ارتباط نزدیک با مخاطب و آگاهی از الگوی زمان بندی و محاسبه هزینه اتاق باشد. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اوضاع تان را بهبود بخشیده و کارتان را سر و سامان دهید.
مطلب مرتبط: رازهای مدیریت حرفه ای هتل
سخن پایانی
صنعت هتلداری در طول دهه های متمادی چالش های زیادی را پشت سر گذاشته است. هر کدام از این چالش ها برای کارآفرینان دردسرهای خاصی به همراه داشته است. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین اشتباهات مدیران هتل در زمینه تعامل با مخاطب را بررسی کنیم. حالا شما آمادگی لازم برای دست زدن به تصمیمات مهم و درست در این میان را دارید. یادتان باشد، فعالیت کارآفرینی در دنیای کسب و کار همیشه همراه با ریسک های متنوعی است. حالا که شما با برخی از اشتباهات مهم در این رابطه آشنا شدید، دیگر نباید به این سادگی دم به تله دهید.
ما در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اشتباهات رایج در حوزه هتلداری کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله دارید، بد نیست آن را همین جا با ما در میان بگذارید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده تعامل با شما و کمک به کسب و کارتان هستند.
منابع: