شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

طراحی سازه بتنی و طراحی اسکلت فلزی در نقشه ساختمان چه تاثیری می گذارند؟

نقشه ساختمان ، در واقع اولین مورد و گزینه ای است که برای ساختن هر ساختمان و یا شروع هر پروژه ای مورد نیاز است. تمامی مهندسان نیز قبل از شروع هر پروژه و آماده سازی آن به نقشه ساختمان نیاز دارند. در این گونه نقشه ها، تمام جزئیات طراحی دیده می شود. بر اساس این نقشه، مهندسان کار طراحی پروژه را شروع می کنند. در هر ساختمانی از سازه های مختلف استفاده می شود که بستگی به نوع ساختمان و نوع طراحی آن دارد. طراحی سازه بتنی و طراحی اسکلت فلزی دو نوع سازه ی گوناگون می باشند. در این محتوا قصد داریم هر یک از این سازه ها را به طور جداگانه بررسی کرده و چگونگی طراحی آن ها را برای شما بیان کنیم. سپس تاثیر هر یک از این سازه ها در نقشه ساختمان را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید تا تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره ی این سازه ها را در اختیار شما قرار دهیم.

بررسی طراحی سازه بتنی و طراحی اسکلت فلزی و تاثیر آن در نقشه ساختمان

طراحی سازه بتنی در ساختمان ها به چه صورت انجام می شود؟

طراحی سازه بتنی با توجه به برخی مزیت های مهم آن یکی از کاربردی ترین و کارآمدترین سازه های ساختمانی می باشد و در نقشه ساختمان تاثیرات گوناگونی می گذارد. در واقع در طراحی این نوع سازه در ساختمان ها، طراحان و مهندسان باید در ابتدا ضریب اطمینان این سازه را افزایش دهند و سپس هزینه ی اجرای این مدل سازه را کاهش دهند. جهت این کار سه روش طراحی برای این سازه وجود دارد. در روش اول بر اساس تنش مجاز طراحی صورت می گیرد و از نوع طراحی قدیمی می باشد. در این روش تنش های مجاز به هیچ وجه از حد استاندارد تجاوز نمی کنند. البته این روش معایبی نیز ممکن است داشته باشد. در روش دوم، طراحی بر اساس مقاومت نهایی صورت می گیرد. همان طور که از نام این روش مشخص است، طراحی سازه های بتنی با مقاومت بسیار بالایی نسبت به روش دوم انجام می شود. این مقاومت بالا باعث پرکاربرد بودن این روش شده است.

در این روش هزینه ی اجرای کار نسبت به روش تنش های مجاز بسیار کاهش میابد. در واقع یک روش کاملا اقتصادی و به صرفه می باشد. در روش نهایی و سوم طراحی بر اساس حالت حدی می باشد. در این روش، طراحی سازه های بتنی مانند روش مقاومت نهایی اجرا می شود ولی تنها تفاوتی که با این روش دارد، این است که در این روش بسیاری از نقص ها برطرف شده و بهبودهای بسیاری انجام گرفته است. در واقع در این روش تمام حالت های ممکن به صورت منطقی ارزیابی می شود و بهترین حالت در بهترین شرایط اجرا می شود. به طور کلی با توجه به روند طراحی این نوع سازه و مزایایی که در هر یک از روش های طراحی آن وجود دارد، از سازه های بتنی در بسیاری از پروژه ها استفاده می شود. از جمله این کاربردها برای ساخت انواع برج ها، سدها، پل ها، ساختمان ها و بسیاری از پروژه هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند، استفاده می کنند.

بررسی طراحی سازه بتنی و طراحی اسکلت فلزی و تاثیر آن در نقشه ساختمان

چگونه طراحی اسکلت فلزی انجام می شود؟

طراحی اسکلت فلزی که به آن اسکلت فولادی نیز می گویند، در واقع یک مجموعه ی بسیار بزرگ و عظیم از باربرهای متصل به هم می باشد. این پایه های متصل به هم که به صورت پیش ساخته نیز می باشد، از جنس فولاد و یا ورقه های فلزی است. استفاده از اسکلت فلزی از سال های بسیار دور در ساختمان ها رایج بوده است و از این نوع سازه برای پروژه های گوناگون بسیار زیاد استفاده می کردند.  در زمان های گذشته در طراحی اسکلت فلزی از چدن بهره می بردند، ولی بعدها آهن چکش خوار جایگزین آن شد. امروزه نیز فولاد یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین سازه در اجرای ساختمان ها و پروژه های مختلف می باشد. این نوع سازه های اسکلت فلزی دارای بخش های مختلفی نیز می باشند. فونداسیون، تیرهای اصلی، ستون، تیرهای فرعی، بادبند، خرپا و پوشش سقف از بخش های مهم و اصلی اسکلت فلزی است.

به طور کلی می توان گفت روش اسکلت فلزی که توسط پیچ و مهره به یکدیگر متصل باشند، یک روش عالی و مناسب برای پروژه های ساختمانی است. این روش نسبت به اتصالاتی که از طریق جوشکاری انجام می شود از مقاومت بالاتری برخوردار می باشد. در واقع مستحکم بودن اسکلت فلزی در ساختمان ها، بستگی بسیار زیادی به فونداسیون دارد. اگر اجرای فونداسیون به طور دقیق و درست انجام شود، اسکلت فلزی نیز به درستی جای گیری خواهد شد. البته قبل از انجام فونداسیون، باید زمین، نوع خاک آن منطقه و میزان مقاومت آن به طور دقیق و کامل بررسی و تایید شود. فونداسیون در واقع تمام وزن اسکلت فلزی را تحمل می کند و این سنگینی و فشار را به طور یکسان در زمین تقسیم کرده تا از حوادث دیگر جلوگیری کند. پس از فونداسیون، مرحله ی ستون گذاری آغاز می شود. زمانی که ستون ها در جای مشخص شده ی خود قرار بگیرند، تیرآهن ها نیز در جایگاه مخصوص ثابت می شوند. در این زمان است که اسکلت فلزی برای یک ساختمان اجرا می شود.

بررسی طراحی سازه بتنی و طراحی اسکلت فلزی و تاثیر آن در نقشه ساختمان

ویژگی های اسکلت فلزی و سازه بتنی چیست؟

طراحی اسکلت فلزی و طراحی سازه بتنی هر یک دارای مزایا و ویژگی های فراوانی می باشند. در واقع هر کدام از این سازه ها نقش موثری در نقشه ساختمان دارند. سازه اسکلت فلزی دارای ویژگی های خاصی می باشد که این ویژگی ها باعث پرکاربرد بودن آن شده است. از مزایای طراحی اسکلت فلزی این است که در مکان هایی که بسیار شلوغ و کم حجم است، به راحتی اجرا می شود. در شهرهای بزرگ که چنین حالتی وجود دارد، از این نوع سازه و اسکلت استقبال فراوانی می شود و بسیار پرطرفدار است. از دیگر مزایای اسکلت فلزی افزایش کیفیت ساخت می باشد. در واقع این سازه کیفیت پروژه را افزایش می دهد و از مصرف بیش از حد مصالح در ساخت و ساز جلوگیری می کند. می توان به این صورت بیان کرد که پرتی مصالح ندارد. زمانی که در یک پروژه از طراحی اسکلت فلزی استفاده می شود، سرعت اجرای کار بالا می رود.

استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان ها، این امکان را به مهندسین و طراحان پروژه می دهد که اگر در حین کار به مشکلی برخورد کنند، به راحتی بتوانند نقصی که به وجود آمده است را برطرف کنند. طراحی سازه بتنی نیز از مزیت های مهمی برخوردار است. از مزایای مهم سازه های بتنی می توانیم به مقاومت این سازه در برابر آتش یا حریق اشاره کنیم. دوام این سازه در برابر حریق بسیار زیاد است. ماندگاری و عمر بالای سازه های بتنی در برابر هرگونه شرایط نامساعد و فرسایش از دیگر مزایای این سازه ها می باشد. هزینه ی بسیار پایین اجرای پروژه در سازه های بتنی را می توانیم از مزیت های دیگر این سازه بدانیم. در حقیقت طراحی این مدل سازه ها باید با استفاده از شرکت های مهندسی معتبر انجام شود تا هم کیفیت اجرای کار بالا برود و هم هزینه کنترل شود. یکی از این شرکت ها، دفتر فنی مهندسی آرین پاراکس می باشد که با استفاده از تیم حرفه ای و قوی خود خدمات نقشه کشی ساختمان و طراحی ویلا را ارائه می دهد.

آیا نوع سازه بتنی و فلزی در نقشه ساختمان تاثیر گذار است؟ 

وجود نقشه ساختمان همان طور که در بخش های قبلی بیان کردیم، یکی از مهمترین بخش های اولیه برای شروع یک پروژه ی ساخت و ساز می باشد. درون این نقشه جزئیات بسیاری مشاهده می شود. طراحی سازه یکی از بخش های مهمی است که ساختمان سازی بر اساس آن انجام می شود. در واقع مهندسین و طراحان با استفاده از نظرات کلی در نهایت از یک روش طراحی سازه که مناسب و بهینه نیز باشد، بهره می برند. در این حالت مهندس متخصص تمامی عواملی که در پروژه نقش دارد و بسیار با اهمیت است را به طور دقیق بررسی کرده و بهترین طرح و سازه را پیشنهاد می کند. در واقع این عوامل هزینه ی مناسب و بهینه ی اجرای پروژه، کیفیت بالای اجرا و نقشه ساختمان می باشد. به طور کلی یکی از اصلی ترین بخش های یک پروژه، موضوع هزینه ی اجرای آن است که بر اساس آن هزینه، طراحی آغاز و کار اجرا شود.

در حقیقت نوع سازه و طراحی آن نقش بسیار مهمی در ساختمان سازی ایفا می کند و بر روی آن و تمامی قسمت های ساختمان تاثیر می گذارد. پس از هزینه، زمان اجرای یک پروژه از مهمترین عواملی است که باید در اجرای کار در نظر گرفته شود. زمان موضوعی است که تعیین می کند از چه نوع سازه ای باید استفاده شود و طراحی به چه صورت باشد. در حقیقت با توجه به مزایا و معایبی که هر یک از سازه های بتنی و فلزی دارند به تاثیر مستقیم آن ها بر روی نقشه ساختمان پی خواهیم برد. به طور کلی شرکت های مهندسی بسیاری وجود دارند که با استفاده از تیم قوی و طراحان حرفه ای، تمام جوانب اجرای پروژه را بررسی کرده و بهترین و مناسب ترین روش را در نظر می گیرند. یکی از این شرکت های مهندسی آرین پاراکس است که کیفیت اجرای پروژه را تضمین می کند و در طراحی هر یک از سازه ها، بهترین خدمات را ارائه می دهد.

 منبع : arianparax.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/R3Iy4uAr
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
فضلی :
1 سال پیش
این مقاله بسیار عالی بود، به خصوص برای افرادی که در حوزه طراحی و ساخت سازه های بتنی و اسکلت فلزی فعالیت می کنند. طرح ها و نمونه هایی که در مقاله ذکر شده است، بسیار مفید و الهام بخش بودند. همچنین توضیحات داده شده درباره فرایند طراحی و همچنین مزایا و معایب هر نوع سازه، بسیار جامع و کامل بودند. از شرکت طراحی و ساخت این سازه ها هم تعریف و تمجید بسیاری شده بود که حرف ندارد. ممنون بابت این مقاله جالب و آموزنده.
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه