جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

گازهای مشعل همچنان شعله‌ور

9 سال پیش ( 1394/3/21 )
پدیدآورنده : الهه ابراهیمی  

وزارت نفت عزم جدی برای توقف سوزندان بخشی از گازهای مشعل را دارد اما در این میان گویا هر روز بخش‌خصوصی خواهان اختیار بیشتری است، به‌طوری که پیشنهادات مشروطی دارد که اگر مورد موافقت قرار نگیرد گازهای مشعل همچنان شعله‌ور خواهند بود. قرار بود تعیین تکلیف گازهای مشعل اسفندماه سال گذشته اعلام شود اما در واپسین‌های روزهای اطلاع از نتایج کار از سوی شرکت ملی نفت عنوان شد به دلیل درخواست بخش‌خصوصی و بررسی درخواست‌های آنها پایان فروردین‌ماه نتایج مزایده اعلام می‌شود. حال مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت خبر داده است که امیدواریم پایان خردادماه امسال نتایج نهایی مزایده گازهای مشعل اعلام شود و اگر تاکنون بارها اعلام نتایج نهایی به تعویق افتاده به دلیل رسیدن به قرارداد نهایی است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در آخرین توضیح در مورد مزایده گازهای مشعل گفته است: «اعلام کردیم که نزدیک به قیمت صفر این گازها را به هر کسی که مراجعه کند دهیم تا به هر چه می‌خواهد تبدیل کند. ما اعلام کردیم که برق راه خوبی است اما الزامی هم نگذاشتیم. تا الان عده‌ای مراجعه کرده‌اند اما مشکلاتی در مورد خرید برق از سوی وزارت نیرو مطرح شد. به عبارتی اقتصاد طرح برای این افراد ضعیف بود اما ما هم جز فروش تقریبا مجانی گاز کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم. الان پیشنهادها ارائه شده و در حال مذاکره تا رسیدن به قرارداد هستیم اما انتظار بیشتری داشتیم.»

صحبت‌های وزیر نفت و بیان انتظار بیشتر در سرمایه‌گذاری گازهای مشعل، تامل برانگیز است. به همین دلیل با منصور راد، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت که مسئولیت برگزاری مزایده گازهای مشعل را برعهده دارد، درباره چرایی عدم تعیین تکلیف مزایده گازهای مشعل گفت‌وگو کردیم. وی در این‌باره به «فرصت امروز» می‌گوید: «مزایده برگزار شد و هفت شرکت برای سرمایه‌گذاری بامنابع مالی مختلف انتخاب شدند. پیشنهادات این شرکت‌ها به دلیل وجود ابهام در این پروژه از سوی شرکت‌های اصلی شرکت ملی نفت در حال بررسی است البته ما در حال رایزنی برای حل و فصل این ابهامات هستیم.»

وی در تشریح این ابهامات می‌افزاید‌: «براساس برنامه‌ریزی اولیه این پروژه باید تا پایان سال98 به اتمام برسد. برای همین یک‌سال برای دوره ساخت و چهار سال برای دوره بهره‌برداری تعریف کردیم اما برخی از این شرکت‌ها از ما می‌خواهند به جای چهار سال زمان بهره‌برداری 7 تا 10 سال از این گازها بهره‌برداری کنند تا نسبت به سودآوری و بازگشت سرمایه اطمینان حاصل کنند. از آنجا که شرکت ملی نفت برای گازهای مشعل پروژه دارد و این پروژه‌ها تا سال 98 عملیاتی خواهند شد از این رو درخواست این شرکت‌ها در حال بررسی است تا مشخص شود که چقدر می‌تواند با درخواست بخش‌خصوصی موافقت شود.»
راد در ادامه می‌گوید: «گرفتن مجوز‌های زیست‌محیطی از سازمان حفاظت محیط‌زیست از دیگر ابهامات است. در شرایط ما قید شده که این مجوز برعهده سرمایه‌گذاران است، سرمایه‌گذاران نیز نگران هستند که نتوانند مجوزهای لازم را بگیرند. در حقیقت بخش‌خصوصی پیشنهادات مشروط دارد که به این شرط و شروط آمده‌ایم و این پیشنهادات نیازمند بررسی است. البته ما بررسی نهایی را به شرکت‌ها واگذار کرده‌ایم و با این حال مساعدت لازم را برای به قرارداد رسیدن با بخش‌خصوصی نیز داریم.»

براساس گفته این مقام مسئول اگر شرکت‌ نفت فلات مرکزی، ‌شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت فلات قاره به نتیجه نهایی نرسیدند، گازهای مشعل همچنان سوزانده خواهد شد بااین وجود شرکت‌های اعلام شده باید موافقت یا عدم موافقت خود را با درخواست‌های بخش‌خصوصی تا پایان خردادماه اعلام کنند.

بخش‌خصوصی علاقه‌مند در این پروژه درصورتی‌که بتواند مجوز از محیط‌زیست داشته باشد می‌تواند به‌جز تولید برق هر استفاده‌ای از گازهای مشعل داشته باشند. علیرضا رادنژاد، فعال بخش‌خصوصی در حوزه انرژی با اشاره به اینکه استفاده از گازهای مشعل سودآور است، به «فرصت امروز» می‌گوید: «از گازهای مشعل می‌توان برق تولید کرد که مقرون‌به‌صرفه است اما باید دید که آیا هزینه برق تولیدی به این بخش به‌موقع پرداخت می‌شود یا نه. ازسویی علاوه بر تولید برق می‌توان از این گازها تولید GTLداشت یا در استخراج نفت از این گاز استفاده کرد.» وی می‌افزاید: «کاربردهای زیادی می‌توان از گاز مشعل داشت اما باید دید که سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند در کدام حوزه براساس توانمندی‌شان ورود داشته باشند.»حال با وجود اینکه،

مزایده برگزار شده است اما اسامی شرکت‌ها‌ی برنده از سوی وزارت نفت اعلام نمی‌شود از سویی بخش‌خصوصی علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری نیز تمایلی برای اعلام ماهیت خود ندارند تا قرارداد نهایی شود. حال باید منتظر بمانیم که این پروژه به کجا ختم می‌شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/DL0NSct3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه