افزایش تولید به کارگران این امکان را میدهد که بر تجربهشان بیفزایند و شرکتهای تجاری که از کارگران ماهر و باتجربه بهره میبرند میتوانند از هزینهها بکاهند و بر درآمدشان بیفزایند.
ایده
در میانه دهه 60 میلادی گروه مشاوران بوستون متوجه شد که یک تولیدکننده سمی کنداکتور یا نیمههادیها هرگاه که سطح تولید را تا دو برابر افزایش داده است موفق شده هزینههای واحد تولیدی خود را تا 25 درصد کاهش دهد. آنها به این نتیجه رسیدند که علت این موضوع آن است که کارگران این شرکت ماهر و با تجربه هستند و به همین دلیل در پروسه تولید محصول بسیار موثرتر عمل میکنند.
یک تغییر کوچک در اصل سنتی اقتصاد مبتنی بر مقیاس با به خدمت گرفتن کارکنان با تجربه ایجاد شده که میباید پیامدهای اتخاذ چنین استراتژیای در زمانی که تصمیم داریم کسی را استخدام کنیم و چیزی را تولید کنیم در نظر گرفته شود.
با این حال استفاده از ایده استخدام و به کارگیری کارگران با تجربه برای همه کسبوکارها و صنایع در دنیا اثرگذار نیست. اگرچه آمارها به طور کلی نشان میدهد که با افزایش دو برابری تجربه کارکنان بین 20 تا 30 درصد هزینهها کاهش مییابد، اما بسیاری از شرکتها از این موضوع چشمپوشی میکنند و به کاهش پنج درصدی هزینههایشان رضایت میدهند. علت این امر آن است که پروسه تولید در شرکتها متفاوت از یکدیگر بوده و همین موضوع بر ایجاد فرصت جهت افزایش تجربه کارگران تاثیر میگذارد.
همچنین برای بسیاری از شرکتها امکانپذیر نیست که میزان تولید محصولاتشان را یکباره افزایش دهند، چراکه بعضا برای برخی از این تولیدات میزان مشخصی تقاضا در بازار وجود دارد و پروسه تولید بعضی محصولات دیگر ممکن است بسیار وقتگیر و پیچیده باشد. فراموش نکنیم که بعضی از شرکتها منابع لازم جهت افزایش تولیداتشان را دراختیار ندارند.
با این وجود، استفاده از نیروی کار متخصص و باتجربه الگوی بسیار مناسبی برای کسبوکارهاست، حتی آنهایی که امکان افزایش تولید ندارند. تجربه میتواند به روشهای مختلفی نظیر استفاده از فیلمهای آموزشی، کتاب و کسانی که خودشان از تجربه بالایی برخوردار هستند به دست بیاید.
از سوی دیگر شرکتها میتوانند از کارگرانی که در حوزه کاریشان از تجربه و مهارت بسیار بالایی برخوردار هستند استفاده کنند، هرچند باید با دستمزد بالای آنها کنار بیایند. همچنین شرکتهایی که از کادر کمتجربهای بهره میبرند میتوانند این کمبود تجربه را با خلاقیت برای طراحی و تولید محصولات جدید جبران کنند و ذائقه بازار را تغییر دهند و از این طریق به رقابت با شرکتهای دیگر که از فاکتور تجربه برخوردارند بپردازند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
کارکنانتان را تشویق کنید تا شغلشان را بهعنوان یک فرآیند آموزشی در نظر بگیرند.
زمان نامناسب برای افزایش تولید را شناسایی کنید، چنانچه میزان مشخصی تقاضا در بازار برای محصول شما وجود داشته باشد هرگونه افزایش تولید موجبات ضرر مالی شما را فراهم میآورد.
از پرداخت دستمزدهای بالا خودداری کنید و تحقیق کنید چرا کارکنان شرکت شما را ترک میکنند.
در کنار کسب تجربه به هنگام حضور در فرآیند تولید به کارکنانتان این فرصت را بدهید تا بتوانند از طریق فیلمها و کتابهای آموزشی نیز تجربهاندوزی کنند.