این یک حقیقت است که خبرهای بد همیشه بسیار سریعتر از خبرهای خوب منتشر میشوند. بهعنوان مثال چنانچه یک شرکت با کارمندان خود رفتار مناسبی نداشته باشد این موضوع به سرعت به شکل شایعهای در محل فعالیت شرکت یا در اینترنت منتشر میشود. در قرن بیست و یکم هر یک از مردم بهنوعی با برندهای مختلف در تعامل هستند، از مشتریان و تامینکنندگان گرفته تا کارمندان، سهامداران و حتی صندوقهای بازنشستگی همگی بهنوعی با برندها در تماس بوده و انتظار دارند که با آنان به بهترین شکل ممکن رفتار شود، در صورت هرگونه اشتباه و برخورد نامناسب از سوی برندها این موضوع از سوی مخاطبان برندها آشکار خواهد شد.
برندینگ صرفا به معنای ارائه یک تصویر جذاب و ایدهآل به مشتریان نیست، برندینگ فرآیندی بسیار پیچیدهتر از انجام یکسری اقدامات سطحی است. یک برنامه تلویزیونی با نام undercover boss وجود دارد که در آن مدیر اجرایی یا مالک یک شرکت بهصورت ناشناس و برای کار در مجموعه تحت هدایت خود وارد میشود تا از نزدیک اوضاع را تحت نظر بگیرد. چنانچه شما از این روش استفاده کنید با چه چیزی مواجه خواهید شد؟
ایده
آنچه کارمندان در مورد برندی که برای آن کار میکنند میگویند نقش بسیار مهمی در وجهه آن برند دارد. آیا کارمندان شما حاضرند محصولات و کالاهایی را که تولید میکنید به دیگران توصیه کنند؟ آیا آنان افراد جویای کار را برای ارائه درخواست استخدام در شرکت شما تشویق میکنند؟ در انگلستان یک نظرسنجی سالانه توسط روزنامه ساندی تایمز و به سفارش سازمان تعیین بهترین شرکت برگزار میشود که در نتیجه این نظرسنجی 100 شرکت برتر که باید در آنها مشغول به کار شد، مشخص میشوند. شرکتهای تجاری برای مشارکت در این نظرسنجی باید ثبتنام کنند،
کارمندان این شرکتها در مرحله بعدی اقدام به پر کردن فرمهای مربوط به شرایط محل کار خود میکنند. برگزارکنندگان این نظرسنجی برای راستیآزمایی یافتههای خود و واقعی بودن اطلاعات درج شده در فرمهای مخصوص و در نهایت به منظور حصول اطمینان از عدم وجود فشار از سوی مدیران شرکتها بر کارمندان شان به منظور پر کردن فرمها مطابق میل آنها، از این شرکتها بازدید به عمل میآورند.
قرار گرفتن در ردههای بالای لیست روزنامه ساندی تایمز منافع بسیاری برای شرکتهای تجاری در پی خواهد داشت. چنانچه بهعنوان شرکتی محبوب که برخوردی بسیار مناسب با کارمندانش داشته و فضایی دوستانه در آن برقرار است، شناخته میشوید بهطور طبیعی افراد را به سوی خود جذب خواهید کرد. وفاداری کارمندان و تعهد آنها به اهداف شما و همچنین صرفه جویی در هزینههای اداره شرکت از جمله مزایای شناخته شدن بهعنوان یک شرکت تجاری بزرگ و عالی است که همه تمایل دارند برای آن کارکنند. چنانچه کارمندان شما از شرایط خوبی در محیط کارشان برخوردار نباشند با دیگران نیز درباره این موضوع گفتوگو خواهند کرد. شرایط بد و شکایت کارمندانتان از این موضوع در نزد دیگران تبعات منفی بسیاری را برای شما در پی خواهد داشت.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* تغییر از بالا به پایین اتفاق میافتد. سعی کنید برای کارکنانتان مثال خوبی باشید تا از شما پیروی و الگوبرداری کنند.
* برای یک برند، هدف آن است که دیگران نظر مثبتی در مورد آن داشته باشند. بازخوردهای مثبت کارمندان نقش بسیار مهمی در شکلگیری وجهه یک برند دارد.
* شرکتهای بسیار زیادی وجود دارند که بهصورت جدی و حرفهای روی فرهنگ سازمانی کار میکنند. با مدیران این شرکتها در تماس باشید و از متد و الگوهای آنان برای بهبود شرایط شرکتتان استفاده کنید.