یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
از ردبول گرفته تا نایک، کوکا کولا و اسپاتیفای:

13 کسب و کار با برترین استراتژی های بازاریابی جهانی

5 سال پیش ( 1397/11/19 )
پدیدآورنده : علی آل علی   پدیدآورنده : هانا فلِیشمن  

در همین ابتدای مقاله قصد دارم شما را با خبر داغی مواجه کنم. امروزه بازاریابی جهانی دیگر مخصوص برندهایی با جیب های پر پول نیست. همچنین تجربه فراوان مدیرهای حرفه ای در زمینه بازاریابی هم دیگر تضمینی برای موفقیت یک استراتژی جهانی نخواهد بود. در حقیقت، امروزه فعالیت در عرصه بازاریابی جهانی برای هر کسب وکاری با استراتژی خلاق و فهم صحیح از بازارهای جهانی امکان پذیر است.

بازاریابی جهانی مطلوب چیست؟

بازاریابی جهانی عمل تمرکز روی یک محصول با هدف رفع نیاز مشتریان بالقوه در سایر کشورهاست. به طور معمول، بازاریابی جهانی نیازمند انجام تحقیقات تازه برند مورد نظر در زمینه بازارهای پیش رو، تعیین کشورهای مناسب برای محصول مورد نظر و محلی سازی برند به منظور بازنمایی نیازهای آن جوامع خواهد بود.

با این حساب فرآیند بازاریابی جهانی در مقام عمل بسیار دشوارتر از بحث های نظری است. به مانند تمام الگوهای بازاریابی، در اینجا نیز بازاریابی جهانی تمرکز اصلی خود را روی یک نکته قرار می دهد: مخاطب. شناخت افراد خواهان محصول ما، شیوه های مناسب رساندن محصول به دست افراد و شیوه انجام چنین کاری با روشی که به خوبی بیانگر ویژگی های برندمان باشد، از جمله مهم ترین چالش های حوزه بازاریابی جهانی محسوب می شوند.

لینک تماشای ویدئو: https://youtu.be/z25lC85v9Zw

در این مقاله به منظور تقویت انگیزه و خلاقیت شما در راستای خلق استراتژی جهانی برندتان سراغ کسب و کارهایی رفته ایم که مهارت مناسبی در زمینه طراحی استراتژی بازاریابی جهانی و اجرای آن دارند. به هنگام بررسی عملکرد هر کدام از این برندها از فرآیند انطباق جملات کلیدی استراتژی شان در زبان های مختلف تا شخصی سازی پیام اصلی برای گروه هایی با سلیقه های مختلف را مد نظر قرار خواهیم داد، بنابراین اگر به دنبال ایده های مناسب در زمینه خلق استراتژی بازاریابی جهانی و توسعه برندتان هستید، عملکرد 13 برند ذیل را مد نظر قرار دهید.

مطلب مرتبط: عناصر اصلی استراتژی بازاریابی موفق چیست؟

1. ردبول

شرکت اتریشی ردبول در زمینه بازاریابی جهانی چنان عملکرد عالی از خود به نمایش گذاشته که بسیاری از مردم آمریکا آن را برندی کاملا آمریکایی قلمداد می کنند، اما به راستی این برند چگونه کاری به این بزرگی را صورت داده است؟

یکی از تکنیک های بسیار موفق ردبول میزبانی از رویدادهای مختلف در زمینه ورزش های سخت آن هم در سراسر دنیاست. از مسابقات گرند پریکس «ردبول ایندیاناپولیس» گرفته تا مسابقات هوایی ردبول در بریتانیا و مسابقات ماشین های دست ساز در اردن، این برند در همه جا حضور دارد. به این ترتیب پیام جهانی آنها به طور بسیار خوبی به دست افرادی با ملیت های متفاوت می رسد.

در کنار رویدادهای مختلف، بسته بندی محصولات ردبول نیز نقش مهمی را در اقدامات جهانی اش بازی می کند. نانسی اف. کوهن در مقاله ای در سال 2001 اینگونه پیرامون استراتژی بازاریابی جهانی ردبول اظهار نظر کرده است: «ردبول واقعا شبیه یک محصول ساخته شده از دل اقتصاد جهانی است. آنها به هیچ وجه شبیه یک برند سنتی آمریکایی در زمینه تولید نوشیدنی های گوارا نیستند. آنها قوطی های مخصوص 12 اونسی، جعبه پلاستیکی یا حتی لوگویی ماندگار مانند پپسی یا کوکا ندارند. در حقیقت ردبول در نگاه نخست بیشتر اروپایی به نظر می رسد و همین نکته اهمیت بالایی دارد.» از زمان انتشار این مقاله تا به حال استراتژی ردبول در زمینه بسته بندی محصولاتش همچنان دست نخورده باقی مانده است. به این ترتیب قدرت انطباق این برند با فرهنگ های مختلف بسیار بالا ارزیابی می شود. به همین دلیل نیز در سطح جهانی عملکرد فوق العاده ای دارند.

2. Airbnb

Airbnb، سامانه ای آنلاین برای رزرو اقامتگاه های مختلف در سراسر جهان، در سال 2008 کار خود را از سانفرانسیسکو شروع کرد. از آن زمان تا به حال فهرست مکان های اجاره ای خود را به بیش از 1.5 میلیون و شهرهای تحت پوشش اش را به بیش از 34 هزار رسانده است. پرسش اصلی در اینجا شیوه کسب موفقیت این برند است. در پاسخ باید به نقش پررنگ شبکه ای اجتماعی اشاره کرد.

لینک تماشای ویدئو: https://youtu.be/qxiBgfscCVw

در ژانویه 2015 برند Airbnb کمپینی جهانی را در شبکه های اجتماعی با هشتگ «یک غریبه کمتر» شروع کرد. شرکت این اقدام خود را «آزمایشی اجتماعی در سطح جهانی» عنوان کرد. براساس این کمپین از مخاطب های Airbnb سکونت دادن به افراد غریبه در شهرشان به صورت تصادفی درخواست شد. سپس کاربران باید کلیپی ویدئویی یا عکسی مشترک با میهمان شان گرفته و با هشتگ مخصوص Airbnb به اشتراک می گذاشتند.

فقط سه هفته پس از شروع به کار این کمپین بیش از 3 میلیون نفر در سراسر جهان با بارگذاری محتوایی مربوط به میزبانی شان از افراد غریبه به آن پیوستند.

3. دانکین دوناتس

اگر روز جهانی دونات را از دست داده اید، از این پس ماه ژوئن هر سال را به یاد داشته باشید. در حالی که بسیاری از آمریکایی ها در روز جهانی دونات مشغول میل دونات های خامه ای و احتمالا کثیف کردن لباس های خود بودند، نمایندگی دانکین دوناتس در چین پیشنهادهای ویژه ای برای فروش دونات های خشک و شکلاتی اش ارائه می کرد.

دانکین دونات با بیش از 3200 شعبه در 36 کشور به طور مداوم در حال به روز رسانی و بهبود منوی محصولاتش با هدف جلب رضایت مشتریان گوناگون خود است. به این ترتیب منوی هر کدام از شعبه های این برند با توجه به سلیقه مشتریان آنجا شخصی سازی می شود. به این ترتیب سطح رضایت مشتریان از محصولات آنها افزایش خواهد یافت.

از دونات های شکلاتی- کاکائویی شعبه کره تا دونات های شکلاتی همراه با انبه در لبنان و نسخه های یخی در روسیه، همگی پیام واضحی را از سوی این برند مخابره می کنند: دانکین دوناتس از تفاوت فرهنگی ترسی ندارد و توان خود را برای جلب رضایت مردم مختلف با فرهنگ های گوناگون گذاشته است. به این ترتیب چهره آنها به عنوان یکی از برندهای کاملا جهانی در آمده است. شاید اگر از مشتریان دانکین دوناتس در سراسر جهان در مورد محل تاسیس نخستین فروشگاه شان سوال کنیم، هیچ کدام به ماهیت آمریکایی این برند کوچک ترین اشاره ای هم نکند.

4. دومینوز

به مانند دانکین دوناتس، برند دومینوز هم همزمان با توسعه اش در سراسر دنیا به شخصی سازی منوی خود پرداخته است. به این ترتیب شمار بالایی از مشتریان در سطح جهان به سراغ آنها آمده اند.

جی. پاتریک دویل، مدیرعامل برند دومینوز، درخصوص استراتژی جهانی شرکت اینگونه اظهار نظر می کند: «لذت اصلی یک پیتزا در خمیر، سُس و پنیرش است که در سراسر دنیا به یک شیوه مورد پسند قرار می گیرد. در این زمینه شاید چین نوعی استثنا باشد. چراکه تا همین چند دهه اخیر محصولات لبنی جای چندانی در رژیم غذایی آنها نداشت. صرف نظر از سه بخش اصلی که بدان ها اشاره کردم، دستکاری بقیه بخش های یک پیتزا کار ساده ای خواهد بود. به این ترتیب از هر بازاری به بازار دیگر چنین دستکاری های جزئی ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال، در آسیا غذاهای دریایی و ماهی محبوبیت بالایی دارد. در هند نیز ادویه تند کاری بسیار مورد پسند قرار می گیرد. به همین دلیل شعبه های مختلف ما در سراسر جهان سه بخش خمیر، سُس و پنیر را به شکل واحد عرضه می کنند. با این حال در مورد سایر بخش های پیتزا براساس نوع سلیقه محلی مردم عمل می شود.»

همانطور که مدیرعامل دومینوز اشاره کرد، تلاش آنها در زمینه فهم بهتر ویژگی های خاص هر بازار به خوبی موجب شخصی سازی محصولات شان شده است. به این ترتیب دومینوز یکی از برترین برندها در زمینه اجرای استراتژی بازاریابی جهانی محسوب می شود.

5. رِزدی

برخی از شرکت ها شاید به طور مستقیم تلاشی برای جلب نظر بازارهای جهانی انجام ندهند، اما اگر مشتریان شان چنین کاری را انجام دهند، بهترین کمک به آنها خواهد بود. برند رزدی یک پلتفرم استرالیایی فعال در زمینه طراحی اتوماسیون های رزرو است. مشتریان هدف آنها نیز توریست ها هستند. به این ترتیب پلتفرم آنلاین رزدی به توریست های مختلف در راستای تجربه رزو هتل، تاکسی، بلیت هواپیما و هر چیز دیگری کمک می کند.

از آنجایی که رزدی بیشتر در استرالیا فعالیت دارد، به دلیل درخواست مشتریانش باید ارتباط نسبتا بالا و مطلوبی با مسافرهای خارجی داشته باشد. به همین دلیل آنها در راستای پاسخگویی به این درخواست مشتریان شان اقدام به تولید کلیپی جذاب کرده اند.

در نخستین صحنه ویدئو رزدی ما با عبارت «بین المللی سازی» مواجه می شویم. نکته جالب در مورد انتخاب عبارت بین المللی سازی به جای جهانی شدن تاکید روی اهمیت کشورها و تفاوت های فرهنگی است. به این ترتیب در طول ویدئو سادگی و سهولت استفاده از سرویس های رزدی به نمایش در می آید. نکته مهم در این ویدئو رونمایی از سرویس تکاملی شرکت در راستای هماهنگی با برندهای خارجی است. به این ترتیب عملیات تغییر زبان پلتفرم و تبدیل ارزهای خارجی به یکدیگر کاملا خودکار صورت می گیرد. بدون تردید این سرویس تازه رزدی برای برندهای استرالیایی که تجارت بین المللی دارند، بسیار مفید خواهد بود. درست به همین خاطر اغلب توریست های خارجی که در کنار تفریح برای اهداف تجاری از این پلتفرم استفاده می کنند، متوجه استرالیایی بودن آن نمی شوند.

