پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار سهام در ششمین روز افت پیاپی خود با نوسانی شدن قیمت سهام برخی شرکت‌ها مواجه شد و در نهایت با افت 74 واحدی در کانال 65‌هزار واحدی باقی ماند. کاهش قیمت نفت و فلزات اساسی، گزارش سه‌‌ماهه ضعیف شرکت‌های بورس و رکود تورمی حاکم بر اقتصاد به همراه ابهام صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و همچنین انتظار سهامداران برای نمایان شدن آثار لغو تحریم‌ها منجر به رفتار این روزهای بورس شده است. افزایش نگرانی بازار از متغیرهای سیاسی داخلی از قبیل استیضاح وزیر اقتصاد که ریاست شورای عالی بورس را نیز برعهده دارد، تنها به آشفته‌تر شدن وضعیت بازار سهام انجامیده و هیچ کمکی به بهبود اوضاع سهامداران نمی‌کند.

بورس در انتظار کاهش واقعی نرخ سود بانکی

گرچه با توجه به شرایط کنونی بازار سهام و P/E مناسب آن، قطعا سرمایه‌گذاری در بورس مثبت خواهد بود، چرا که کاهش نرخ تورم ادامه‌دار است و این موضوع موجب می‌شود تا نرخ سود بانکی نیز در آینده پایین بیاید و پایین آمدن نرخ سود بانکی مساوی است با بالا رفتن P/E بورس و در نتیجه این اتفاق، سرمایه‌گذاری در یک بازه زمانی یک تا یک‌سال و نیم آینده مناسب و سودآور خواهد بود. نکته‌ای که باید توجه داشت اینکه وضعیت بورس جدای از اقتصاد نیست و با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی کشور کماکان در حالت رکودی به‌سر می‌برد بنابراین سودآوری بنگاه‌های تولیدی نیز تحت تاثیر این مولفه بوده و در نتیجه نباید انتظار داشت در این وضعیت شرایط بورس و معاملات سهام رونق داشته باشد. باتوجه به اینکه بازار سهام به قیمت‌های جهانی وابسته است، رونق قیمت‌های جهانی می‌تواند محرک رشد بورس باشد. عامل دیگری که می‌تواند به رشد بورس در دوران پسا تحریم کمک کند، کاهش واقعی نرخ سود بانکی است.

بورس در حالت احتیاط و انتظار

شرایط فوق سبب شده تا در بازار سهام، سهامداران شرکت‌ها در حالت احتیاط و انتظار قرار گیرند. در بازار سهام فرصت نوسان‌گیری برای آن دسته از نمادهای معاملاتی که با پایان اصلاح قیمتی روبه‌رو بودند همراه شد. از جمله این نمادها می‌توان به برخی نمادها در گروه بانکی اشاره کرد. چنان که نماد معاملاتی بانک گردشگری همچنان میزبان معاملات کد به کد از سوی دو شرکت حقوقی بود و بیش از 44‌میلیون سهم در این نماد از سوی حقوقی کدبه‌کد شد. در پتروشیمی خلیج‌فارس نیز 5‌میلیون سهم کد به کد شد. همچنین در نماد گروه خودرویی همسو با موج خبرهای اغوا‌کننده از حوزه سرمایه‌گذاری خارجی روی نوسان مثبت قیمت‌‌ها قرار گرفت. هرچند حقوقی‌ها از این فرصت استفاده و عرضه‌های تدریجی خود را دنبال می‌کنند.

تزریق هیجان به گروه خودرو

در گروه خودرویی صحبت‌ها بر سر ورود سرمایه‌گذار خارجی در این صنعت و ایجاد خبرسازی و هیجان‌های کوتاه‌مدت در این گروه تنها عامل و محرک موجود برای طرف تقاضاست، در حالی که سهامداران عمده این شرکت‌ها از هر فرصتی برای عرضه سهام استفاده می‌کنند. عمده نوسان‌گیران بازار ترجیح می‌دهند در روزهایی که حجم و نقدینگی در گردش بازار با کاهش مواجه شده در خرید سهام شرکت‌های کوچک یا آن دسته از شرکت‌هایی که از سهام شناور پایین برخوردارند به دنبال بازدهی نوسانی بگردند. در بازار روز یکشنبه هم همچون هفته‌های اخیر تمایل سهامداران حقیقی برای فروش سهم و خروج مقطعی در شرایط رکودی بورس بیشتر بود. چنان که در معاملات دومین روز هفته در مجموع 732‌میلیون سهم به ارزش 94‌میلیارد تومان دادوستد شد و ارزش بازار سهام تا سطح 281‌هزار میلیارد تومان نزول کرد.

ریزش 0.50‌ واحدی شاخص آیفکس

در جریان معاملات روز گذشته فرابورس، شاخص آیفکس با ریزش 0.50 واحدی به پله 773 واحدی رسید. همچنین در معاملات روز‌گذشته تعداد 173‌هزار و 673 سهم اوراق بهادار به ارزش 964‌میلیارد و 231‌میلیون ریال در 11‌هزار و 541 نوبت معاملاتی دادوستد شد و شاخص فرابورس به کانال 773 واحدی رسید. علاوه بر این نمادهای پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع‌معدنی خاورمیانه و فولاد هرمزگان جنوب با روند منفی و نمادهای نفت ایرانول، نفت پاسارگاد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و ذوب‌آهن اصفهان با روند مثبت متوقف شدند. همچنین نمادهای سهامی ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و نفت ایرانول با سیر صعودی و نمادهای گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری مسکن تهران با روند منفی به کار خود پایان دادند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/NkAwHEzX
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه