پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
کاهش سوء‌استفاده از تعرفه‌ها در واردات

یکی از اهرم‌های قاچاق کم زور می‌شود

9 سال پیش ( 1394/3/5 )
پدیدآورنده : مینو گله  

رییس گمرک ایران در آخرین اظهارنظرش سوء‌استفاده از تعرفه‌ها را در واردات صفر عنوان کرده است؛ مسئله‌ای که اغلب فعالان تجاری آن را یکی از راه‌های باز برای قاچاق می‌دانند و معتقدند مدیریت تعرفه‌ها می‌تواند در کاهش آمار قاچاق تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد. به گفته مسعود کرباسیان با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی سوءاستفاده از تعرفه‌های پایین‌تر برای رفع کالاها تقریباً غیرممکن شده و این مسئله موجب رشد 65 درصدی درآمد گمرکات در سال گذشته شده است، هرچند که رییس مجمع عالی واردات ایران معتقد است قاچاق مربوط به گمرک نمی‌شود. معاون وزیر اقتصاد و دارایی همچنین گفته است، اینکه تعرفه‌ یک کالا برای کالای دیگر زده شود، بسیار دور از انتظار است، چرا که سازمان‌های همجوار گمرک نیز آنها را بررسی و ارزیابی می‌کنند. عضو هیات مدیره انجمن علمی بازرگانی ایران نیز پیش ازاین تعرفه‌ها را از مسائل افزایش قاچاق عنوان کرده و به فرصت امروز گفته بود، تعرفه باید کالا به کالا مدیریت شود نه گروهی، اگر سیاست‌گذاری برای تعیین تعرفه با جزییات انجام شود، جذابیت برای قاچاق کالا از بین می‌رود. حالا انتظار می‌رود، صفر شدن سوء‌استفاده از تعرفه‌های واردات تأثیر قابل توجهی بر قاچاق داشته باشد.

رییس مجمع عالی واردات ایران با بیان اینکه این مسئله را باید یک گام موفق برای گمرک ایران به‌شمار آورد در چگونگی تأثیرات آن به «فرصت امروز» می‌گوید: برای ما این آمار جالب است و خوشحالیم چون انتظار می‌رفت بشنویم سوء‌استفاده به حداقل رسیده است. محمد حسن برخوردار می‌افزاید: در تعیین و تعریف تعرفه‌ها هنوز باید کار کنیم. مشکل این است ما تعرفه‌های دو خطی، سه خطی زیاد داریم و این نقیصه است که امکان سوء‌استفاده را به فرصت‌طلبان می‌دهد. به گفته این فعال بازرگانی با تجربه اگر تعرفه‌ها از دو خطی و سه خطی به تعرفه‌های. . . تبدیل شوند می‌توانیم امیدوار باشیم امکان این سوء‌استفاده‌ها به کمترین میزان ممکن خواهد رسید.

3545569768080

برخوردار مدیریت بهینه تعرفه‌ها را به وضعیت تولید و صنعت داخلی مرتبط دانسته و ادامه می‌دهد: البته به اعتقاد من تا زمانی که کارخانه‌ها و صنایع ما فعال نشوند ما نمی‌توانیم در مدیریت تعرفه‌ها کاملاً موفق عمل کنیم، چرا که در واقع برخی تعرفه‌ها در واکنش به کاهش تولید دوخطی و سه‌خطی شدند تا به تولید‌کننده کمک شود، اما از طرفی دیگر این اقدام مورد سوء‌استفاده متخلفان قرار گرفت. عضو اتاق بازرگانی تهران می‌افزاید: قاچاق در بخش‌های مختلف، مجوز‌های مرزنشین، ته‌لنجی، ملوانی و. . . در سطح وسیعی اتفاق می‌افتد. برخوردار تأکید می‌کند: اما لازم می‌دانم بگویم، مردم مرزنشین ما راضی به قوت روزانه خود هستند اما بسیاری از کسانی که در این مناطق از این روش‌های متعدد اقدام به واردات می‌کنند مردم مرزنشین را در ازای دستمزد ناچیزی به کار می‌گیرند، آنها تجارت را بلد نیستند و به همین دلیل اغلب کالای بی‌کیفیت وارد می‌کنند. برخوردار معتقد است بخشی از پول‌های آزادشده پس از تحریم‌ها باید در مرزها برای ایجاد زیرساخت‌ها و زمینه‌های اقتصادی در مرزها هزینه شوند.

رییس هیات‌مدیره انجمن واردكنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران کار گمرک را در کنترل و کاهش قاچاق، سنگین و دشوار می‌داند. محمدرضا بوترابی فعالیت‌های اخیر گمرک را مثبت ارزیابی می‌کند و درخصوص کاهش سوء‌استفاده از تعرفه‌ها به «فرصت امروز» می‌گوید: هنوز هم در کد‌های تعرفه‌ای که نام کالا‌ها بیان شده یک گزینه سایر هم وجود دارد که به نظر من جا را برای تخلف باز می‌گذارد. وی در بیان دیگر عوامل کمک‌کننده به این مشکل توضیح می‌دهد: به اعتقاد من نیروی انسانی بیشترین تأثیر را بر کاهش قاچاق دارد. به گفته این فعال اقتصادی نیروی انسانی، واردکننده به‌عنوان اظهار‌کننده کالا و ارزیاب به‌عنوان ملاکی برای تشخیص میزان تطابق مشخصات کالا و تعرفه‌ها عواملی هستند که می‌توانند در کاهش این تخلف تعیین‌کننده باشند.

وی با بیان اینکه سیستم‌های الکترونیکی و جامع گمرک می‌توانند تا حدودی بر کاهش تخلفات تأثیر بگذارند؛ توضیح می‌دهد: هنوز هم زمان ترخیص، اخذ مجوزهای متعدد و. . . طولانی است و این تعلل برای برخی بازرگانان خرد و متوسط بسیار گران تمام می‌شود، چرا که باید سریعا کالای خود را به سرمایه تبدیل کنند. اینها مسائلی است که ممکن است به ناچار زمینه را برای قاچاق فراهم کند بنابراین ما باید انگیزه را برای قاچاق پایین بیاوریم. بوترابی که دراین زمینه نزدیک به سه دهه تجربه دارد معتقد است، در کنار به روز کردن و استفاده از تکنولوژی مدرن در گمرکات، تخلف کمتر خواهد شد اما نیروی انسانی بی‌تأثیر نخواهد بود. بازرگان باید صادق باشد، ارزیاب به کارش اشراف داشته باشد و نظارت دقیق در گمرک انجام شود. 

به گزارش «فرصت امروز» بحث تخلف تعرفه‌ای در برخی کالاهای وارداتی در اظهارنامه‌ها، در سال‌های اخیر بین فعالان و تجار مطرح بوده و بخش‌خصوصی، صنعتکاران و تولیدکنندگان از آن بسیار گله‌مند بودند. بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند چگونگی تعیین تعرفه‌ها دست سودجویان را برای تخلف باز می‌گذارد. ایجاد تعریف کد تعرفه‌ای برای هر کالا خواسته آنهاست و تعریف تعرفه برای چند گروه همسان را اشتباه می‌دانند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QcknM8wE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه