چهارشنبه, ۱۳ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Wed, 3 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

آیا جنگ جهانى دیگرى در راه است؟

7 سال پیش ( 1395/7/6 )
پدیدآورنده : آزاده اتحاد  

اروپا و آسیا با هم قلب بشریت هستند؛ خانه ٥میلیارد نفر از ٧میلیارد نفرى كه در این دنیا زندگى مى كنند. وقتى این دو نقطه از جهان بى ثبات شود، انسان بى ثبات مى شود. 

به همین خاطر است كه الگوى جغرافیایى سیاسى حاكم بر این دو منطقه تا این اندازه بدیمن شده است. انگار كه توفان انرژى زیادى را از اقیانوس گرفته است و با آن یك بناى بزرگ پیچ در پیچ درست كرده و بعد هرچه را كه لمس كند، نابود مى كند.

آیا جنگ جهانی دیگری در راه است

سرزمین اروپا و آسیا منبع اصلى چنین انرژى در جهان است. وقتى مناطق مختلف ثبات خود را از دست می دهند و دوباره با هم متحد می شوند، یك توفان سیاسى جغرافیایى رخ می دهد.

سوال این است که این توفان چه عواقبى براى اروپا و آسیا خواهد داشت؟

موازى با جنگ جهانى دوم

آنچه در حال حاضر شاهد هستیم پدیده اى همیشگى نیست. آخرین بارى كه پیش از جنگ جهانى دوم شاهدش بودیم، زمانى كه تمام مناطق اروپا و آسیا ثبات خود را از دست دادند. این مناطق بى ثبات بعد وارد جنگ مشتركى شدند كه ویرانى اش كل منطقه را فرا گرفت.

پیش از جنگ جهانى دوم، اروپا وارد یك بحران اقتصادى گسترده، ثمره جنگ جهانى اول، شد. مشكلات اقتصادى مشكلات سیاسى به وجود آورد و بعد هیتلر و موسلینى.

در اتحادیه جماهیر شوروى، انقلاب به لحاظ اقتصادى با خود فقر و قحطى آورد و به لحاظ سیاسى دیكتاتورى و كشتار جمعى. خاورمیانه نسبتا باثبات بود.

در هند، جنبش ضد بریتانیایى ماهاتما گاندى به لحاظ سیاسى ثبات این شبه قاره را از بین برد. در ژاپن، جنبشى نظامى كنترل را به دست گرفت و در دهه ٣٠ میلادى با چین وارد جنگ شد. چینى ها در آن زمان خود زخم خورده از جنگى داخلى بودند. هر یك از این توفان هاى منطقه اى از هم متفاوت بودند، اما روى هم تاثیر گذاشتند. مشكل اقتصادى اروپا روى روسیه تاثیر گذاشت و روسیه می خواست با استفاده از مشكلات اروپا انقلابى سیاسى در این منطقه به پا كند. روسیه از چین كمك گرفت و ژاپن هم سلطه اروپا بر آسیاى جنوب شرق را قابل قبول نمى دانست. اینها دست به دست هم جنگى را در دهه ٣٠ میلادى به وجود آوردند كه نه فقط اروپا و آسیا را به دامن خود كشید كه ایالات متحده را هم درگیر كرد. آن جنگ جهانى دوم بود.

توفان قرن ٢١ دارد شكل می گیرد

امروز ما در مقطعى هستیم كه تقریبا تمام مناطق اروپا و آسیا توفانى هستند. در اروپا ناكامى اتحادیه اروپا از سال ٢٠٠٨ بى ثباتى اقتصادى را به وجود آورده كه دارد منجر به بى ثباتى سیاسى می شود.

روسیه و خاورمیانه هر یك به دلایل اقتصادى با بحران مواجهند. چین و همینطور ژاپن به ركود اقتصادى دچارند. بحران اقتصادى چین به سیاست هم كشیده است.

كشورهاى آسیاى میانه هم به خاطر بهاى نفت و بى ثباتى دولت ها بحران اقتصادى را از سر می گذرانند.

هند مثل همیشه از بى ثباتى رنج می برد.

توفان هاى منطقه اى در حال تشدید و سرایت به یكدیگر است. بحران خاورمیانه اروپا را با بحران مهاجرت مواجه كرده است.

قدرت هاى دنیا در دامن زدن به برخى بحران هاى خانمانسوز فعلى دست به دست هم داده اند. هنوز توفان اصلى از راه نرسیده، اما الگویى که بر دنیا حاكم است شباهت زیادى به الگوى دهه ٣٠ میلادى دارد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KBvhbrl6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه