محمودرضا خواجه نصیری ادامه داد: یکی از صنایعی که نیاز به تامین مالی قابل توجهی داشته و ظرفیت تامین مالی برای آن وجود دارد صنعت خودروسازی است که در حال حاضر بخش عمدهای از نیاز مالی شرکتهای خودروساز از محل پیش فروش خودرو و از کانال نمایندگیهای خودروسازی انجام میپذیرد.روشهای تامین مالی شرکتها طی سالهای اخیر از طریق بازار سرمایه عمدتا محدود به افزایش سرمایه و انتشار اوراق بدهی اسلامی از قبیل صکوک و اوراق مشارکت بوده است و عدم وجود ابزارهای مالی متناسب با شرایط و نیاز شرکتها و صنایع مختلف موجب شده است تا شرکتها نیاز مالی خود را از سایر بازارها تامین کنند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با بیان مطلب بالا گفت: افزایش سهم بازار سرمایه از تامین مالی بنگاههای اقتصادی مستلزم افزایش ابزارهای تامین مالی جذاب در بورسها است و شرکتهای تامین سرمایه نقشی کلیدی در امر ابزارسازی ایفا میکنند. محمودرضا خواجه نصیری ادامه داد: یکی از صنایعی که نیاز به تامین مالی قابل توجهی داشته و ظرفیت تامین مالی برای آن وجود دارد صنعت خودروسازی است که در حال حاضر بخش عمدهای از نیاز مالی شرکتهای خودروساز از محل پیش فروش خودرو و از کانال نمایندگیهای خودروسازی انجام میپذیرد.
وی با اشاره به اینکه آمارها نشان میدهد، حجم پیشفروش سنتی دو خودروساز بزرگ کشور حداقل 50 هزار میلیارد ریال در سال است، ابراز داشت: به دلایلی از قبیل محدود بودن این نوع تامین مالی به اقشار خاص، عدم شفافیت کافی و قابل اعتماد برای سرمایهگذاران، عدم نقدشوندگی اوراق پیش فروش در بازاری متشکل و عدم قابل اتکا بودن جریان نقدی ناشی از پیش فروش بهدلیل عدم وجود رکن بازارگردان ابزاری قابلاتکا و استفاده در همه زمانها نیست.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ابزارهای بدهی موجود در بازار سرمایه از قبیل صکوک و اوراق مشارکت متضمن وجود ضامن، حسابرس و سایر ارکان به هنگام انتشار است و رعایت حداقل برخی از نسبتهای مالی از قبیل نسبتهای بدهی استفاده از این ابزارها را برای عموم شرکتهای خودرو ساز فراهم نمیسازد. در صورت طراحی ابزار مالی متناسب با شرایط خودروسازان، امکان تغییر مسیر این روش تامین مالی به سمت بازار سرمایه وجود دارد.
خواجه نصیری خاطرنشان کرد: شرکت تامین سرمایه آرمان بدین منظور با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا اقدام به طراحی ابزار مالی متناسب با شرایط پیش فروش خودرو تحت عنوان گواهی سرمایهگذاری ویژه صنعت خودرو کرده است. مدیرعامل تامین سرمایه آرمان با بیان اینکه مهمترین مزیت طراحی اوراقبهادار ویژه صنعت خودرو، مدیریت نقدینگی برای شرکتهای خودروساز است، اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر شرکتهای مذکور با روشهای پیشگفته اقدام به تامین مالی کوتاهمدت میکنند، ولی با توجه به آنکه امکان انصراف خریداران قبل از سررسیدحوالهها وجود دارد، نقدینگی جذب شده برای مدت کوتاه و نامعلومی در اختیار شرکت قرار دارد.
مدیرعامل تامین سرمایه آرمان افزود: درحالیکه در اوراق طراحی شده، این اطمینان برای شرکت وجود دارد که تا پایان سررسیداوراق، متعهد به تسویه اوراق نبوده و منابع جمعآوریشده حداقل برای زمان معینی در اختیار وی خواهد بود. وی در ادامه صحبتهای خود گفت: گواهی سرمایهگذاری ویژه صنعت خودرو اوراقبهادار بانام قابل نقل و انتقالی است که برمبنای عقد مشارکت در تولید خودرو منتشر میشود و در سررسید امکان تبدیل منافع ناشی از سرمایهگذاری در نوع یا انواع خاصی از خودرو متناسب با شرایط اعلام شده در مشخصات قرارداد فراهم شود.
خواجه نصیری تصریح کرد: اوراق مذکور نشاندهنده مشارکت دارنده آن در تولید خودرو است که دارنده اوراق پس از اتمام دوره مشارکت میتواند در صورت تمایل وارد قرارداد سلف یا خرید با خودروساز شده و مبلغ اسمی اوراق بعلاوه سودهای تعلقگرفته مشارکت میتواند بهعنوان بخشی از مبلغ قرارداد خرید محاسبه شود.
وی با اشاره به اینکه اوراق مذکور از جمله اوراق بهادار مبتنی بر کالا محسوب میشوند که خودرو ساز براساس تولیدات خود و براساس مشخصات قرارداد منتشر میکند، گفت: این اوراق در بازار ثانویه از طریق کارگزاریهای عضو بورس کالا و همچنین نمایندگیهای خودرو سازان دارای دسترسی آنلاین به سامانه معاملات قابل معامله خواهد بود.
وی در پایان ابراز داشت: این ابزار که بر مبنای عقد مشارکت طراحی شده مورد تایید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار است و پس از تصویب مقررات مربوطه در هیاتمدیره سازمان بورس و اوراق بهادار میتواند بهعنوان نخستین ابزار مالی ویژه صنعت خودرو، راهگشای برخی از مشکلات تامین مالی خودروسازان کشور باشد.