پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

با کاربرد پروفیل و انواع آن آشنا شوید

پروفیل یکی از مصالح پرکاربرد در صنایع ساختمان سازی است. این قطعه دارای سطح مقطع ثابت در طول است. در حالت کلی، پروفیل ها انواع مختلفی دارند و از نظر جنس، کاربرد، ابعاد و … به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. انواع پروفیل فولادی، در صنایع مختلف، کاربردهای گسترده ای دارند به گونه ای که با نگاهی گذرا به محیط اطراف، می توان نمونه های پروفیل استفاده شده را در وسایل مختلف مشاهده کرد.

به عنوان مثال از کاربرد پروفیل، می توان به مواردی مانند استفاده در مبلمان، چارچوب در و پنجره و… اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع پروفیل و کاربردهای آن بپردازيم. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع پروفیل آهنی تا پایان مطلب کاربرد پروفیل با ما همراه باشید.

پروفیل چیست و چه کاربردی دارد؟

باتوجه به مطالب فوق می توان بیان کرد، پروفیل یک قطعه توخالی است که انواع مختلفی دارد. از این قطعه در صنعت و ساختمان سازی استفاده های فراوانی می شود. به دلیل وجود تنوع در انواع پروفیل، از این مصالح در صنایع مختلف مانند کشتی سازی، ساخت سوله، پارکینگ های عمومی، نرده پیاده رو و خیابان ها، انبار و… استفاده می شود. کاربرد پروفیل ها بر اساس انواع و روش تولید آن می تواند متفاوت باشد. در ادامه به معرفی انواع پروفیل و کاربرد آن می پردازیم.

انواع پروفیل بر اساس نوع کاربرد

پروفیل ها بر اساس معیارهای مختلف، در گروه های متفاوتی قرار می گیرند. در واقع از نظر ظاهر، جنس و روش تولید می توان به انواع مختلفی از این قطعه اشاره کرد. در حالت کلی انواع پروفیل فولادی را بر اساس نوع کاربردی که دارند، می توان در دو دسته پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی در نظر گرفت.

پروفیل ساختمانی

به پروفیل هایی که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، پروفیل ساختمانی می گویند. این پروفیل ها در مدل های مختلف پروفیل لنگه دری، پروفیل 507، 508 و… با ضخامت های 2 تا 4 میلی متر تولید می شوند. پروفیل های ساختمانی با استفاده از سه روش نورد سرد، نورد گرم و مرکب تولید می شوند.

تولید پروفیل با استفاده از نورد سرد: این پروفیل پس از طی مراحل شکل دهی، وارد مرحله ی خم کردن و پرس می شود و در نهایت به تولید انبوه می رسد. از این پروفیل در کاربردهای سبک مانند چارچوب دروپنجره و ناودانی استفاده می شود.

تولید پروفیل با استفاده نورد گرم: پروفیل نورد گرم، با استفاده از نورد شمش فولادی تهیه می شود. این پروفیل پس از شکل گیری همانند نوعی قوطی است.

پروفیل مرکب: پروفیل تولید شده با استفاده از روش ترکیبی نورد سرد و نورد گرم، پروفیل مرکب ناميده می شود.

از نمونه کاربرد پروفیل ساختمانی می توان به استفاده در ساخت درو پنجره به صورت مربع و مستطیل، جهت ساخت خانه های از پیش آماده شده و استفاده در ساخت قفسه و دکوراسیون داخلی ساختمان اشاره کرد.

پروفیل صنعتی

این پروفیل، یکی دیگر از انواع پروفیل فولادی است. پروفیل صنعتی همان طور که از اسم آن مشخص است، در کاربردهای سنگین صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال از این پروفیل، در ساخت سازه های سنگین فلزی مانند پل، تابلوهای تبلیغاتی بزرگ، صنایع نظامی و… استفاده می شود. پروفیل صنعتی از ورق های سیاه با ضخامت بالا تشکیل می شود که در شاخه های 12 متری تولید می شوند. ابعاد این پروفیل از 10×10 میلی متر تا 400 میلی متر متغیر است.

معرفی انواع پروفیل بر اساس ظاهر

با کاربرد پروفیل و انواع آن آشنا شوید

انواع پروفیل فولادی را می توان بر اساس شکل ظاهری نیز دسته بندی کرد. این پروفیل ها از نظر ظاهری در دو دسته ی پروفیل باز و بسته قرار می گیرند. در زیر به توضیح این دو نوع پروفیل می پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به کاربرد و انواع پروفیل بر روی لینک https://pivan.co/blog/what-is-the-use-of-different-types-of-profiles/ کلیک کنید.

پروفیل بسته

این نوع پروفیل ها دارای سطح مقطع بسته هستند، می توان گفت قوطی ها همان پروفیل های بسته هستند که جهت کاربردهای مختلفی به کار می روند. از نمونه پروفیل های بسته، می توان پروفیل درب و پنجره، پروفیل لوله و قوطی، پروفیل درب های کرکره ای و پروفیل pvc را نام برد. از کاربرد پروفیل بسته، می توان به استفاده در صنایع خودروسازی، ساخت پایه میز و مبل، ساخت درو پنجره، ساخت ستون در ساختمان سازی، ساخت راه پله و انواع نرده های آهنی اشاره کرد.

پروفیل باز

پروفیل های باز، از نظر ظاهری شبیه به حروف T، Z و U هستند. از مزیت های پروفیل باز می توان به قدرت و استحکام بالا، وزن پایین، مقرون به صرفه بودن و قابلیت نصب آسان آن اشاره کرد. مقاطعی مانند تیرآهن، میلگرد، چهارپهلو، تسمه، ناودانی و نبشی نمونه هایی از پروفیل باز هستند. با توجه به تنوع این محصولات، کاربرد پروفیل باز نسبت به پروفیل بسته خیلی بیشتر است. از پروفیل باز در مصارفی مانند ساخت سالن ورزشی و سوله، پوشش سقف های شیب دار و صنعت کشتی سازی استفاده می شود.

انواع پروفیل از نظر جنس

با کاربرد پروفیل و انواع آن آشنا شوید

یکی دیگر از دسته بندی های پروفیل، تقسیم بندی انواع پروفیل فولادی بر اساس جنس است. پروفیل های فولادی در جنس های مختلفی تولید می شوند که از پرکاربردترین آن ها، پروفیل های آلومینیومی، گالوانیزه، کامپوزیت و مبلی هستند.

پروفیل آلومینیومی

وزن سبک پروفیل های آلومینیومی، یکی از ویژگی های بارز این نوع پروفیل است. پروفیل آلومینیومی با ظاهر براق و سفیدی که دارد، توجه بسیاری از مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است. از این رو در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. این پروفیل، نسبت به پروفیل های آهنی، دارای مصرف انرژی بهینه است. پروفیل های آلومینیومی در سه مدل خام، رنگ شده و آبکاری شده به بازار عرضه می شوند و از قابلیت جوشكاری مناسبی برخوردارند. این پروفیل همچنین در دو نوع ساختمانی و صنعتی قابل تولید است و در کاربردهای مختلف صنعتی و ساختمانی به کار می رود.

پروفیل کامپوزیت

از ویژگی های بارز این پروفیل، میزان مقاومت بالای آن در برابر خوردگی است. همین ویژگی باعث افزایش کاربرد پروفیل کامپوزیت در ساختمان سازی با شرایط آب وهوایی مرطوب شده است. استفاده از پروفیل کامپوزیت در صنعت ساختمان سازی، همچنین مانع از خوردگی می شود و افزایش عمر سازه در برابر ارتعاشات و زمین لرزه را به دنبال دارد. پروفیل کامپوزیت تاثیر عمده ای در کاهش وزن کلی ساختمان دارد و به دلیل دارا بودن خاصیت غیرکشسانی، از ساختمان در برابر خوردگی و لرزش محافظت می کند.

پروفیل گالوانیزه

یکی از راه های افزایش مقاومت فلز، پوشش دهی آن با استفاده از روی است. این روش که گالوانیزاسیون ناميده می شود، از فلز در برابر خوردگی و اکسید شدن محافظت می کند. پروفیل گالوانیزه نیز یکی از انواع پروفیل فولادی است که با استفاده از روی پوشش دهی شده است. با توجه به این که بخش های بیرونی ساختمان و دروپنجره در معرض فشار ساختمان و آسیب بیشتر قرار دارند؛ استفاده از این نوع پروفیل باعث کاهش این فشار و افزایش استحکام ساختمان می شود. پروفیل گالوانیزه نسبت به پروفیل های دیگر طول عمر بیشتری دارند و با ضخامت های 1 تا 2 میلی متر تولید می شوند.

پروفیل مبلی

پروفیل مبلی یکی دیگر از انواع پروفیل فولادی است که در دسته بندی پروفیل ها بر اساس جنس، به پروفیل های سبک معروف شده است. پروفیل مبلی از ورق روغنی و با استفاده از نورد سرد با ضخامت کمتر از 1.5 میلی متر تولید می شود. از ویژگی های این پروفیل، فرم پذیری مناسب و کیفیت سطحی و دقت ابعادی بالا است. از این پروفیل با توجه به قابلیت آبکاری و رنگ کاری که دارد در مصارفی مانند ساخت میز و مبل استفاده می شود. علاوه بر دسته بندی های گفته شده، نوعی دسته بندی برای پروفیل ها وجود دارد که آن ها را بر اساس سطح مقطعی که دارند تقسیم بندی می کنند. انواع مختلف لوله، قوطی، نبشی و ناودانی نمونه ای از این پروفیل ها هستند.

جمع بندی نهایی کاربرد پروفیل

پروفیل یکی از مقاطع فولادی است که با توجه به گستردگی کاربرد، از انواع مختلفی تشکیل شده است و در دسته بندی های متنوعی قرار می گیرد. کاربرد پروفیل در صنایع مختلف و ساختمان سازی متفاوت است از این رو بر اساس دو نوع ساختمانی و صنعتی تولید می شوند. این پروفیل همچنین از نظر ظاهر، جنس، روش تولید و سطح مقطع دارای انواع مختلفی است. با توجه به این که پروفیل در محیط اطراف ما بسیار کاربرد دارد، هدف ما از این مقاله آشنایی شما با انواع پروفیل فولادی و ویژگی و کاربردهای آن بوده است.

منبع : پیوان(pivan.co)

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sZL8NM7W
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه