اصلیترین دلیلی که باعث ضرر در کسبوکار میشود، نداشتن دانش و آگاهی لازم از فضای بازارهای هدف است. بعضی از کارآفرینان موفق قبل از راهاندازی کسبوکار خود به دقت بازار را رصد میکنند و کمبودهای آن را شناسایی و سپس اقدام به راهاندازی کسبوکار میکند. در ادامه به 11 نکته مهم برای موفقیت هر تجارت اشاره میکنیم.
1- در کشور ما هیچ نیرویی به اندازه شایعه پراکنی بر قیمت محصولات تاثیر نمیگذارد، اما باید در نظر داشت شایعات با وجود اینکه میتوانند بر بازار تاثیر بگذارند گاهی وقتها بازار روی خوش به شایعات نشان نمیدهد! نباید از شایعات پیروی کرد.
2- تمامی کارآفرینان مبتدی که ایدههایی در ذهن دارند دچار چنان رویاپردازی نسبت به طرح خود خواهند شد که تمامی خطرهایی را که در مسیر آنها قرار گرفته نخواهند دید. آنها فکر میکنند طرح آنها بهترین ایده دنیاست و هیچ وقت دچار شکست نمیشوند اما باید در نظر داشته باشند یک طرح خوب به تنهایی کافی نیست. اگر یک ایده خوب بدون استراتژیهای خاص و پیچیده در مرحله اجرا قرار گیرد در همان ابتدای کار شکست خواهد خورد. این نوع افراد تنها چیزی که در جلوی چشمانشان جلوه میکند سود حاصل است و چیزی بهعنوان زیان در ذهن آنها وجود ندارد.
3- افراد مبتدی که همیشه به دنبال سود هستند با توجه به خبرهای اقتصادی که در رسانهها منتشر میشود دست به تجارتهای عجولانه و غیرعقلانی میزنند که زیان آن در کوتاهمدت قابل جبران نیست. در صورت نداشتن تجربه و اشراف کامل نسبت به خبر و موضوع آن، از معامله در زمانهایی که بازار تحت تاثیر خبر است اجتناب کنید.
4- تمامی تاجران از متضرر شدن در فضای کسبوکار وحشت دارند، مخصوصا مبتدیها که توان مالی پایینی دارند این امکان برای آنها وجود دارد که با نخستین زیان از فضای رقابتی بازار حذف شوند. افرادی که با برنامههای نوین و پیشرفته وارد بازار میشوند باید از ترسیدن در معامله دوری کنند، ترس عاملی بیمعناست که تنها میتواند جلوی سودهای بیشتر شما را سد کند. با بازار منطقی برخورد و تلاش کنید که قبل از انجام معامله، هنگام انجام معامله و بعد از آن احساسات بر تصمیمگیری شما تاثیرگذار نباشد.
5- بدون مدیر استراتژی، کسبوکار خود را راهاندازی نکنید. مدیر استراتژی کسی است که شما را از مسیرهای اشتباه بازمیدارد و راه درست را به شما نشان میدهد تا در کمترین زمان و با کمترین هزینه به مقصد خود در تجارت دستیابید.
6- بسیاری از کارآفرینان با وجود اینکه میدانند روش تجارت آنها اشتباه است اما مجددا آن روش را انتخاب میکنند، حس تعصب نسبت به انتخاب روش در تجارت آیندهای بهجز تباهی و ضرر در بر ندارد. بعضی مواقع که احساس کردید روش شما با توجه به مکان و زمانی که در آن قرار گرفتهاید دیگر جوابگو نیست بلافاصله تدبیر دیگری بیندیشید.
7- توجه نکردن به کلیه مراحل تجارت میتواند یکی از دلایل از بین رفتن سرمایه باشد. تمرکز مداوم روی قیمتها امری کسالتآور و خستهکننده است اما غفلت و بیتوجهی نیز میتواند عواقب بدی برای موجودی حساب داشته باشد. درصورتیکه تمایل دارید معاملهای انجام دهید براساس روش خود شرایط بازار را زیر نظر بگیرید و خود را درگیر معاملات متعدد نکنید چرا که با اینکار تمرکز را از بعضی معاملات خود میگیرید.
8- برخی از کارآفرینان با وجود انتخاب مسیر درست در تجارت و زمینه مناسب برای فروش محصولات و به دست آوردن سود، در زمان مناسب دست به انجام فعالیتهای تجاری نمیزنند و مدام در پی بهدست آوردن قیمتهای بهتر هستند، این افراد سعی میکنند مدت زیادی بازار را زیر نظر بگیرند اما در زمان لازم وارد معامله نمیشوند و اگر در حرکت بازار تغییری حاصل شود تنها چیزی که نصیب آنها میشود افسوس خوردن است.
9- حتما تا به حال با افرادی مواجه شدهاید که چون چندین بار کاری را به درستی انجام دادهاند فکر میکنند همیشه شرایط بر وفق مرادشان است، تصور میکنند بازار در دستان آنهاست و فریب سودهای گذشته را خورده و پل شکست خویش را میسازند. بازار اگر در جهت آنها حرکت نکند با آن لجبازی میکنند یا از بازار و معامله خود عصبانی میشوند اما هیچ فکر معقولی برای خروج از بحران نمییابند. راهحل این افراد اجتناب از اعتماد به نفس کاذب است. هر میزان و هرچه معامله سودآور داشتید در زمان حال به فراموشی بسپارید و تنها تلاش کنید در مقابل معاملات حال حاضر خود بهترین و معقولترین تصمیم را بگیرید.
10- سپردن معاملات به اما و اگر، برگرفته از رفتار قماربازان است. معاملات خود را مدیریت و برای بهبود آنها تلاش کنید و آنها را زیر نظر بگیرید. مطمئن باشید با شانس نمیتوان در بازارهای تجاری موفق شد. دانش، تجربه و مدیریت معاملات از مهمترین عوامل موفقیت در معاملات هستند. سرمایه خود را به بخت و اقبال نسپارید.
11- از معاملات کارآفرینان دیگر برداشت و الگوبرداری نکنید، شرایط حساب، دیدگاه و دلایل افراد با یکدیگر برای حضور در بازار متفاوت است. هر کسی حتی در صورت استفاده از پیشبینی دیگران مسئول حساب خویش است، تا حد امکان از تحلیل خود پیروی کنید.