به گزارش فرصت امروز به نقل از قدس آنلاین، آن طور که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفته، برگزاری یکپارچه قرعه کشی خودرو از سوی وزارت صمت هم هنوز نتوانسته آرامش را به بازار برگرداند.
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می گوید: با وعده وزیر صمت قرار بود خودروهای مانده در کف پارکینگ خودروسازان برای رفع نیاز بازار، کم شود، اما تعداد این خودروها از ۱۰ به ۱۷۰ هزار خودرو رسیده است.
رعنایی، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه هم می گوید: وعده وزیر صمت در خصوص کاهش قیمت تمام شده خودرو نیز بی نتیجه مانده؛ حالا هم مصرف کننده ناراضی است، هم تولید کننده!
اولین قرعه کشی از طریق سامانه در سامانه جدید فروش یکپارچه خودرو میان حدود ۴ میلیون نفر در نهم خرداد برگزار شد، اما برخی افراد که در زمان استعلام نتیجه قرعه کشی وارد سایت شده و پیامی مبنی بر برنده شدن دریافت کرده اند، پس از اینکه قصد داشتند اقدام به واریز وجه کنند، پیامی مبنی بر حضور در لیست منتخبین رزرو را مشاهده کردند.
صدیف بیک زاده، معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این باره توضیح داد: حدود ۱۲ هزار نفر به عنوان منتخبان ذخیره مشخص شدند که اگر به هر علتی منتخبان اصلی، فرآیند خرید خودرو را در زمان تعیین شده تکمیل نکرده یا وجه را واریز نکنند، این افراد جایگزین شوند، اما در سامانه یکپارچه، نفر اصلی یا ذخیره بودن مشخص نشد و متأسفانه اطلاع رسانی نادرست از سوی برخی خودروسازان نیز بر این ابهامات دامن زد و نگرانی ها را دوچندان ساخت.
کارشناسان بورس کالا مانند آقای مهدی بیات منش می گویند: به جای عرضه قطره چکانی خودروهای پرتیراژ از طریق قرعه کشی، می توان از پتانسیل بورس کالا استفاده کرد تا حداقل برخی از آمارها و اتفاقات شفاف شود. حتی برای واردات خودرو نیز می توان از بورس کالا بهره برد زیرا در واردات، مسئله سودهای باد آورده مطرح می شود که بورس کالا با آمارهای خود می تواند این موضوع را حل کند.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی