یکشنبه, ۲ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Sun, 22 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز

ویژگی اصلی دنیای کسب‌وکار رقابت شدید است و شرکت‌ها برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی، مجبورند خود را از سایر رقبا متمایز کنند. آنها همچنین نیاز دارند که تصویر مثبتی از خود ایجاد کرده و آن را حفظ کنند. وقتی که صاحبان کسب‌وکار در حال فراهم کردن برنامه کسب‌وکار هستند غالبا تبلیغات را مورد توجه قرار می‌دهند اما فراموش می‌کنند که روابط عمومی را در نظر بگیرند که یکی از اثربخش‌ترین روش‌ها به لحاظ هزینه‌ای برای کسب‌وکارهای کوچک جهت افزایش یا ایجاد آگاهی در میان مردم است. به نظر من دلیل این کار ساده است، ما به‌طور روزانه با تبلیغات برخورد داریم و بنابراین تبلیغات برای ما آشناتر است، اما بسیاری از ما از نقش روابط عمومی ناآگاهیم. در بسیاری از موارد روابط عمومی بسیار ارزان‌تر از تبلیغات است و می‌تواند برای کسب‌وکارهای کوچک به‌طور باورنکردنی ارزشمند باشد.

4235465768769708 8

کسب‌وکارهای کوچک غالبا بودجه محدودی دارند و معمولا وقتی که روابط عمومی را به جای تبلیغات انتخاب می‌کنند نسبت به هزینه‌ای که متحمل می‌شوند چیز بیشتری به دست می‌آورند. یک کارشناس روابط عمومی با برقراری ارتباط از جانب شرکت‌ و معرفی محصولات، خدمات و عملکرد کلی آن به بهترین نحو ممکن به شرکت کمک می‌کند تا هم در میان رسانه‌ها و هم در میان مشتریان معروفیت خوبی را به‌دست آورده و حفظ کند. داشتن یک وجهه مثبت در میان مردم به ایجاد روابط قوی با مشتریانی که به نوبه خود باعث افزایش فروش می‌شوند کمک می‌کند. اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک و در حال سبک‌سنگین کردن فواید تبلیغات در مقایسه با روابط عمومی هستید در اینجا برخی دلایل ارائه می‌شود که به شما می‌گوید چرا باید روابط عمومی را اساس استراتژی رشد شرکت‌تان قرار دهید.

روابط عمومی در مقابل تبلیغات

درست مثل تبلیغات، روابط عمومی نیز غالبا به افزایش فروش کمک می‌کند و ممکن است دربرگیرنده مولفه‌های بازاریابی باشد. اما عمدتا بر ایجاد معروفیت مثبت برای یک شرکت، سازمان یا فرد خاص تمرکز دارد و سعی می‌کند آن را در میان مردم حفظ کند. به این ترتیب، روابط عمومی بین یک شرکت و مشتریانش که به احتمال زیاد محصولات شرکتی را انتخاب می‌کنند که نسبت به آن نظر مثبتی دارند نه شرکتی که درباره آن هیچ وقت چیزی نشنیده‌اند یا چیزی منفی شنیده‌اند، رابطه برقرار می‌کند.

مردم عکس‌العمل متفاوتی را نسبت به یک آگهی تبلیغاتی در مقایسه با یک مقاله که در روزنامه منتشر شده یا یک گزارش تلویزیونی از خود نشان می‌دهند. وقتی که یک مصرف‌کننده گزارشی را توسط شخص ثالث از یک محصول یا خدمت می‌بیند، برداشت او خیلی متفاوت خواهد بود از آنچه از تبلیغات دریافت می‌کند. وقتی که یک تبلیغ را می‌بینیم می‌دانیم که شرکت سعی دارد چیزی را به ما بفروشد. مردم می‌دانند که تبلیغات می‌خواهد آنها را متقاعد کند تا محصول یا خدمت خاصی را خریداری کنند و اطلاعاتی را که به آنها داده می‌شود یا باور می‌کنند یا نمی‌کنند. اما وقتی که به آنها خبری درباره یک محصول یا خدمت جدید از طریق شخص ثالث، به‌عنوان مثال یک روزنامه یا مقاله آنلاین داده می‌شود، آن را به‌عنوان یک چیز آگاهی‌دهنده یا چیزی که ارزش توجه دارد می‌بینند. به‌طور مثال یک مطلب مطبوعاتی مستقیما آنها را به خرید تشویق نمی‌کند بلکه غالبا با ایجاد تصویر مثبتی از محصول/خدمت یا تولید‌کننده‌اش یا هر دوی آنها این کار را انجام می‌دهد. وقتی که یک شخص ثالث مثل رسانه از یک محصول یا خدمت پشتیبانی می‌کند، شرکت اعتبار به‌دست می‌آورد. احتمال اینکه مصرف‌کنندگان براساس تایید شخص ثالث اقدام به خرید کنند بسیار بیشتر از احتمال خرید براساس تبلیغات است.

نه بازاریابی حرفه‌ای و نه کمپین روابط عمومی هیچ‌کدام کارهای کم‌هزینه‌ای نیستند. هزینه‌ها غالبا به این بستگی دارند که شما چه کسی را برای این کار استخدام کنید اما به‌طور کلی روابط عمومی بسیار ارزان‌تر از تبلیغات است. اما این واقعیت وجود دارد که روابط عمومی بر روشی که به مشتریانش توسط رسانه معرفی می‌شود در مقایسه با تبلیغات که رسانه را وا‌می‌دارد تا بدون تغییر آنها را منتشر کند، کنترل کمتری دارد. همچنین یک مطلب مطبوعاتی فقط یکبار به وسیله یک رسانه منتشر می‌شود، درحالی‌که تبلیغات می‌تواند بارها و بارها پخش شود. اما با این فرض که مطالب مطبوعاتی و دیگر ابزارهای روابط عمومی برای جذب عموم غالبا اثر بزرگ‌تری بر مخاطب مورد نظر دارند، نیازی به تکرار داستان‌های مشابه چندباره برای جلب توجه مردم نیست که این موضوع درمورد تبلیغات صادق است. به علاوه، یک مقاله یا یک پوشش تلویزیونی با ماهیت کاملا آگاه‌کننده به احتمال بیشتری باعث می‌شود که مخاطبان مورد نظر محتویات تبلیغات را باور کنند. در نتیجه کمپین‌های روابط عمومی غالبا بر کمپین‌های بازاریابی شرکت مقدمند یا بخش جدانشدنی از استراتژی تبلیغات هستند.

چگونه روابط عمومی باعث تقویت کسب‌وکار شما می‌شود

در دنیای امروز، شهرت به همراه کیفیت محصول و خدمات یعنی همه چیز. رقابت شدید تقریبا در همه بخش‌ها وجود دارد و مصرف‌کننده‌ها معمولا برندهایی را که با آن آشنا هستند و به آنها اعتماد دارند انتخاب می‌کنند. به منظور جلب اعتماد مصرف‌کننده، شرکت‌ها بر استراتژی‌های بازاریابی بسیار تاکید دارند اما همچنین باید بر کارشناسان روابط عمومی نیز تاکید و تکیه زیادی داشته باشند. یک روابط عمومی منسجم و پایدار به ایجاد آگاهی عمومی از محصول، خدمت یا برند شما کمک می‌کند و تکمیل‌کننده هرگونه تلاش مستقیم جهت بازاریابی و تبلیغات است. همچنین این دیده شدن غالبا باعث بزرگ‌تر و جاافتاده‌تر به نظر رسیدن کسب‌وکارتان می‌شود که می‌تواند به حفظ شرکا، مشتریان و منابع مالی‌تان کمک کند.

ارتقای رتبه در فضای مجازی

اگر شرکت صاحب وبسایت بوده و در آن امکان خرید برای مردم وجود دارد، روابط عمومی به شما جهت سرمایه‌گذاری در این روش کمک می‌کند. یک مقاله در خبرگزاری آنلاین، یک پخش کلیپ به‌صورت آنلاین، یا انتشار خبر در درگاه وب؛ همه اینها باعث ایجاد پــیوندهای باارزشی به وبسایت شما می‌شود که کمک می‌کند تا رتبه شما در موتور جست‌وجویی همچون گوگل بالاتر رود.

کنترل هزینه

به‌علاوه روابط عمومی برای سود و زیان شما مناسب است. روابط عمومی بسیار کم‌هزینه‌تر از تبلیغات بوده و فواید آن می‌تواند اساسی‌تر از فواید تبلیغات باشد. یک جانمایی مناسب در رسانه می‌تواند به افزایش قابل توجه فروش و رشد فوق‌العاده‌ منجر شود و به این دلیل که کسب‌وکارهای کوچک غالبا داستان منحصربه‌فردی برای گفتن دارند، برای رسانه جالبند.

روابط عمومی چیزی بیش از ترویج محصول

برخلاف بازاریابی که بر ترویج محصولات و خدمات شرکت تمرکز دارد، روابط عمومی اساسا بر ارتباط با مردم، یعنی خریداران بالقوه و رسانه تاکید دارد. همچنین کارشناسان روابط عمومی با انتقال اطلاعات درباره شرکت و البته محصولات/خدمات آن به ترویج کسب‌وکار کمک می‌کنند. اما بیش از همه تصویر عمومی مثبتی را از شرکت ایجاد می‌کنند و با مخاطبان مورد نظر و رسانه ارتباط برقرار می‌کنند. با این روش به‌تدریج اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کرده و بنابراین تاثیر مهمی بر تصمیم‌گیری آنها در انتخاب محصول/خدمت از میان بسیاری از محصولات/خدمات موجود می‌گذراند.

کنترل خسارت

متخصصان روابط عمومی علاوه بر جلب توجه مردم و کمک به ایجاد شهرت خوب که مستقیما بر فروش تاثیر می‌گذارد، نقش مهمی را در مواقع بحران ایفا می‌کنند. تصور کنید که یکی از کارمندان که از شما شاکی است یا یکی از رقبا شروع به شایعه‌پراکنی درباره شرکت شما کند. مردم ماجرایی را که پشت این قضیه قرار دارد نمی‌دانند و اگر شما نسبت به آن واکنش نشان ندهید ممکن است تصور کنند که شایعات حقیقت دارد و حتی اگر باور کردنش برایشان سخت باشد به خاطر خواهند داشت که چیز بدی را درمورد شرکت شما شنیده‌اند.

حال تصور کنید که مصرف‌کننده میان برندی که فقط بهترین چیزها را درباره آن شنیده و شرکت شما می‌خواهد یکی را انتخاب کند. بسیاری از آنها هیچ شانس دیگری را امتحان نمی‌کنند و در عوض شرکتی را که معتمدتر است انتخاب می‌کنند. نمی‌توانید آنها را مقصر بدانید چون اگر شما هم جای آنها بودید احتمالا همین کار را می‌کردید. بنابراین خیلی خوب نیست که بگذارید مردم در مورد واقعیت ناآگاه بمانند و اینجاست که کارشناسان روابط عمومی وارد می‌شوند.

در زمان‌های بحران مثل آنچه در بالا توضیح داده شد، به فردی نیاز دارید که به سرعت و به‌طور موثر عکس‌العمل نشان دهد تا حداقل خسارت را به کمترین حد ممکن برساند و آن شخص تنها می‌تواند کسی باشد که تحت فشار سریع فکر و عمل کرده و همچنین به‌خوبی با مردم و رسانه ارتباط برقرار کند، یعنی یک کارشناس روابط عمومی.

*کارشناس ارشد کارآفرینی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fKc1sAgO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه