پرداخت خسارت اپراتورهای ارائهدهنده اینترنت به مشترکان، موضوعی است که طی سالهای گذشته خبرهای زیادی درباره آن در رسانهها درج شد. اما در این مدت نه خبری از اجرا شدن این قانون چند ساله بود و نه کاربران میتوانستند ثابت کنند که اپراتورهای ارائهدهنده اینترنت بهطور عمدی یا سهوی اقدام به کمفروشی اینترنت میکنند.
طبق مصوبه 177 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مردم این حق را دارند تا کمفروشیهای صورت گرفته در خرید پهنای باند را به مسئولان مربوط اطلاع دهند و طلب خسارت کنند. طی ماههای گذشته شرکت زیرساختوسازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر از تولید سامانهای میداد که مشترکان اینترنتی میتوانند سرعت و حجم تبادلشده اینترنت خریداریشده خود را بهطور آنلاین مشاهده کنند.
چند روز پیش نیز رئیس سازمان تنظیم مقررات از اجرایی شدن نصف و نیمه این طرح خبر داد و گفت: «با نظارت بر اجرای مصوبه ۱۷۷ كمیسیون درخصوص ضوابط و چارچوب موافقتنامههای «سطح خدمات (SLA) خدمات ارتباطات دادهها» از سوی رگولاتوری، در شش ماهه اول سال ۹۴، حدود 200میلیون تومان به صورت نقدی و 7 هزار و ۴۰۹گیگابایت بهصورت حجمی از سوی اپراتورهای PAP و Wimax در قالب SLA به مشتركان پرداخت شده است.»
علی اصغرعمیدیان با اشاره به اینكه امكان دسترسی به سامانه سنجش سرعت تمام اپراتورها بهصورت متمركز در پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز فراهم شده است، اظهار كرد: «با توجه به تعیین شاخصهای كیفی سرویس مشتركین از سوی رگولاتوری شامل سرعت دانلود و آپلود، زمان تأخیر و میزان گم شدن بستهها در داخل و خارج شبكه، در سامانه سنجش سرعت، امكان نظارت مطلوبتر بر ارائه خدمات از سوی اپراتورها فراهم شده است.»
به گفته وی «تمامی اپراتورها ملزم شدهاند ضمن اطلاعرسانی دقیق درباره میزان مجاز شاخصهای كیفیت سطح خدمات و مراحل اندازهگیری آن به مشتركان، سامانهای را جهت ثبت خسارت از سوی مشتركان براساس مقادیر اندازهگیری شده، روی پورتال خود ایجاد كنند كه این موضوع در حال حاضر از سوی شركتهای آریا رسانه تدبیر (شاتل)، دادهگستر عصر نوین (هایوب)، پارسان لین ارتباطات (پارسآنلاین)، انتقال دادههای آسیاتك، نداگستر صبا، رهام داتك و لایزر اجرا شده است و سایر شركتها نیز در حال پیادهسازی این سامانه هستند.»
البته در آینده باید تمامی شرکتهای ارائهدهنده اینترنت به این سامانه ملحق شوند و گزینهای را در سایت خود قرار دهند تا مشترکان بتوانند میزان و سرعت اینترنت استفاده شده خود را از این طریق بررسی کنند. دیروز رضا خلیلی، معاون شبکه شرکت مخابرات استان تهران با بیان اینکه هماکنون مشترکین اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات استان تهران میتوانند بهصورت آنلاین تست سرعت انجام دهند، گفت: مشترکین میتوانند با ورود به بخش خدمات اینترنتی سایت شرکت مخابرات استان تهران به این سامانه جدید وارد شوند.
اما تمهیداتی که برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق مشترکان اینترنت در نظر گرفته شده است میتواند به هدف خود برسد یا خیر؟ مرتضی سلطانیفر، کارشناس ارتباطات درپاسخ به این سوال به «فرصت امروز» گفت: به هر حال همینکه بعد از چند سال چنین اقدامی از سوی مسئولان ارتباطی کشور صورت گرفته، میتواند گام مهمی جهت جلوگیری ازکمفروشی در حوزه اینترنت شود.
وی افزود: طی سالهای گذشته جای خالی سامانه تست اینترنت فروخته شده به مشترکان به خوبی احساس میشود و امیدواریم قوانین SLA جدیتر گرفته شود تا مشترکان ضرر نکنند. این کارشناس اظهار کرد: البته این سامانه به تازگی فعال شده است، اما میتوان امیدوار بود که مشترکان بتوانند از این طریق جلوی کمفروشیهای اینترنتی را بگیرند و حق خود را احیا کنند.
سلطانیفر با اشاره به اینکه باید دید در عمل این سامانه چگونه خواهد بود، گفت: طی سالهای گذشته نیز در مواردی مشخص شد که مشترکان چند اپراتور قربانی کمفروشیهای پیاپی بودند اما شرکتهای ارائهدهنده اینترنت مشکل را گردن زیرساختهای نامناسب یا قطعی در کابلهای مخابراتی میانداختند و شانه خود را از زیر بار مسئولیت خالی میکردند و همین رویه را میتوانند از این پس نیز ادامه دهند تا از پرداخت خسارت و جریمههای احتمالی فرار کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان به سامانه تست اینترنت، اطمینان داشت؟ گفت: این سامانه توسط سازمان تنظیم مقررات به وجود آمده و تنها لینکی از آن در سایتهای شرکتهای ارائهدهنده اینترنت قرار میگیرد که کاربران با کلیک روی این لینک مستقیما به نرمافزار ساختهشده سازمان تنظیم مقررات ارجاع داده میشوند و تنها از این طریق میتوانند وضعیت اینترنت خود را تست کنند که جلوی تقلب احتمالی شرکتها از این طریق گرفته خواهد شد.
* ارتباط با کارشناس: anoosh.m1986@gmail.com