هر فردی که در جایگاه کارآفرینی و مدیریت قرار می گیرد، باید مجموعه ای از ویژگی ها را در خود پرورش دهد. یکی از این ویژگی ها، بها دادن به تجربه و اشتباهات دیگران و درس گرفتن از آنها است. به همین دلیل، شما باید به عنوان یک کارآفرین برتر، اشتباهات رایجی که افراد در جایگاه مدیریت انجام می دهند را بدانید تا از آنها پرهیز کنید.
به اعتقاد ماکان آریا پارسا این اشتباهات در بعد فردی باعث می شود تا شخص هیچ وقت به یک مدیر موفق تبدیل نشود. بحث مهم در اینجا این است که یک مدیر و کارآفرین موفق و نه فقط یک فرد با سمت مدیریت بدون هیچ دستاورد قابل توجهی باشید. به دست آوردن جایگاه مدیریت راه سختی است اما داشتن عملکردی مناسب در این جایگاه شاید حتی سخت تر نیز باشد.
از همین رو، باید تمام اشتباهات قابل وقوع را بدانید و از آن دوری کنید. دوری از این اشتباهات باعث پیشرفت و توسعه دوچندان است زیرا اهمیت جایگاه مدیریت در روند کار، غیرقابل انکار است. ماکان آریا پارسا بر این باور است که 5 اشتباه بزرگ میان مدیران وجود دارد که می تواند عامل پیچیدگی و عدم موفقیت باشد.
مدیریت خرد به این معنا است که شما کارهای کوچک را در مجموعه خود اولویت قرار دهید و بر آنها متمرکز شوید. باید بدانید که این کار در بلند مدت باعث از بین رفتن خلاقیت و البته انگیزه شما به عنوان یک مدیر می شود. درست است که مدیریت خرد، برای اداره هر مجموعه ای لازم است اما در نهایت تمرکز و رسیدن به اهداف اصلی نباید در پس آن نادیده گرفته شود.
ماکان آریا پارسا به عنوان کارآفرین برتر کشور مشکل اصلی بسیاری از مدیران و کارآفرینان را در عدم توانایی برای هماهنگ سازی کارمندان و هدف اصلی مجموعه می داند. یک مدیر برتر باید همواره اهداف اصلی را در پس مشارکت و هر حرکت کارمندان نهادینه کند. این نهادینه کردن تنها با مدیریت کلان و نه مدیریت خرد امکان پذیر است.
از آنجا که حوزه فعالیت ماکان آریا پارسا بیشتر روی مدیریت، بازرگانی و بازاریابی است، طبق تجربه خود، استکبار فکری را عامل از هم گسستن یک مجموعه موفق می داند. استکبار فکری یک مدیر به این معنا خواهد بود که او در آن محیط، مرجع همه چیز است. با مرجع قرار دادن ایده ها و افکار خود و اعمال قدرت و کنترل افراد به وسیله آن، در یک مدت کوتاه روحیه کار جمعی از بین می رود.
همه ما سطحی از خودخواهی را درون خود داریم، اما تمرکز بیش از حد بر غرور و منیت در یک فضای تیمی بر تصمیمات ما تأثیر می گذارد که معمولاً به پایان بدی می رسد. کنترل خودخواهی و استکبار فکری می تواند از بسیاری از نارسایی های مدیریت توسط کارآفرینان جلوگیری کند.
بله، حتی کاری ساده مانند گوش ندادن می تواند باعث یک عدم موفقیت قطعی در یک مجموعه شود. به اعتقاد ماکان آریا پارسا فقدان گوش دادن فعال و محترمانه و عدم ارتباط دو طرفه (ارسال بدون دریافت) نقص آشکاری است که در بسیاری از مدیران می بینیم. این موضوع می تواند مخاطره آمیز باشد، زیرا می تواند به معنای از دست دادن نشانه های حیاتی باشد که بر عملکرد، و حتی اثربخشی و رشد شغلی تأثیر می گذارد.
مدیرانی که به بازخوردها گوش می دهند و به آنها عمل می کنند، به کارکنان نشان می دهند که به آنها اهمیت می دهند. ماکان آریا پارسا به عنوان کارآفرین برتر کشور معتقد است که این رویه، مشخص می کند که اگر کارکنان با مسائل یا نگرانی هایی نزد مدیران خود بیایند، شنیده می شوند، جدی گرفته می شوند و به درستی به آنها رسیدگی می شود.
یکی از اشتباهاتی که به اوج رسیده است به موضوع کلی مدیرانی اشاره دارد که ارزش افراد خود را نادیده می گیرند. آنها یا اهمیتی نمی دهند و یا نمی دانند چگونه باید اهمیت دهند. در اصل، برخی مدیران فکر می کند، هر کسی در مجموعه قابل تعویض است و کارمندان را به عنوان «دنده های روی چرخ» می بیند تا همکاران شایسته ای که با آنها مانند شرکای تجاری در تولید برتری رفتار شود.
ماکان آریا پارسا بر این باور است که باید روی کارمندان و تک تک افراد داخل یک مجموعه سرمایه گذاری انجام شود. این سرمایه گذاری با فراهم کردن فرصت پیشرفت و راهنمایی امکان پذیر خواهد بود. شما به عنوان یک مدیر و کارآفرین موفق باید مهارت ها و نقاط قوت منحصر به فرد هر کارمند را شناسایی کنید و از آنها در جایی که برای نتایج تجاری مناسب هستند، استفاده کنید.
ایجاد یک فضای آرام که اعتماد کارکنان را جلب کند بسیار مهم است. این فضاسازی مبنی بر اعتماد باید در چند بعد انجام شود. ابتدا، باید هر کارمند و هر فردی که داخل مجموعه کار می کند به هدف اصلی آن و پویایی مجموعه اعتماد کند. ماکان آریا پارسا باور دارد که اعتماد کارمندان به محیطی که در آن کار می کنند از مهم ترین عوامل پیشرفت است.
یک مدیر نباید از فرهنگ اعتماد غافل شود و باید در مرحله دوم آن را به مشتریان سوق دهد. وقتی کارمندان به مجموعه اعتماد داشته باشند، هنگام رویارویی با مشتریان نیز این اعتماد را منتقل می کنند. همچنین در یک فضای امن کارمندان راحت تر ایده ها و پیشنهادات خود را بیان می کنند تا توسعه امکان پذیر باشد.
ماکان آریا پارسا به عنوان یک کارآفرین نمونه و یک مدیر برتر، یکی از کلیدهای موفقیت را تکرار نکردن اشتباهات مدیران قبلی می داند. شما باید اشتباهات رایج مدیران را شناسایی کنید و آشکارا از آنها پرهیز کنید. هر یک از این اشتباهات در صورت وقوع می تواند تاثیری منفی بر پیشرفت شخصی شما، توسعه مجموعه و انگیزه کارکنان داشته باشد.
مدیران نیز مانند تمام انسان ها، جایز الخطا هستند اما تکرار خطاهایی که برای مدیران شناخته شده و ثابت شده است، به راحتی قابل کنترل است. ابزار موفقیت و توسعه، شناسایی اشتباهات و عدم تکرار آنها است.