چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نحوه شنوایی سنجی نوزاد

1 سال پیش ( 1401/9/26 )
 

تست شنوایی سنجی یکی ازمهم ترین تست هایی است که پس از تولد نوزادان باید صورت بگیرد. ممکن این سوال برای بسیاری از والدین پیش بیاید که نحوه شنوایی سنجی نوزاد به چه صورت است؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

در خصوص تست شنوایی سنجی، یکی از مهم ترین نکاتی که باید در نظر گرفته شود، زمان صحیح این تست است. بهترین زمان برای تست شنوایی سنجی، پس از تولد نوزاد است. اما می توان این تست را تا پیش از 3 ماهگی نیز انجام داد.

نحوه شنوایی سنجی نوزاد

 برخی از والدین نسبت به زمان صحیح انجام تست ها بی توجه می باشند. خوب است بدانید که گوش ها، بعد از چشم ها یکی از مهم ترین اندام هایی به شمار می روند که در درک پیام های حسی نقش دارند. در صورت بروز هر گونه اختلال در گوش ها، ممکن است مشکلات جبران ناپذیری پدید آیند.

 به عنوان مثال، در صورت مطلع نشدن از مشکلات شنوایی، ممکن است رشد زبانی کودک به صورت معنا داری با مشکل رو به رو شود. باید توجه داشته باشید که شنوایی و تکلم رابطه ای مستقیم با یکدیگر دارند و بنابراین نباید نسبت به تست شنوایی سنجی نوزاد بی توجه بود.

ممکن است گاهی اوقات نتایج تست های شنوایی سنجی به دلیل مشکلاتی که به حلق و بینی مربوط می شوند، نتایج قابل قبولی نداشته باشند. به همین منظور نباید نتایج تست ها را تنها به مشکلات مربوط به گوش تعمیم داد. تست های شنوایی سنجی، انواع متفاوتی دارند. به همین دلیل، نحوه شنوایی سنجی نوزاد در هر تست نیز متفاوت است. در ادامه بیشتر با نحوه شنوایی سنجی نوزاد آشنا خواهیم شد.

 

تست شنوایی سنجی گوش چیست؟

همانطور که از نام این تست پیداست؛ تست شنوایی سنجی تستی است که میزان شنوایی گوش افراد را مورد آزمایش قرار می دهد. این تست را می توان برای افراد در سنین متفاوت انجام داد. اما باید توجه داشته باشید که شنوایی سنجی نوزاد و تست شنوایی سنجی بزرگسالان متفاوت می باشد.

 به عنوان مثال، بزرگسالان به صورت آگاهانه نسبت به صداهایی که درهنگام تست می شوند باید پاسخ دهند. اما در خصوص نوزادان این روش اندکی متفاوت می باشد. ابتدا باید بدانید که برای شنوایی سنجی نوزادان تست های متفاوتی در نظر گرفته شده است. مهم ترین تست شنوایی سنجی نوزادان، تست اودیومتری است.

  • تست شنوایی سنجی ABR یا اودیومتری

یکی از معروف ترین تست هایی که برای سنجش عملکرد صحیح گوش های نوزادان انجام می شود، تست های ABR می باشند. هدف این تست، سنجش عملکرد اعصاب گوش است. معمولا پزشکان یک هدفون را بر روی گوش ها قرار داده و تعدادی الکترود را به پیشانی نوزاد متصل می کنند.

 سپس با پخش اصوات گوناگون، میزان پاسخ پذیری اعصاب گوش ها سنجیده می شود. مدت زمان مورد نیاز برای انجام این تست تنها چند دقیقه می باشد. این تست از معمول ترین تست هایی به شمار می رود که برای شنوایی سنجی نوزادان به کار گرفته می شود.

 

تست شنوایی سنجی با تن خالص

همانطور که اشاره شد، تست شنوایی سنجی را در سنین مختلف می توان انجام داد. این تست را کودکان پیش از ورود به مدرسه باید انجام دهند. به نوعی می توان گفت تست شنوایی سنجی با تن خالص، یکی از متداول ترین تست هایی است که انجام می شود. برای انجام این آزمایش ابتدا یک هدفون بر روی گوش افراد قرار داده می شود. سپس چند مرتبه صداهای متفاوتی از هدفون پخش می شود.

 نکته مهم در این آزمایش این است که صداهای گاهی اوقات از هر دو هدفون و گاهی تنها از یک هدفون پخش می شوند. کودک باید پس از هربار شنیدن اصوات، دکمه ای مشخص را فشار دهد. این آزمایش به خوبی می تواند میزان شنوایی هر دو گوش را بسنجد. در حقیقت این آزمایش پایین ترین فرکانسی که گوش شما قابلیت شنیدن آن را دارد را ثبت می نماید.

تست شنوایی سنجی نوزاد

 

نتایج تست شنوایی سنجی نوزاد به منزله چیست؟

پس از انجام تست های شنوایی سنجی معرفی شده، ممکن است نتایج تست قبول یا رد شود. در صورت قبول شدن نوزاد شما، باید توجه داشته باشید که این نتیجه ممکن است به معنای سلامت کامل و صد در صد نوزاد نباشد.

 برخی از ناهنجاری های مربوط به گوش را نمی توان به وسیله این دسته از تست ها مشخص کرد. به همین منظور بهتر است در زمان های مشخص شده نسبت به تست شنوایی سنجی کودک خود اقدام فرمایید. تنها در این صورت اگر مشکلی وجود داشته باشد قابل شناسایی و درمان خواهد بود.

همچنین باید در نظر داشته باشید که رد نتیجه تست نیز همیشه به منزله وجود ناهنجاری ها نمی باشد. گاهی اوقات ممکن است به دلیل بی قراری های نوزاد، مبتدی بودن فرد آزمایشگر، محیط شلوغ و... نتایج آزمایش به درستی مشخص نشود. در صورت رد شدن در تست، نیازی به نگرانی نمی باشد. به دلیل موارد ذکر شده، متخصصان پس از چند هفته، دومرتبه آزمایش های لازم را انجام خواهند داد.

 باید دقت داشته باشید که نحوه شنوایی سنجی نوزاد و شنوایی سنجی بزرگسالان بسیار با هم متفاوت می باشد. نوزادان به دلیل ناتوان بودن در صحبت کردن، از طریق روش های خاص دیگری همچون اودیومتری سنجیده می شوند.

 بهتراست پس از تولد نوزاد، نسبت به سنجش گوش های آن ها دقت داشته باشید. فراموش نکنید که ناهنجاری های مربوط به گوش می تواند بر روی رشد زبانی کودک شما تاثیر مستقیمی داشته باشد.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zlLgESIL
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه