چشم انسان قادر است تا صدها سایه و رنگ را تشخیص دهد، اما اگر بخواهیم واقعبینانه به قضیه نگاه کنیم تنها میتوانیم میان تعداد انگشت شماری از رنگها تمایز برقرار کرده و آنها را تشخیص دهیم. مگر آنکه این رنگها در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند، در این صورت میتوانیم بهراحتی رنگها را تشخیص دهیم.
ایده
یک رنگ متمایز برای کسبوکارتان انتخاب کنید. در دهه 80میلادی یعنی زمانی که تبلیغات تنباکو هنوز مجاز بود، silk Cut بهعنوان یک برند تولیدکننده سیگار در تبلیغات تلویزیونی خود از تکههای ابریشم بنفش استفاده کرد، نکته جالب در این آگهی تبلیغاتی این بود که هیچ کلمه و جملهای در آن مطرح نشده است.
بینندگان عادی در ابتدا این طور تصور کردند که آگهی مذکور مربوط به شکلاتهای شیری Cadbury است چرا که تنها برند بنفش شناخته شده در آن زمان مربوط به شرکت تولید شکلاتهای شیری Cadbury بود.تنها مشخصه آگهی شرکت silk Cut هشدار مربوط به سلامتی بود که به صورت کوچک و محدود در آگهی بازرگانی این شرکت به تصویر کشیده شده بود.
زمانی که سیگارهای شرکت Silk Cut به بازار عرضه شد بسیاری با دیدن آن غافلگیر شدند چرا که بسته سیگارهای این شرکت در آگهی تبلیغاتی آن به نمایش درنیامده بود. پاکتهای سیگار شرکت Silk Cut به قفسه فروشگاهها وارد شد و بستهبندی بنفش و سفید آن سبب شده بود تا آن را با سایر شرکتهای تولیدکننده سیگار مقایسه کنند.
چرا که بستهبندی پاکتهای سیگار سایر برندها ترکیبی از رنگهای سفید، قرمز، مشکی و طلایی بود و این موضوع سبب شده بود تا پاکتهای سیگار بنفش و سفید Silk Cut در میان آنها متمایز به نظر برسد.تصویری که محصولات Silk Cut ارائه میکرد سوال برانگیز بود. در زمانی که مردم بیش از هر زمان دیگری به خطرات استفاده از سیگار آگاه میشدند و اطلاعاتشان از میزان ضررهایی که به بدن وارد میکند افزایش مییافت، استفاده از تکههای ابریشم بنفش در آگهیهای تبلیغاتی این شرکت کاملاً غیرضروری بوده و تصویر مناسبی را به مخاطب ارائه نمیکند.
با این وجود گفته میشود که تبلیغات شرکت Silk Cut و عرضه محصولات آن به بازار بسیار موفق بوده است. طرح و رنگ بنفش استفاده شده در پاکتهای سیگار شرکت Silk cut شباهت بسیار زیادی با طراحی بستهبندی شکلاتهای شرکت Cadbury داشت اما کسی قادر به تشخیص این شباهت نبود مگر آنکه محصولات دو شرکت در کنار یکدیگر قرار گرفته باشد، طراحان حرفهای و مجرب نیز از جمله دیگر افرادی بودند که میتوانستند متوجه شباهتهای موجود میان بستهبندی پاکت سیگار و شکلات شوند.
اگرچه هنوز هم رنگ بنفش استفاده شده در بستهبندی شکلاتهای شرکت Cadbury از شهرت و محبوبیت فراوانی برخوردار است، اما شرکت Silk cut با استفاده از این رنگ در یک حوزه تجاری دیگر موفق شد آن را بهعنوان رنگ بنفش منحصر به خود معرفی کند. در میان افراد سیگاری چنانچه کسی سیگاری از یک پاکت بنفش و سفید به دیگران تعارف کند، کسی از رنگ پاکت تعجب نمیکند چرا که رنگ و طرح این پاکتها در میان مخاطبان شناخته شده است. اما اگر یک پاکت سیگار Silk cut را به یک فرد غیرسیگاری تعارف کنید بلافاصله آن را با شکلاتهای شرکت Cadbury اشتباه میگیرد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
• رنگی را که برای برندتان انتخاب کردهاید به هیچ عنوان تغییر ندهید.
• از رنگهای شرکتهای دیگر که در حوزه تجاری شما فعالیت میکنند استفاده نکنید، حتی اگر این رنگها از سوی شرکت مذکور به ثبت نرسیده باشد. چنانچه از رنگهای مورد استفاده در شرکتهای تجاری بزرگ استفاده کنید به مطرح شدن برند آنها کمک کردهاید نه برند خودتان.
• از رنگی که برای برندتان انتخاب کردهاید به صورت آشکار و محسوس استفاده کنید، اما اجازه ندهید این موضوع پیامی را که قصد دارید از طریق برندتان به مخاطب انتقال دهید تحت تأثیر خود قرار داده و آن را محو کند.