هنگامی که یک فرمول منحصر به فردی جهت تولید یک محصول ابداع میشود و آن فرمول دلیل اصلی کیفیت محصول و تفاوت آن با سایر محصولات میشود، شرکت تولیدکننده کالای مزبور میتواند به همراه مالک و مخترع ترکیب منحصر به فرد یک برند مشترک ایجاد کنند.
چنانچه به محصولات غذایی و بهداشتی توجه کنید متوجه میشوید که لیستی از آنچه در این محصولات وجود ندارد روی بستهبندی آنها درج شده و این موضوع بهعنوان یک ویژگی در فروش این کالاها در بازار معرفی میشود. به جای آنکه مردم را با لیستی از نداشتههایتان آزار دهید، به داشتههای خود توجه کنید بلکه با ارائه آنها بتوانید وضعیت برندتان را در بازار بهبود ببخشید.
ایده
مانند شرکتPentium، شرکتهای تجاری کوچک بسیار زیادی هستند که به واسطه شراکت با مالکان یک کالای تولید شده شهرت و سابقه خوبی در بازار برای خود دست و پا کردهاند. اسپندکس و الاستین موادی بسیار چسبناک و براق هستند. شرکت DuPont از جمله تولیدکنندگان این مواد بوده و محصولاتش را با برند Lycra به بازار عرضه میکند. اضافه کردن مقداری الاستین به الیاف دیگر نظیر کتان به منظور ایجاد یک پارچه کشباف به لباسی که در نهایت تولید میشود کمک میکند تا شکل خود را حفظ و به هنگام پوشیده شدن انتظار مصرفکننده را برآورده سازد. در انگلستان شرکت DuPont به واسطه همکاری با تولیدکنندگان لباسهای ورزشی و استرج موفق شده برند Lycra را بهعنوان یک برند عمومی مطرح کند. این تولیدکنندگان با نصب یک برچسب اضافی روی محصولاتشان به شما خاطرنشان میکنند که از برند Lycra در ساخت و تولید لباسهای خود استفاده و شما را از میزان Lycra به کار رفته در لباسهای خود مطلع میکنند. بنابراین ما هماکنون به خوبی متوجه میشویم که 2درصد، 5درصد یا 10درصد Lycra به کار رفته در لباس معادل چه میزان از استرج بودن یا براق بودن آن است. مثال Lycra به خوبی نشان میدهد چگونه یک محصول که خود یک ماده اولیه است میتواند با اتخاذ یک استراتژی صحیح به یک برند معتبر و خوشنام بدل شود.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* سعی کنید تا بین برند خود با مشتریان و تامینکنندگان مواد اولیه مورد نیازتان یک زمینه همکاری مشترک بیابید.
* آیا یک فرمول یا ترکیب منحصر به فرد در اختیار دارید؟ این موضوع را با مشتریانتان به اشتراک بگذارید. چنانچه از مواد اولیه محرمانهای استفاده میکنید، با تامینکنندگان مواد اولیه مذاکره کرده و بر سر ایجاد یک برند مشترک به توافق برسید.
* برای مواد اولیهای که هنوز ناشناخته بوده و از آن استفاده میکنید یک برند ایجاد کنید. شرکت DuPont میتوانست سالهای سال الاستین مورد استفاده خود را مخفی نگه داشته و صرفا آن را به تولیدکنندگان لباس بفروشد، در این صورت هیچگاه کسی متوجه نمیشد برای تشخیص میزان استرج یا براق بودن لباس خود چه معیاری را باید در نظر داشته باشد.