پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

چارالامپوس پیپوس مشاور، متخصص و رئیس پیشین گروه انرژی شورای اروپا در رابطه با امکان انتقال گاز ایران به اروپا گفت: «انتقال گاز طبیعی از منابع دیگر نظیر ایران، عراق و ترکمنستان به اروپا از طریق خط لوله TAP امکان‌پذیر است.» وی ادامه داد: «در شرایط خاص و مثبت سیاسی همچنان امکان صادرات گاز طبیعی از طریق خط لوله TAP که بخش مهم و حیاتی کریدور گازی جنوبی است از کشورهای ایران، عراق یا ترکمنستان وجود دارد.»

رئیس سابق گروه انرژی شورای اروپا معتقد است در حالی که گاز عراق و ترکمنستان می‌تواند در میان مدت به منابع تأمین گاز مورد نیاز اروپا از طریق کریدور گازی جنوبی بدل شود، گاز ایران با توجه به تحولات ژئوپلیتیکی انرژی تنها در یک چشم‌انداز بلند مدت ممکن است به اروپا برسد.

245323513123561351323523535626

پیپوس در ارتباط با گاز ترکمنستان می‌گوید: «گاز ترکمن‌ها می‌تواند از طریق یک خط لوله مستقیم میان ترکمنستان و آذربایجان و به وسیله خط لوله TAP یا یک متصل‌کننده گازی دیگر نظیر خط لوله ایتالیا – یونان به اروپا منتقل شود.» این متخصص حوزه انرژی معتقد است برای انتقال گاز ایران و عراق به اروپا به احداث یک خط لوله دیگر در منطقه جنوب مدیترانه که بخشی از خط لوله‌های Trans-Med باشد نیاز است که این خط لوله در نهایت باید به واسطه یک مسیر مستقیم که می‌تواند خط لوله TAP باشد به بازارهای گاز اروپا منتقل شود.
خط لوله پیشنهادی شرق مدیترانه در صورت تحقق می‌تواند گاز قبرس را از طریق یونان یا ترکیه به اتحادیه اروپا منتقل کند. گفتنی است تاکنون ترکیه از احداث یک خط لوله کوتاه و ارزان‌تر در منطقه تحت کنترل خود در قبرس جلوگیری کرده است.

خط لوله شرق خاورمیانه پروژه‌ای است که در صورت تحقق می‌تواند گاز قبرس را از طریق یونان و ترکیه به بازارهای اروپایی برساند. گفتنی است این پروژه در حال حاضر در لیست پروژه‌های مشترک اتحادیه اروپا قرار دارد. طول این خط لوله 1700 کیلومتر تخمین زده شده و انتظار می‌رود سالانه 15 میلیارد مترمکعب گاز را به اتحادیه اروپا انتقال دهد.

خط لوله مدیترانه شرقی شامل زیرساخت‌های زمینی و دریایی خواهد بود که از طریق یونان امکان ذخیره گاز در منطقه جنوب شرقی مدیترانه در کنار شبکه گازی اروپا را ارائه می‌کند. این خط لوله که نام کامل آن Trans-Mediterranean Pipeline است یک خط لوله اختصاصی انتقال گاز طبیعی بوده که از الجزایر و تونس به سیسیل و سپس به سرزمین اصلی ایتالیا می‌رسد. این در حالی است که یک انشعاب از خط لوله TransMed گاز الجزایر را به اسلوونی می‌رساند.

خط لوله TAP بخشی از کریدور گازی جنوبی است که به اروپا اجازه می‌دهد ضمن تنوع بخشیدن به منابع گازی خود، امنیت انرژی خود را نیز بیش از پیش تأمین کند. لازم به ذکر است این خط لوله که طول آن به 878 کیلومتر می‌رسد گاز طبیعی موجود در میدان گازی شاه‌دنیز2 آذربایجان را به اروپا منتقل خواهد کرد. گفتنی است این خط لوله در نهایت به خط لوله TANAP در مرز ترکیه و یونان متصل شده و از یونان، آلبانی و دریای آدریاتیک عبور کرده و پیش از رسیدن به ساحل ایتالیا متوقف می‌شود.

ظرفیت ابتدایی خط لوله TAP 10 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال است که این میزان می‌تواند به سالانه 20 میلیارد متر مکعب نیز گسترش یابد.

منبع : Trend
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GXb6M8t4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه