در «فرصت امروز» 29 اردیبهشت آمده بود که وارن بافت در سه ماهه نخست سال میلادی جاری نزدیک به 10میلیون سهم از سهام شرکت اپل را خریداری کرده که ارزش این سهام اکنون بهخاطر کاهش ارزش شرکت اپل بهطور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و این در حالی است که سرمایهگذاران پس از اینکه اپل ماه گذشته خبر از درآمد ناامیدکننده خود داد حالا نگران کاهش میزان تقاضا برای خرید آیفون هستند.
لازم به یادآوری است که قیمت سهام اپل از ابتدای سال 2016 تاکنون 14درصد کاهش یافته و این دومین باری است که وارن بافت سهام یک شرکت بزرگ در حوزه فناوری را میخرد.پیش از این نیز بافت از شرکت IBM سهام خریده بود و...
وارن بافت کیست؟
یکی از اسطورههای تاریخ مدیریت معاصر جهان پیرمردی است که کار خود را از 11 سالگی با فروش نوشابه و روزنامه آغاز کرد و اکنون 223هزار نفر برای او کار میکنند. در سالهای گذشته همواره از بافت جزو پنج مدیر برتر مالی جهان یادشده است. راهکارهای بافت در دنیا بهشدت مورد توجه مدیران قرار گرفته و سخنانش بسیار در دنیا بازتاب دارد. او به سادهسازی مفاهیم پیچیده علاقه فراوانی دارد و این مفاهیم را بهرایگان در اختیار دنیا قرار داده است. خوشبختانه از او کتابهای زیادی در ایران ترجمه شده که البته با اقبال چندانی روبهرو نشده است!
«زمانی که من 21 ساله بودم بهترین پیشنهادهای مالی را ارائه میدادم اما کسی به حرفهایم توجهی نمیکرد. حالا اگر احمقانهترین چیزها را بگویم عده زیادی اعتقاد دارند معانی عمیقی پشت آن کلمات نهفته است (بافت – 1389-314)»
افکار وارن بافت در ایران
از وارن بافت در ایران کتابهای زیادی ترجمه شده که برخی از آنها بهشرح زیر است:
رازهای مدیریت – وارن بافت، وارن بافت و تفسیر صورتهای مالی، آموزههای وارن بافت، گلوله برفی، 23 اصل وارن بافت، روش سرمایهگذاری وارن بافت، 24 استراتژی وارن بافت. همه این کتابها بافت به شرح چگونگی مدیریت خود طی سالهای گذشته میپردازد و در آن به بیان استراتژیهای مورد استفاده خود اشاره میکند.یکی از استراتژیهای پررنگ مورد استفاده او در این سالها دوری جستن از خرید شرکتهایی است که محصولاتشان (کالاها و خدمات) از تکنولوژی پیشرفته و جدید استفاده میکنند.
برای نمونه در فصل هفتم کتاب 24 استراتژی وارن بافت (عنوان فصل این است : شرکتهای با فناوریهای پایین را بخرید نه شرکتهای با تکنولوژیهای پیشرفته) مینویسد، «در دنیای بافت سرمایهگذاری به ندرت فعالیتی توأم با هیاهو و کشمکش است.»سرمایهگذاری او کمتر درباره چیزهایی مانند راکت و لیزر و کالاهایی شبیه آن است. او بیشتر روی این چیزها تمرکز میکند، آجر، فرش، رنگسازی و عایق ساختمان.
بافت شرکتهای مرموز و عجیب و غریبی را که اساسشان بر پایه تکنولوژی استوار است، نمیخرد زیرا اینگونه شرکتها در بلندمدت قابل پیشبینی نیستند، بنابراین توصیه میکند از کسبوکارهایی که در صنایع تغییرپذیر هستند، اجتناب کنید.به بلندمدت فکر کنید. بسیاری از شرکتها هستند که در سال اول شروع کارشان مثل یک راکت به سرعت صعود میکنند ولی چند سال بعد با همان سرعت و شاید هم بیشتر مثل یک سنگ از آسمان سقوط خواهند کرد. او میگوید از شرکتهایی که ممکن است توسط رقبا یا تکنولوژیهای جدید از هم بپاشند، دوری کنید.
بافت در گفتاری دیگر در کتاب ارزنده آموزههای وارن بافت میگوید: من دنبال کسبوکاری میگردم که بتوان وضع 10 – 15 سال آینده آن را پیشبینی کنم. مثل آدامس ریگلیز، زیرا گمان نمیکنم اینترنت اثری بر عادت آدامس جویدن مردم داشته باشد.ریگلیز بیش از 100سال است که همان آدامس را تولید میکند و بیش از 100 سال است که کوکا همان معجون آب و شکر رنگین را تولید میکند، گمان میکنی بتوانی پیشبینی کنی این شرکتها در 15 سال آینده چه چیزی را خواهند فروخت.
اگر جواب شما بله باشد، یعنی بتوانید کالای 15سال بعد شرکتی را پیشبینی کنید احتمال دارد شما هم لنگه وارن بافت شوید. او در همین کتاب میگوید اگر اصول نسخ شوند، اصول نیستند.«تصمیمگیری باید عقلایی باشد. اگر شناخت نداری تصمیمگیری نکن. من تاس ریختن را به دیگران واگذار میکنم.»بافت وظیفه خود میداند هر کسبوکاری را که قصد سرمایهگذاری دارد خوب بشناسد.
اگر کسبوکاری را نشناسد، وارد نمیشود.همین اصل باعث شده که او به شرکتهای با فناوری برتر وارد نشود، زیرا نمیداند آنها چه میکنند. او از صنایعی که به سرعت تغییر میکنند و بنابراین پیشبینیناپذیر میشوند، کناره میجوید. دنبال کسبوکاری میرود که آن را میشناسد و سهام آن به قیمت جذاب عرضه میشود. او تاس ریختن را به دیگران واگذار میکند.این منطق باعث میشود که او از سرمایهگذاری در اینترنت یا دیگر حبابهای با فناوری برتر دوری کند (بافت – 1390-139).
DBA با گرایش بازاردانی (مارکتینگ)