6. موسسه World Wildlife

همانطور که از نام این موسسه می توان فهمید، World Wildlife در زمینه حفاظت از محیط زیست و افزایش آگاهی ها از تحولات زیست شناسی فعالیت دارد. مهم ترین برنامه آنها در سطح جهانی تحت عنوان «ساعت زمین» شناخته می شود. براساس این برنامه هرچند وقت یکبار به مدت یک ساعت ساکنان مناطق مختلف جهان چراغ های خانه شان را خاموش می کنند. هدف اصلی از برگزاری این کمپین در مقیاس جهانی نمایش سادگی اقدامات زیست محیطی برای جلوگیری از افزایش دمای زمین است. نکته مهم در این میان شروع چنین کمپینی از کشور نروژ و با هدف کاهش میزان استفاده مردم این کشور از گوشی های هوشمند است.

کشورهای حوزه اسکاندیناوی مانند نروژ در طول روز ساعت های زیادی مجبور به استفاده از چراغ های برقی مختلف هستند. در این میان تفاوتی هم بین فصل های مختلف نیست، بنابراین مردم این منطقه یکی از پرمصرف ترین ساکنان جهان از نظر روشنایی هستند. درست به همین دلیل نخستین کشور هدف موسسه World Wildlife برای اجرای کمپین «ساعت زمین» نروژ بود. به این ترتیب با همکاری اپراتور تلفن همراه موبینتو تبلیغات گسترده ای برای افزایش توجه به برنامه ساعت زمین صورت گرفت. شبکه های اجتماعی نیز کمک بسیار زیادی در راستای بهبود این وضعیت کردند. یکی از اقدامات جالب موبینتو طراحی ویجتی مخصوص برای شمارش معکوس زمان باقی مانده تا نوبت بعدی ساعت زمین است. به این ترتیب کاربران با مشاهده این ویجت زمان دقیق ساعت زمان بعدی را متوجه می شوند. بنر ساعت زمین در سایت های مختلف نروژی بیش از یک میلیون بازدید کسب کرد. همچنین جایزه بازاریابی جهانی موبایلی سال 2012 نیز به طور مشترک به موسسه World Wildlife و موبینتو رسید.

آیا شما نیز مانند موسسه Worl Wildlife ایده جذابی برای بازاریابی دارید؟ در صورتی که پاسخ تان مثبت است، هیچ نگرانی بابت امتحان ایده تان در خارج از کشور حوزه فعالیت تان نداشته باشید. فقط باید نسبت به وجود مخاطب های هدف سازگار با کمپین تان در کشور مورد نظر اطمینان حاصل کنید (اگر ایده تان مانند World Wildlife است، نسبت به ترس احتمالی مخاطب ها از تاریکی اطمینان حاصل کنید).

یکی از نکات قوت کمپین موسسه World Wildlife جهت گیری اش به سوی اقدامی بشردوستانه بود. به این ترتیب حفاظت از محیط زیست و کره زمین برای هر فردی جذاب خواهد بود. به ویژه در کشوری ماند نروژ که استفاده زیاد از لوازم روشنایی موجب پدید آمدن مشکلات خاصی برای محیط زیست می شود. توجه داشته باشید که کمپین مورد نظر نیازمند هیچ کار دشوار یا پیچیده ای نبود. فقط باید در طول ماه یک یا دو بار تمام لوازم روشنایی مان را آن هم برای یک ساعت خاموش کنیم. به این ترتیب به سادگی کمک ارزشمندی به حفظ محیط زیست صورت می گیرد.

مطلب مرتبط: 10 استراتژی بازاریابی برای افزایش رشد کسب و کار

7. Pearse Trust

با داشتن دفترهای رسمی در شهرهایی مانند دوبلین، لندن، ونکوور، آتالانتا و ولینگتون برند Pearse Trust به یکی از بزرگترین شرکت های جهانی در زمینه همکاری با کسب وکارهای مختلف و مدیریت مسائل امنیتی کسب وکار بدل شده است. با این حال دلیل اصلی پیشرفت و توسعه برند Pearse Trust مربوط به نمایندگی های پر تعداد آنها نیست. درست به همین دلیل شرکت همچنان به تولید محتوای آنلاین در فیس بوک حساسیت بالایی نشان می دهد. وقتی دلیل این همه توجه به فیس بوک را جویا شویم، ظرافت استراتژی Pearse Trust بیش از پیش نمایان می شود. بر این اساس آنها به خاطر دسترسی به شمار هرچه بیشتری از مخاطب ها با ملیت های گوناگون اقدام به این کار می کنند. فقط کافی است سری به اکانت رسمی آنها در فیس بوک بزنیم. در آن صفحه مطالب متعددی در مورد نحوه فعالیت شرکت، همکاری با دیگر کسب وکارها و از همه مهمتر سابقه موفق همکاری اش با دیگران وجود دارد.

علاوه بر مطالب مرتبط با حوزه تخصصی فعالیت Pearse Trust امکان مشاهده مطالبی در مورد آخرین دستاوردهای تازه شان نیز وجود دارد. به این ترتیب هرچند وقت یکبار گزارش نسبتا مفصلی از فعالیت های اخیر Pearse Trust در صفحه رسمی فیس بوک اش منتشر می شود. به عنوان مثال، خبر تاسیس دفتر نمایندگی در ایرلند (شهر دوبلین)، آلمان و انگلستان نخستین بار از طریق فیس بوک به اطلاع مخاطب ها رسید.

نمونه عملکرد Pearse Trust بهترین مثال در زمینه اهمیت بخشی به شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب آنها کانال ارتباطی مستقیمی میان خود و مخاطب های شان ایجاد کرد ه اند. بدون تردید چنین سنخی از ارتباط به هیچ شیوه مشابهی قابل دسترسی نخواهد بود.

8. نایک

برند نایک در طول دهه های اخیر با کسب هوشمندانه اسپانسری تیم ها و رویدادهای ورزشی مناسب موفق به توسعه جایگاه جهانی اش شده است. بدون تردید یکی از مهم ترین این همکاری ها مربوط به باشگاه ورزشی منچستر یونایتد است. همکاری نایک و منچستر یونایتد برای سال های متمادی موجب ارتقای جایگاه این برند در نگاه طرفدارهای فوتبال و به طور کلی ورزش شد.

اگرچه در نگاه نخست قبول اسپانسری تیم های بزرگ ورزشی هزینه های سنگینی را به ما تحمیل می کند، اما نتیجه چنین اقدامی به طور عجیبی غیرقابل پیش بینی است. به این ترتیب برند نایک پس از شروع همکاری اش با منچستر یونایتد به موفقیت های بزرگی دست یافت. قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا و مسابقات داخلی انگلستان مقدمه ای برای معرفی چهره ای کاملا حرفه ای از نایک به دوستداران دنیای ورزش شد.

یکی دیگر از استراتژی های بازاریابی جهانی برند نایک کمپین NikeID است. این کمپین در قالب پلتفرمی آنلاین با هدف جلب نظر بازارهای بزرگ دنیا طراحی شده است. سرمایه گذاری اصلی نایک در اینجا انتقال قدرت طراحی محصولات به مشتریان است. به این ترتیب اگر قصد خرید از نایک را دارید، به راحتی با مراجعه به سایت NikeID امکان طراحی محصول دلخواه تان را خواهید داشت. دلیل اصلی این اقدام نایک هماهنگ سازی محصولاتش با فرهنگ های محلی مختلف است. به این ترتیب دیگر نیازی به مطالعه پیرامون فرهنگ های متنوع و تولید محصولات مختلف نیست، چرا که این کار را مشتریان انجام خواهند داد.

9. مک دونالد

وقتی در مورد صنعت فست فود و غذای آماده صحبت می کنیم، همیشه نام مک دونالد به ذهن می آید. به لطف برندسازی قوی مک دونالد همه در سراسر جهان آنها را می شناسند. من نیز در این بخش صرف نظر از منو فاجعه بار آنها قصد بررسی نکات مثبت شان را دارم.

اگرچه در طول سال های متمادی برند مک دونالد عادت به بازاریابی محلی داشت، اما در طول چند دهه اخیر به خوبی تلاش هایی موفق در زمینه برندسازی جهانی صورت داده است. در راستای این فعالیت، بازاریابی مک دونالد نیز جنبه جهانی به خود گرفته است. نکته مهم بازاریابی جهانی مک دونالد هماهنگی عالی با فرهنگ های محلی است. به این ترتیب منوی آنها از کشوری به کشور دیگر فرق دارد. به عنوان مثال، منوی مک دونالد در ترکیه با چین تفاوت کاملا مشهودی دارد. محلی سازی برند مک دونالد تا جایی پیش رفت که در سال 2003 شعبه عربی اش در خاورمیانه را مک عربیا نامید. منوی این شاخه از فست فودهای مک دونالد نیز تا حد زیادی با غذاهای سنتی عربی تلفیق شده بود.

در مورد شعبه های فرانسه، نان های بادامی کوچک نیز در منو قرار گرفته است. این نکته از آنجایی دارای اهمیت است که نان های بادامی در فرانسه محبوبیت بسیار بالایی دارد. همچنین جزوی از غذای ملی فرانسوی ها محسوب می شود.

در فیلیپین نیز شعبه های ویژه ای تحت عنوان مک اسپاگتی در کنار شعبه های معمولی مشغول به کار هستند. به این ترتیب مردم فیلیپین که علاقه شدیدی به اسپاگتی دارند، به راحتی بهترین اسپاگتی ها را در مک دونالد میل خواهند کرد.

چنین استراتژی بازاریابی جهانی که در عین حال محلی نیز هست، به مک دونالد کمک شایانی در جهت ارائه تصویری جهانی از خود کرده است. بر همین اساس در سال 2014 آنها نهمین برند برتر بزرگ در سطح جهانی شناخته شدند.

10. Innocent Drinks

برند Innocent Drinks یکی از برترین غول های دنیای نوشیدنی در انگلستان محسوب می شود. با این حال اکنون محصولات خوشمزه این برند فقط در انگلستان قابل دسترسی نیست، بلکه در 15 کشور اروپایی دیگر نیز به فروش می رسد. زمینه اصلی فعالیت برند Innocent Drinks تولید نوشیدنی های غیرالکلی و آب میوه است.

یکی از ویژگی های اصلی Innocent Drinks ساختار خودمانی و بسیار دوستانه سایت رسمی و اکانت هایش در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب کاربران تا حد زیادی ترغیب به گفت وگو و اظهار نظر پیرامون آنها می شوند. اجازه دهید مثالی واقعی در مورد ساختار دوستانه و طنز سایت رسمی Innocent Drinks ارائه کنم. در سایت رسمی آنها به جای عبارت «ارتباط با ما» از ترکیب جالب «گفت وگو با میوه ها» استفاده شده است. به این ترتیب علاوه بر برقراری ارتباط با کسب وکارشان به خالص بودن آب میوه های خود نیز اشاره کرده اند. همچنین در کنار ایمیل رسمی شرکت عبارت «آدرس ایمیل پرتقال بزرگ» درج شده است.

اگرچه گاهی اوقات توسعه جهانی و رشد سریع کسب وکار موجب هواس پرتی شرکت ها از تداوم فعالیت برندسازی می شود، اما Innocent Drinks توازن بسیار مطلوبی پیرامون توسعه بعد جهانی کسب وکارش و برندسازی اصولی برقرار کرده است. نتیجه این تلاش های بی وقفه را به خوبی در استراتژی بازاریابی جهانی آنها می توان مشاهده کرد. نکته ویژه در مورد بازاریابی جهانی Innocent Drinks تلاش برای ارائه یک صدای واحد از برندش در سراسر جهان است. به این ترتیب فعالیت بازاریابی آنها در کشورهای مختلف در عین سازگاری با فرهنگ بومی بازارهای هدف دارای وحدتی مثال زدنی است.

11. Unger and Kowitt

مفهوم «بازاریابی جهانی- محلی» می تواند تحت عنوان «تفکر جهانی، اقدام محلی» معنا شود. با این حال اگر جای کلمات جهانی و محلی در مفهوم فوق عوض شود، چه؟ در این هنگام چه اتفاقی پیش خواهد آمد؟
همین ابتدا اعلام می کنم که برای بررسی این بخش مقاله باید کمربندهای ایمنی را بست. چراکه قصد بررسی یک ایده بسیار خلاقانه و پرریسک را دارم. برند Unger and Kowitt در زمینه تولید و انتشار بلیت های قانون ترافیک فعالیت دارد. به این ترتیب در ایالت فلوریدا وظیفه ساماندهی ترافیک محلی برعهده این شرکت است. در نگاه نخست کسب وکار این برند چندان جهانی به نظر نمی رسد. در هر صورت چه المان جهانی در فعالیت برند توزیع بلیت های ترافیک در فلوریدا وجود دارد؟ نکته ای که برند Unger and Kowitt بدان توجه ویژه ای دارد، ساختار مردمی و فرهنگی کشور آمریکاست. بر این اساس کشور آمریکا ترکیبی از مردم مناطق مختلف جهان با فرهنگ های گوناگون است. به همین دلیل نحوه ساماندهی به جامعه آمریکایی همیشه در تعامل با دیدگاه ها و نظرات گوناگونی بوده است. ایالت فلوریدا نیز به عنوان یکی از پرتراکم ترین مناطق آمریکا با متنوع ترین ترکیب فرهنگی شناخته می شود.

به دلیل وجود افراد و فرهنگ های متنوع در فلوریدا سایت رسمی Unger and Kowitt از زبان های انگلیسی، اسپانیایی، پرتغالی و روسی پشتیبانی می کند. نکته جالب اینکه در ایالت فلوریدا نزدیک به 3.5 میلیون شهروند به زبان اسپانیایی، پرتغالی و روسی صحبت می کنند.

وقتی Unger and Kowitt سایت رسمی خود را به زبان های مختلف راه اندازی کرد، پس از گذشت زمان اندکی مشتریان بین المللی دریافت کرد. در حقیقت برندهای خارجی به دلیل پشتیبانی زبانی سایت رسمی Unger and Kowitt موفق به مطالعه مقالات مختلف شان شدند. پس از آن نیز به دنبال همکاری با آنها رفتند. به همین سادگی، وقتی در سطح محلی تفکر جهانی را پیاده کنیم، موفق به جذب مشتریان بین المللی خواهیم شد.

12. کوکا کولا

کوکا کولا یکی از بهترین مثال ها در زمینه استفاده یک برند از الگوی بازاریابی جهانی است. اگرچه کسب وکار کوکا کولا در مقیاس جهانی و عمده صورت می گیرد، اما آنها توجه و سرمایه گذاری هنگفتی روی جوامع کوچک و انجمن های محلی کرده اند.

به عنوان مثال، در مصر برند کوکا کولا 650 ایستگاه تصفیه آب آشامیدنی در روستاهای محروم «بنی سوئف» بنا کرده است. همچنین کوکا کولا اسپانسر اصلی وعده های غذایی در ماه رمضان برای کودکان در سراسر خاورمیانه است. در هند، کوکا کولا اسپانسر کمپین حمایت از تحصیل کودکان است. به این ترتیب هزینه های بسیار بالایی از سوی آنها برای تجهیز و ساخت مدرسه در سراسر هند صورت گرفته است.

وقتی نگاهی کلی به کمپین های خیریه کوکا کولا در سراسر جهان می اندازیم، هدف اغلب آنها انتقال احساس شادمانی در میان مردم است. به عبارت بهتر، در بعد بازاریابی جهانی آنها به خوبی نام کوکا کولا را با شادی گره زده اند. به این ترتیب وقتی نام کوکا کولا به گوش می رسد، برای همه مردم ایده ها و خاطرات شاد تداعی می شود. این نکته دارای اهمیت بسیار بالایی است. وقتی نام برند ما با خاطرات خوش تداعی شود، احساس مشتریان نسبت بدان مثبت خواهد بود. البته در اینجا منظور من تداعی نام برخی از برندها با خاطرات منفی نیست، بلکه عدم تداعی هرگونه خاطره مثبتی در میان است. به این ترتیب باید به دنبال ساخت وجهه ای جذاب تر برای برندمان با کمک گره زدنش با خطرات مثبت باشیم.

13. اسپاتیفای

با شروع سال 2018 اسپاتیفای از سوی موسسه اینتر برند به عنوان یکی از بزرگترین شرکت ها در سراسر دنیا معرفی شد. بدون تردید همه ما حداقل یکبار نام اسپاتیفای را شنیده ایم. همچنین بسیاری از ما آهنگ های مختلفی را در این پلتفرم گوش می دهیم. با این حال چگونه یک برند کوچک به سرعت و در عرض مدت زمانی اندک از اسکاندیناوی به سراسر جهان توسعه یافت؟

مدل کسب وکار اسپاتیفای روی کمک به کاربران در جهت یافتن چیزهای تازه تمرکز دارد. در حقیقت، انتخاب یک ژانر موسیقی برای گوش دادن یک نکته و انتخاب «حس و حالی مشخص» برای گوش دادن به موسیقی نکته دیگری است. اگر سری به صفحه جست وجوی موسیقی در اسپاتیفای زده باشید، در آنجا علاوه بر ژانرهایی نظیر هیپ هاپ و راک با گزینه هایی براساس وضعیت خواب و فعالیت روزانه تان نیز مواجه خواهید شد. به این ترتیب اسپاتیفای با بررسی وضعیت فعالیت و خواب شما از طریق دیگر اپ های روی گوشی هوشمند شما در زمینه انتخاب موسیقی توصیه هایی را ارائه می کند.

مطلب مرتبط: استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) چیست؟

اسپاتیفای با کمک به کاربران در زمینه یافتن موسیقی های تازه آنها را وادار به کشف آهنگ های مورد پسندشان در خارج از چارچوب ژانر محبوب آنها می کند. نکته مهم استراتژی اسپاتیفای برای موسیقی دان های سراسر دنیا امکان یافتن مخاطب هرچه بیشتر در این پلتفرم است. به این ترتیب اغلب خواننده ها و موسیقی دان ها آثار خود را نخست در اسپاتیفای و سپس سایر پلتفرم ها منتشر می کنند. به این ترتیب شانس آنها برای یافتن مخاطب بیشتر افزایش خواهد یافت.

اکنون اسپاتیفای در 17 کشور مختلف دفتر نمایندگی دارد. بدون تردید شیوه منحصر به فرد آنها در زمینه دسته بندی آثار موسیقی تاثیر انکارناپذیری در توسعه سریع شان داشته است.

اگر شما اهداف جهانی برای برندتان در سر دارید، باید به سراغ یافتن نقاط اشتراک مشتریان هدف تان در کشورهای مختلف باشید. همچنین شیوه های ایجاد هماهنگی میان استراتژی بازاریابی جهانی تان با ویژگی های محلی هر جامعه از نکات بسیار مهم عرصه بازاریابی جهانی محسوب می شود. به عنوان گام نخست در این مقاله به بیان 13 مورد از برترین فعالیت های برندها در زمینه بازاریابی جهانی پرداختم. بدون تردید نمونه های مورد اشاره عملکردهای بسیار عالی در زمینه استراتژی جهانی بازاریابی از خود نشان داده اند. با این حال پیروی از ایده های آنها فقط نقطه شروع را تشکیل می دهد. ادامه راه این مسیر افت و خیز با تکیه بر خلاقیت و نوآوری برندتان امکان پذیر خواهد بود. امیدوارم گام نخست طراحی استراتژی بازاریابی جهانی برندتان با توجه به بخش های این مقاله به خوبی صورت گیرد.

منبع : hubspot
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yr74dahz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه