پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
نمای بازار

یا مغازه یا اجاره

8 سال پیش ( 1395/2/20 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

بازار پوشاک بهارجنوبی یکی از قدیمی‌ترین مراکز توزیع و فروش همه مایحتاج مورد نیاز نوزادان و خردسالان است. قدمت این خیابان باریک و قدیمی به حدود 40 سال پیش می‌رسد. این بازار در کنار بورس خیابان سنایی، ملک و شهرک غرب از مهم‌ترین مراکز عرضه پوشاک کودکان و نوجوانان در پایتخت است. شهرت این بازار به اندازه‌ای است که از همه جای کشور برای خرید به اینجا می‌آیند و معمولا هم دست پر برمی‌گردند.

زوج جوانی که ویترین مغازه‌ها را ورنداز می‌کنند، می‌گویند: به توصیه یکی از اقوام اینجا آمده‌ایم؛ فرزندمان هنوز به دنیا نیامده و سه چهار ماه دیگر پایش به این دنیا بازمی‌شود. برای انتخاب لباس و سیسمونی آمده‌ایم تا قیمت بگیریم.

خانم دیگری برای خرید لباس پسر 5 ساله‌اش آمده که می‌گوید: این منطقه برای خرید مناسب است. قیمت‌ها کمی بالاست و بعضی‌ از خانواده‌ها قدرت خرید از اینجا را ندارند، ولی چون محصولات مرغوب و بادوامی دارد، ارزشش را دارد که پول بیشتری صرف شود و بعد اضافه می‌کند: نرخ لباس در خیابان بهار از جاهای دیگر مثل جمهوری و شهرک غرب ارزان‌تر است و به درد کارمند جماعت می‌خورد.

خانم دیگری در ادامه اضافه ‌می‌کند: از همه جای تهران برای خرید اینجا می‌آیند و حتی سفارش تلفنی می‌دهند. حتی اگر قیمت‌ها گران باشد کیفیت لباس‌ها خوب است و زود پاره و فرسوده نمی‌شود.

محدوده بازار

محدوده بازار پوشاک و سیسمونی بهار در قسمت جنوبی این خیابان واقع است که از ابتدای خیابان شروع شده و تا نزدیکی تقاطع خیابان طالقانی ادامه پیدا می‌کند. غیر ‌از راسته اصلی اطراف چهارراه سمیه از هر چهارطرف در تسخیر‌ این فروشگاه‌هاست. در کوچه‌ها و معابر فرعی هم تک‌وتوک مغازه‌های کوچک هستند ولی تجمع اصلی در دو مجتمع تجاری بزرگ است که طبقات همکف و اول آن به این حرفه اختصاص پیدا کرده که به عرضه پوشاک کامل از جوراب تا کلاه می‌پردازند.

با این همه علاوه بر تنوع جنس، تنوع در مغازه، تولیدی و خیاطی‌های بچه‌گانه‌دوز به چشم می‌خورد. برخی از فروشگاه‌ها دو یا سه طبقه هستند و هر گوشه از مغازه را به کالای خاصی اختصاص داده‌اند. مثلا وسایل حجیم و سنگین مثل کالسکه و کیف‌های بزرگ را در طبقات بالاتر جا داده‌اند تا کار مشتری‌ها برای خرید کالا راحت‌تر باشد.

قیمت‌ ها، رهن و اجاره‌ بها

این مرکز خرید فروشگاه‌‌های متعددی دارد و تولیدی‌های کوچک و بزرگ. در این حوالی کوچک‌ترین مغازه‌ها 10 متری و بزرگ‌ترین‌ها تا 450 مترمربع وسعت دارند. علاوه بر مغازه چند واحد تولیدی و انبار هم‌هست که بین 45 تا 70 متر مساحت دارند. قیمت‌های رهن و اجاره در این منطقه تجاری بالاست. یک باب مغازه 25 متری با دید مناسب و پاخور قابل قبول بین 12 تا 25میلیون تومان هزینه اجاره‌نشینی دارد.

البته نرخ کرایه واحدهای تجاری تابع شرایط محیط و منطقه نیست و به عواملی مثل نزدیکی به خیابان اصلی، پاخورمناسب، دسترسی آسان و تنوع محصول بستگی دارد. ولی به طور معمول کمترین نرخ کرایه 8میلیون تومان و بیشترین بهای‌اجاره بین 35 تا 45میلیون تومان خرج می‌تراشد. شیوه پرداخت اجاره‌بها به‌صورت سالانه یا شش‌ماهه است که در سه یا چهار قسط دریافت می‌شود.

پواحدهای فعال این راسته بازار بین 50 تا 60 مغازه است که با احتساب واحدهای دو مجتمع تجاری بهار و چهلستون به 120 باب واحد تجاری بالغ می‌شود. نزدیک به 40 باب تولیدی، خیاطی و انبار هم فعال هستند. بیشتر این مغازه‌ها تملکی است و بقیه دست مستاجران است.

رهن طرفداری ندارد و مالکان ترجبح می‌دهند اجاره دریافت کنند. فروش ملک به ندرت صورت می‌گیرد و اگر بنا به فروش باشد از قرار متری 35 تا 55میلیون و مغازه‌های داخل پاساژ بین 15 تا 25میلیون تومان متغیر است. یکی از کسبه قدیمی اینجا می‌گوید: یا مغازه یا اجاره. راه سومی ندارد! مالک یا مغازه را می‌خرد و خودش کاسبی می‌کند یا اینکه کرایه می‌دهد و ماه به‌ماه اجاره‌اش را جیرینگی می‌گیرد و صفا می‌کند.

مارک‌ها و برندها

منطقه تجاری بهار جنوبی به‌طور کاملا اختصاصی در اختیار صنف پوشاک و لوازم کودک است و راسته شمالی در اختیار آبگرمکن، رادیاتور و شوفاژ. البته مغازه‌های مخصوص بزرگسالان هم هستند که بیشتر البسه زنانه می‌فروشند. تقریبا 95درصد محصولات موجود بازار خارجی است و مستقیم از آن طرف آب وارد شده‌اند.

اجناس ایرانی هم با منسوجات خارجی دوخته می‌شوند که منطبق با مدل‌های روز اروپایی است. برندهای خوشنام خارجی و ایرانی در کنار هم مشغول فعالیت و کاسبی هستند که معروف‌ترین ‌آنها کینگ‌ بیبی، کاسیوپ، هپی‌لند، کارگو، نی‌نی شاپ، توتو، رویال، آدمک، افق، شاپرک، رولان، لونا، غنچه، آرمان، لانفورت، دوریس، ‌کوانی و... هستند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7Cow0fe1
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه