استراتژی بازاریابی یا Marketing Strategy، استراتژی ای ا ست که مسیر اجرایی همه اهداف بازاریابی شما را در قالب یک برنامه کلی قابل فهم، با هدف بالا بردن بازدهی بودجه بازاریابی تان و بهتر هدف قرار دادن مخاطبان تدوین می کند.
اجازه دهید 30 ثانیه سکوت کنیم! 30، 29، 28، 27 ...
بسیار خب این صدایی است که از فعالیت های بازاریابی شما به گوش مخاطبان تان می رسد، زمانی که هیچ استراتژی ای برای بازاریابی تان ندارید.
اگر پیام بازاریابی شما دقیقا نیاز آنها (مخاطبان) را هدف نگرفته باشد، این سکوت 30 ثانیه ای، تنها چیزی است که مخاطبان تان از فعالیت ها و ارتباطات تان دریافت می کنند.
به گزارش مدیر تی وی، به گفته Howard Gossage، مردم فقط آن چیزی را می بینند و می شنوند، که برای شان جالب باشد و جذب شان کند. بقیه چیزها… خب، به هیچ دردی نمی خورند.
مشتریان آن چیزی را نمی خرند که شما می فروشید؛ آنها چیزی را می خرند که به آنها ارزشی اعطا کند.
- پیتر دراکر (Peter Drucker)
ما روزانه با صدها و هزاران پیام تبلیغاتی مواجه می شویم. چرا باید پذیرای همه آنها باشیم؟ این گونه که فقط دچار یک هرج و مرج (کلافگی) ذهنی می شویم.
مغز ما قدرت تشخیص بالایی در تشخیص نیازهای مان دارد. این قابلیت مغز است که باعث شده ما دیوانه نشویم!
احتمالا زمانی را که داشتید یک لغت را یاد می گرفتید (چه فارسی، چه انگلیسی و…) به خاطر دارید. اگر دقت کرده باشید، بعد از یاد گرفتن آن کلمه، آن را در جاهای بیشتری دیده اید و انگار تعداد دفعاتی که دیگران از آن کلمه استفاده می کنند، چند برابر شده است. این همان عکس العملی ا ست که مغز ما در برابر پیام های مرتبط و غیر مرتبط نشان می دهد.
خب مگر چه اتفاقی افتاده است؟! هیچ! ما قبلا هم به همان تعداد، آن کلمه را دور و برمان داشتیم، اما مغزمان هیچ توجهی به آنها نمی کرد تا اینکه معنایش را فهمیدیم و مغزمان آن کلمه را یک مسئله «مرتبط» شناسایی کرد، یعنی چیزی که ما آن را درک می کنیم.
همانطور که «یاد گرفتن معنای» یک کلمه باعث چنین معجزه ای شد (توجه مغزمان)، «پیام بازاریابی شفاف» هم در مورد فعالیت های بازاریابی به همین شکل عمل می کند.
استراتژی بازاریابی: چرا باید شما را بشنوند؟
استراتژی بازاریابی مخاطبان ما را به طور دقیق مشخص می کند. سپس تعیین می کند که برای این افراد، چه چیزی برای آنها معنا دارد؟ آنها به چه چیزی اهمیت می دهند؟ و موضوع مهم اینکه این چیز مهم، قرار است چه ارتباطی با پیشنهادی که شما به آنها ارائه می دهید داشته باشد؟
چه پیامی را می توانید به مخاطبان تان ارسال کنید که هم به آنها دروغ نگفته باشید و هم توانسته باشید که دقیقا نیازهای شان را هدف قرار دهید.
استراتژی بازاریابی، پروسه ای ا ست که در آن پیام هایی را که قابل شنیده شدن هستند، کشف می کنیم.
استراتژی بازاریابی به شما این امکان را می دهد که به یک پرسش اساسی که همه فعالیت های بازاریابی تان باید پاسخ بدهد، جواب بدهید؛ «چرا باید اهمیت بدهم؟»
استراتژی بازاریابی: چرا داشتن استراتژی برای بازاریابی مهم است؟
خیلی کوتاه اگر بخواهیم جواب بدهیم؛ چون از هدررفت پول شما جلوگیری می کند.
در بازاریابی، دو موضوع مطرح است؛ استراتژی ها و تاکتیک ها.
روشی که در بازاریابی بسیار مرسوم است، این است که شما بارها و بارها تاکتیک های مختلفی را اجرا می کنید و هر کدام آنها را می سنجید، بررسی می کنید و از طریق تجربه و تکرار، متوجه می شوید که کدام یک از این راهکارها و روش ها راهگشاست.
اجازه دهید مشکل بزرگ این روش مرسوم را از زبان John Wanamaker بشنویم: «نیمی از پولی که خرج تبلیغاتم می کنم بی خود و بی اثر است. مشکل اینجاست که نمی دانم کدام نیمه؟!»
اما استراتژی بازاریابی به شما این امکان را می دهد که از بودجه بازاریابی محدود خود، بیشترین بازدهی ممکن را ببرید (بودجه هر کسی در بازاریابی محدود است، حالا کم یا زیاد).
استراتژی بازاریابی به شما کمک می کند که بودجه خود را به تعبیر Wanamaker کمتر صرف آن 50درصد که بی خود و بی اثرند کنید.
استراتژی بازاریابی: شناخت مشتری
استراتژی بازاریابی موفق به شناخت مشتریان تان بستگی دارد. در این زمینه، پژوهش و تحقیقات بازار در مورد بازار هدف مورد نظرتان و البته به تفکیک بخش بندی های بازار مختلف به کمک شما می آیند. پس از این تحقیق، شما به یک برنامه بازاریابی احتیاج دارید.
استراتژی بازاریابی: برنامه بازاریابی (Marketing Plan)
یک برنامه بازاریابی (Marketing Plan) به شما می گوید که چگونه استراتژی خود را به «اجرا» تبدیل کنید. برنامه بازاریابی با جزییات خوبی درباره اینکه بودجه شما قرار است چگونه تقسیم بندی شود و اینکه با این بودجه «چگونه قرار است با مخاطبان خود صحبت کنید؟» توضیح می دهد.
نکته ای که باید در مورد برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی بدانید این است که قرار نیست هیچ کدام از این برنامه ها، برای شما حکم یک آیه مُنزل را داشته باشد! به اقتضای شرایط ممکن است که لازم باشد بخشی از اهداف بازاریابی، بازار هدف، بودجه بندی و… خود را تغییر دهید و برنامه و استراتژی خود را به روز کنید.