پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

یونان خرید نفت ایران را از سر می‌گیرد

8 سال پیش ( 1394/11/4 )
پدیدآورنده : معراج آگاهی  

براساس توافق‌نامه‌ای که میان ایران و یونان به امضا رسیده است، تهران صادرات نفت خود به یونان را از سر خواهد گرفت. گفتنی است یونان نخستین کشور اروپایی است که پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه ایران، با این کشور موافقت‌نامه واردات نفت امضا می‌کند. در این راستا شرکت Hellenic Petroleum اعلام کرد که تحویل محموله‌های نفتی ایران به یونان فورا آغاز خواهد شد. لازم به ذکر است که قرارداد جدید صادرات نفت ایران و یونان شامل جمع کل بدهی‌های آتن به شرکت ملی نفت ایران نیز خواهد بود. بدهی‌های مذکور پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر صنعت نفت و بانک‌های ایران و عدم توانایی طرف یونانی برای پرداخت بدهی خود به تهران ایجاد شده است.

موافقت نامه اخیر میان تهران و آتن در حالی به امضای طرفین رسیده که امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران و پانوس اسکورلتیس، وزیر انرژی یونان روز جمعه گذشته پیرامون گسترش همکاری‌های طرفین حوزه انرژی به بحث و تبادل نظر پرداختند. بازارهای جهانی نفت که پیش از این و به دلیل وجود حجم قابل توجهی از نفت مازاد با سقوط شدید قیمت‌ها مواجه شده بود، هم‌اکنون خود را برای ورود نفت خام ایران به بازار آماده می‌کند و این موضوع زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت نفت خام در بازارهای بین‌المللی و رسیدن آن به پایین‌ترین قیمت طی 12 سال گذشته فراهم کرد.

در این رابطه و براساس اطلاعات به‌دست آمده از تحلیلگران و فعالان بازارهای انرژی، ایران بلافاصله پس از رفع تحریم‌ها روزانه 100 هزار بشکه به صادرات نفت خود اضافه خواهد کرد و این میزان در ظرف کم‌تر از شش ماه چهار برابر خواهد شد. این گمانه زنی‌ها در حالی صورت می‌پذیرد که ایران پیش از این اعلام کرده است که صادرات نفت خود را روزانه 500 هزار بشکه افزایش خواهد داد.

اولیویه ژاکوب، مدیرعامل شرکت مشاوره‌ای Petromatrix GmbH در سوییس که در حوزه انرژی به ارائه مشاوره به فعالان و بازرگانان بازارهای انرژی می‌پردازد، اعلام کرد: «نمایندگان کشورهای مختلف اروپایی در حال سفر به ایران هستند و انتظار می‌رود بیانیه‌ها و موافقت نامه‌های جدیدی میان ایران و کشورهای اروپایی که به طور سنتی خریدار نفت ایران بوده‌اند، اعلام شوند.»

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی اداره اطلاعات آمریکا، اروپا پیش از وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال 2011 میلادی، با واردات 600 هزار بشکه نفت خام در روز، دومین مصرف‌کننده نفت خام تولید شده توسط ایران به شمار می‌رفت. طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، در میان کشورهای اروپایی یونان با واردات روزانه 120 هزار بشکه نفت، بیشترین میزان واردات نفت خام از ایران را داشته است.

در پی لغو تحریم‌های ایران و آمادگی این کشور برای افزایش تولید نفت خام و صادرات آن به بازارهای جهانی، آژانس بین‌المللی انرژی 19 ژانویه سال جاری هشدار داد، سرازیر شدن نفت خام ایران به بازار می‌تواند موجب کاهش بیش از پیش قیمت نفت شود چرا که تولید نفت شِیل در آمریکا کاهش یافته و ایران می‌تواند خلأ حاصل از این کاهش تولید را در بازار پر کند.  در همین ارتباط بانک Citigroup Inc در پیش‌بینی خود اعلام کرد که ورود سیل نفت خام ایران به اروپا ممکن است موجب سرگردان شدن نفت صادراتی عراق و روسیه شده و نفت خام تولیدی این کشورها را به سوی بازار انرژی آمریکا روانه سازد.

در راستای آغاز صادرات نفت خام ایران به اروپا، شرکت‌های رویال داچ شل، اِنی ایتالیا و توتال فرانسه از تمایل خود برای حضور در بازار انرژی ایران و توسعه میادین نفتی این کشور پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی پرده برداشتند. گفتنی است ایران در حال حاضر چهارمین ذخایر نفت‌خام دنیا را در اختیار دارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/tkOWDPg6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه