دوست دارید تبلیغات مؤثر داشته باشید؟ این را بدانید که برای رسیدن به این موضوع، باید تبلیغات تان جذاب و خلاقانه باشد و در عین حال هم بتواند به فروش محصول تان منجر شود. در اینجا با 10 تکنیک برای افزایش آگاهی افراد از محصول شما و در نهایت افزایش فروش آشنا خواهیم شد، با استفاده از این تکنیک ها تبلیغات مؤثرتری خواهید داشت.
با ما همراه باشید.
1. دیگران را شیفته و دیوانه تبلیغ خود کنید
مشتریان، کارمندان، تأمین کننده ها، مجلات و روزنامه ها و ... همه و همه در زندگی روزمره خود پرمشغله هستند. برای اینکه افراد را مشتاق و میخ کوب تبلیغ خود کنید، باید کاری خارق العاده کرده و حواس شان را به سمت خودتان پرت کنید. هرچه تبلیغ شما بامزه تر و جذاب تر باشد، تاثیر و توفیق بیشتری نصیب تان خواهد شد و تبلغ مؤثرتری اجرا خواهید کرد. یک تبلیغ با طراحی خوب، شما را از سایر رقبای شما متمایز می کند و در رقابت از آنها جلو خواهد انداخت. این شکل از تبلیغ باید تجارب مثبت و خاطره انگیزی را در ذهن مشتریان شما بر جای گذاشته و در نهایت شما را بر سر زبان ها بیندازد.
مطلب مرتبط: ۱۰ توصیه برای تبلیغ و بازاریابی موثر
2. غذا بفروشید نه تبلیغ آن را
آنقدر همیشه درگیر اتفاقات و نمایش های تبلیغاتی شده ایم و با آنها هیجان زده شده ایم که یادمان رفته دلیل اصلی این تبلیغات، فروش اصل محصول بوده است. فکر می کنید این تبلیغ، در نهایت مؤثر واقع می شود؟ یادتان باشد که همیشه باید محصول تان را برای فروش آماده داشته باشید تا به محض اینکه مشتری آن را خواست، با پرداخت پول آن را داشته باشد. نقش یک رهبر آن است که به کارمندانش کمک کند تا روی چشم انداز موفقیت تمرکز کنند و اطمینان بدهد که این چشم انداز، از نظر استراتژیک، خوب و مؤثر است. بدون این چشم انداز، تبلیغات مؤثر دور از دسترس خواهد بود.
3. به چشمان مشتریان خود نگاه کنید
اگر ما از تبلیغ خودمان به وجد بیاییم، اما مشتری از آن هیجان زده نشود، چه اتفاقی می افتد؟ فکر می کنید این تبلیغات مؤثر است؟ نه.... این تبلیغ محکوم به شکست خواهد بود. اگر بتوانیم به این فکر کنیم که تبلیغ ما چه چیزی را در مشتری خلق می کند، این خود یک کمک بزرگ است و راهگشای ادامه مسیر خواهد بود. می خواهیم قیمت های جذابی را به مشتری ارائه کنیم، پس مشتریان خیلی آسان می توانند بفهمند که محصول ما چه چیز خاصی در اختیار آنها قرار می دهد. با این کار حسی از ارزش به مشتری می دهیم. معجزه نگاه را فراموش نکنید. به چشمان مشتریان خود خیره شوید و از چشمان آنها ادامه مسیر خود را پیدا کنید. مطمئن باشید تبلیغات مؤثر چیزی جز این نیست.
4. چشم انداز شفافی را برای موفقیت خود ترسیم کنید
دوباره، یک تصویر برای خودتان بکشید. ببینید که اگر تبلیغات مؤثر باشد و موفقیت را برای شما به ارمغان بیاورد، این تصویر چه شکلی خواهد داشت. اندازه گیری های شما باید میزان فروش تان را نشان دهند. احتمالاً این اندازه گیری ها باید حاشیه سود ناخالص و همین طور مشارکت در سود خالص شما را هم نشان بدهند. به خاطر داشته باشید مشخص کردن تارگت برای فروش، بسیار اهمیت دارد. در صحبت با خیلی از افراد، خیلی از آنها می گویند «بزرگ ترین اشتباه در تبلیغات، شکست خوردن در اجرای آن است. تارگت های فروش وقتی خیلی مؤثر می شوند که کارمندان را در تعیین آنها درگیر کنیم.» این بزرگ ترین نقصی است که من در این آدم ها می بینم. این افراد قصدشان خوب است و دوست دارند کار را انجام دهند اما اگر این مرحله انجام نشود، بقیه کارها هم ارزشی نخواهند داشت و تبلیغات هم مؤثر نخواهند بود.
چشم انداز فقط یک سری اعداد و ارقام نیست. باید این موارد هم در نظر گرفته شود: مشتریان نسبت به محصول ما چه حسی دارند؟ کارمندان در مورد خود محصول و درباره تبلیغات آن چه می گویند؟ آیا در روزنامه ها و مجلات تبلیغ داشته ایم؟ تبلیغات ما چه نتایجی داشته است؟ آیا این تبلیغات مؤثر بوده اند؟ موجودی انبار را کاهش داده است؟ فروش های سریع و کوتاه مدت را افزایش داده یا آگاهی مردم برای درازمدت را بالا برده است؟ وقتی بدانید که چه کاری می خواهید انجام دهید، بهتر می توانید یک تبلیغات موثر طراحی کنید.
مطلب مرتبط: 18 شیوه تبلیغاتی موثر
5. رئیس خودتان را درگیر کنید
یک رابطه مستقیم بین مؤثربودن و موفقیت تبلیغ با میزان تعهد رهبر مجموعه وجود دارد. اگر مدیران بالادستی پشت تبلیغات قرار نداشته باشند، این تبلیغ نمی تواند تحریک و تحرک زیادی را در کارمندان و مشتریان به وجود آورد و مؤثر باشد. برعکس، هرچه بیشتر به کار توجه داشته باشیم و محصولات تبلیغ شده را بیشتر بفروشیم، تبلیغ به صورت مؤثرتری اجرا خواهد شد.
6. به کارمندان تان هم بفروشید
می توان کلی از انرژی مان برای فروش را ابتدا برای فروش محصولات به کارمندان مان صرف کنیم. اگر کارمندان، محصولات مان را بخرند و از این خرید احساس خوبی داشته باشند، فروش احتمالاً خوب خواهد بود. این خود یک نوع تبلیغات مؤثر است. اگر به آنها بفروشیم، آن وقت است که آنها هم به مشتریان خواهند فروخت. (برعکس آن هم درست است، اگر شما به آنها نفروشید، چه اتفاقی می افتد؟ واقعاً تأسف بار خواهد بود: شما خوب هستید، مشتریان می آیند، اما... کارمندان شما یا آموزش ندیده اند یا شور و اشتیاق لازم را ندارند. پس هیچ تبلیغاتی مؤثر نخواهد بود.)
شاید لازم باشد یک پیام را ده ها بار برای مشتریان تکرار کنیم تا در نهایت، افراد آن را بشنوند. وقتی که در حال آماده سازی تبلیغات هستیم، هر چقدر هم که یک تبلیغ خوب باشد، ولی تکرار نشود و به گوش و چشم مشتریان نرسد، تبلیغ مؤثر نخواهد بود. این کارمندان ما هستند که اولین مشتریان ما به حساب می آیند. باید خیلی سخت تلاش کنیم تا آنها حسی خوب و هیجان انگیز نسبت به محصول داشته باشند، محصولی که می خواهیم آن را به بازار عرضه کنیم.
7.یک اسم برای تبلیغ خود انتخاب کنید
می توانید خود تبلیغات را به فروش برسانید. مسلم است که وقتی یک اسم خاص و مؤثر برای تبلیغ تان انتخاب کنید، می توانید افراد را میخ کوب کنید و آن را در خاطر آنها حک کنید. این یعنی تبلیغ مؤثرتر. «شیرینی سه شنبه»... جالب است، نه؟ معلوم است که این کلمات خیلی راحت در ذهن می مانند. حالا فکر کنید به جای این دو کلمه، به این صورت تبلیغ کرده باشید: «اگر سه شنبه تشریف بیاورید، وقتی که شش عدد شیرینی بخرید، ما شش عدد شرینی هم به صورت رایگان به شما می دهیم!!!» فکر می کنید چند نفر تبلیغ دوم را به خاطر می سپارند؟!
8. یک طرح اقدام تفصیلی تهیه کنید
همان اندازه که اجرای ایده های بزرگ مؤثر است، خود این ایده ها هم تأثیرگذار هستند. وقتی که یک چشم انداز برای یک تبلیغ مؤثر ترسیم کردیم و کارمندانی را برای اجرای آن به کار گرفتیم، نوبت آن می رسد که آن را به جریان بیندازیم. به این سه موضوع توجه داشته باشید:
1. زود شروع کنید. حداقل دو تا سه ماه پیش از آنکه تبلیغات را اجرا کنید، برای آن آماده شوید. می توانید از یک سال قبل و به صورت ماهیانه، خیلی هوشمندانه تبلیغ کنید. این کار باعث می شود تا اطلاعات، راحت تر در اختیار دیگران قرار بگیرند، پشتیبانی کارها آسان تر شود و از این دست مزیت ها برای شما به وجود می آید. پس تبلیغات مؤثرتر خواهد شد.
2. یک قهرمان پیدا کنید. در تمام پروژه ها اگر یک قهرمان پیدا کنید که از روزهای اول، محصول شما را تمجید و تحسین کند، مسلماً در راه اجرای آن مؤثرتر و موفق تر خواهید بود.
3. نام ها و تاریخ ها را در نظر داشته باشید. مطمئن باشید که در هر قدم از کارهای شما، نام افراد مسئول و تاریخ ها ثبت خواهد شد. این را هم بدانید که اگر اسم ها و تاریخ های مقرر را فراموش کنید، کار شما پیش نخواهد رفت و موفق نخواهید شد. در این صورت، فرقی هم نمی کند که تبلیغ شما چقدر خلاقانه باشد و چقدر روی آن کار کرده باشید، بدانید تبلیغ شما مؤثر نیست و شکست خواهد خورد.
9. روزنامه ها و مجلات را درگیر کنید
وقتی که یک تبلیغ به اندازه کافی، کامل باشد و در آن، اتفاقات و کارهای جالب وجود داشته باشند، مجلات نیز به سمت آن می آیند تا آن را چاپ کنند. بازدید از تولیدکننده ها، سخنرانان مهمان، رخدادهای سرگرم کننده و جذاب، هدیه دادن یک محصول در ازای خرید یک محصول دیگر، توسط شرکت های غیردولتی و ... همه و همه چاپ خواهند شد و برای رسانه ها جذاب هستند. این را هم به خاطر داشته باشید که روزنامه ها و مجلات به دنبال موضوعات قوی و جذاب هستند تا آنها را گزارش کنند. شما چه فکر می کنید؟ اگر مجلات به سمت تبلیغ شما بیایند، آیا تبلیغ تان مؤثرتر نمی شود؟
مطلب مرتبط: تبلیغات موثر
10. نتایج کار خود را پیگیری کنید
اشکالی ندارد پس از تبلیغات، اطلاعاتی را از آن جمع آوری نکنید، اما خیلی بهتر است که نتایج تبلیغ خود را ثبت و ارزیابی کنید. برای این کار می توانید از تکنولوژی استفاده کنید و اگر کارمندان شما، مقداری تعهد به کار خود داشته باشند، خیلی راحت می توانید اطلاعات را به دست آورید. مطمئن باشید که این اطلاعات به شما کمک می کنند تا در آینده تبلیغات بهتر و موثرتری داشته باشید.
تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار «فرصت امروز»