انگارنهانگار مجلس قانونی تصویب کرده که تبلیغ مواد مضر سلامت ممنوع است. مسئول اجرای آییننامه دولتی آن هم معلوم نیست. آنچه معلوم است تبلیغات چیپس و پفکی است که هر روز از صفحه جادویی پخش میشود. تبلیغ کالاهای مضر از سوی رسانهها براساس ماده37 قانون برنامه پنجم توسعه و آییننامه تبلیغات سازمان صداوسیما، ممنوع است. اما با وجود ابلاغ این قانون، سازمان صداوسیما به واسطه اینکه حجم بالایی از مخاطب را دربرمیگیرد و تاثیرگذاری برنامههای آن بر مردم بالاست، همچنان به تبلیغ این کالاها اقدام میکند و به دلیل اینکه بسیاری از شرکتها و کارخانههای تولیدی این اقلام، صداوسیما را برای تبلیغ کالاهای خود انتخاب میکنند، درآمد خوبی نصیب این رسانه میشود.
در بخش نظارت بر تبلیغات بررسی میشود که چه تبلیغاتی در فاصله بعد، قبل و حین یک برنامه تلویزیونی ویژه کودکان پخش میشود چراکه در این صورت مصرف این کالاها افزایش مییابد. برنامههای پرمخاطب در فاز مطالعاتی دبیرخانه قرار دارند چراکه بعضی از برنامههای پرمخاطب کودکان یا پخش زنده مسابقات ورزشی از برنامههایی است که نباید در کنار آن کالاهای غیرمجاز تبلیغ شوند.
مجلس زمانی که قانون ممنوعیت تبلیغ کالاهای غیرمجاز را تصویب کرد در بند «ج» آن تاکید کرد که تبلیغات مضر سلامت از سوی تمام رسانهها ممنوع است اما باید پرسید آیا این قانون اجرا میشود؟ به نظر میرسد اهرم قدرتمند صداوسیما بر وزارت بهداشت و حتی قانون برتری دارد؛ سازمان صداوسیما همانند سازمانهایی مثل تربیت بدنی زیرمجموعه وزارتخانهای نیست. سازمانی مستقل است که نمیتوان به آن ورود پیدا کرد بنابراین به نظر میرسد باید از صداوسیما پرسیدکه چرا نسبت به اجرای قانون بیتفاوت است.
تغییر ذائقه کودکان به سمت غذاهای شور
نمک موجود در چیپس، پفک و تنقلات پرحجم ذائقه کودکان را به سمت غذاهای شور و پرنمک در بزرگسالی میکشاند بهطوریکه فشار خون و بیماریهای قلبی از مشکلاتی است که آینده این کودکان را تهدید میکند.بیماریهای قلبی که نخستین عامل مرگومیر پس از تصادفات است به دلیل مصرف غذاهای ناسالم افزایش مییابد. این در حالی است که یک مورد از هر 11 سکته قلبی با کاهش مصرف 1.8گرم نمک بهصورت روزانه قابل پیشگیری است.
همچنین کاهش مصرف سه گرم نمک در روز باعث کاهش 50درصدی بیماریهای قلبی میشود. هر چقدر کارهای زیربنایی کنیم، تختهای ویژه و بخشهای مراقبتهای قلبی ایجاد کنیم باز هم در مقابله با اقدامات پیشگیرانهای که میتوانیم با تغییر سبک زندگی ایجاد کنیم کم است. باید کاهش مصرف این اقلام غذایی مضر را در خانوادهها تقویت کنیم.
برخی افراد مخفیانه قانون را دور میزنند
بارها شاهد تصویب قانونهای جدید از سوی مجلس بودهایم اما بنا به دلایلی که خود نمایندگان مجلس هم از آن بیخبرند اجرایی نمیشود و اهرم بازدارنده نیز در این خصوص وجود ندارد و ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه نیز از آن مستثنا نیست. باید از صداوسیما پرسیدکه چرا بهرغم قانونی شدن منع تبلیغات باز هم این کالاهای مضر سلامت را تبلیغ میکنند.
با وجود اینکه برنامههای مفیدی در حوزه سلامت از سوی صداوسیما ساخته و پخش میشود اما در تبلیغات و عرضه کالاهای غیرمجاز به دلیل درآمدزایی آن توجهی نمیشود. هنگامی که میگوییم تبلیغ کالای مضر نباید باشد باید به جای آن تعریف شود که چه منبعی جایگزین آن شود چراکه منابع درآمدزایی این سازمان محدود شده و این سازمان مجبور به تبلیغ کالاهای مضر میشود.
مجلس به عملکرد صداوسیما معترض است
متاسفانه برخی افراد مخفیانه قانون را دور میزنند که این نباید اتفاق بیفتد اگر قانون برای هر گروه، شخص یا سازمانی نقص دارد باید با کار کارشناسی برطرف شود که این کار مجلس است. هنگامی که تبلیغ کالاهای مضر سلامت ممنوع است باید ممنوع باشد اگر در اجرای این قانون محدویت وجود دارد و سازمان صداوسیما به دنبال بودجه باشد و به تبلیغ کالاهای مضر سلامت دست بزند یعنی یک مشکل درونی وجود دارد. باید روی تبلیغات کالاهایی که بر سلامت تاکید دارند توجه بیشتری کنیم چراکه سلامت مردم از اصول قانون اساسی و دین ماست و نباید در اقتصاد از سلامت مایه بگذاریم بلکه باید تلاش خود را بیشتر کنیم.
کارشناس حقوق