جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کشور آنگولا طرحی جدید در دست دارد که می‌توان آن را تستی برای بررسی کارایی داشتن سیاست تنوع فعالیت و تولید در رشد اقتصادهای وابسته به تولید نفت دید. شرایط جدید بازار نفت، سبب ایجاد فشار روی بازارهای متکی به تولید و صادرات نفت شده ‌است، این مشکل به‌خصوص در کشورهای نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس دیده می‌شود. برای مثال عربستان سعودی و امارات متحده عربی، درحال اعمال مالیات بیشتر برای جبران کاهش بودجه خود هستند. این اقدام هفته گذشته مورد حمایت صندوق بین‌المللی پول قرار گرفت.

در این میان کشور آنگولا در صدد است تا اقتصادش را به سمتی غیر‌از اتکا به نفت ببرد. تولید نفت نیمی از رشد اقتصادی این عضو اوپک و بیش از 70 درصد از درآمد دولتی این‌کشور را تشکیل می‌دهد. با پذیرش توصیه صندوق بین‌المللی پول، آنگولا به فولاد روی آورده است. نخستین کارخانه تولید انبوه فولاد آنگولا در ماه دسامبر آغاز به کار کرد. این کارخانه بخشی از سرمایه‌گذاری 300 میلیون‌دلاری دولت آنگولا است و مقامات این کشور امیدوار هستند که به رشد و احیای دوباره اقتصاد بینجامد.

با این‌حال قیمت پایین نفت (حدود بشکه‌ای 30 دلار) این سوال را ایجاد می‌کند که آیا کیمیاگری دولت آنگولا درتبدیل فولاد به کالای پول‌ساز که جایگزین نفت باشد نتیجه خواهد داد؟ و آیا این‌کشور می‌تواند افت بودجه مالی ایجاد شده از سقوط قیمت نفت را با تولید فولاد جبران کند؟

راشل زیمبا، از مرکز اقتصاد جهانی Roubini می‌گوید: «آنگولا زمانی هم که قیمت نفت بالا بود، برای متعادل نگه داشتن بودجه دچار مشکل بود. در حال حاضر این کشور به دلیل عدم توانایی تولید نفت بیشتر، با چالش بزرگ‌تری روبه‌رو است و حتی مجبور است از ذخیره‌های محدود خود نیز برای رفع کسری بودجه استفاده کند.»پایین رفتن قیمت نفت، شرایط آنگولا را که تا چند سال اخیر سرمایه‌گذاران خارجی زیادی را به خود جذب می‌کرد، تغییر داده است.

همانند بسیاری از کشورهای تولید‌کننده نفت که درآمد اصلی‌شان از صادرات نفت تامین می‌شود، کشور آنگولا هم در برابر سقوط قیمت نفت بسیار آسیب‌پذیر است. آنگولا هم‌ مثل نیجریه، ونزوئلا و عربستان سعودی تا به حال مجبور به استفاده از ذخایر ارزی خود برای تقویت وضعیت وخیم مالی بوده‌ است.برای کاهش مخارج دولت، کشور آنگولا یارانه‌های بنزین را کاهش داده که سبب افزایش قیمت‌ها تا 80 درصد شده است.

با این حال اقدام آنگولا در روی آوردن به تولید فولاد، ممکن است تاثیر و نتیجه مورد انتظار را نداشته باشد. برخی تحلیلگران معتقد هستند که به نظر نمی‌رسد سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مثل فولاد که در حال حاضر هم درسطح جهانی به دلیل تولید بسیار بالای چین، با اضافه عرضه روبه‌رو است، بتواند به تنوع اقتصادی در آنگولا کمک کند. این تحلیلگران معتقد هستند که افزایش زیرساخت‌های تقویت سرمایه انسانی می‌تواند راه بهتری برای متنوع ساختن اقتصاد باشد.

منبع : منبع: CNBC
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EDg9Tx0Z
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه