پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
رئیس انجمن شركت‌های حفاری ایران:

کمبود دکل حفاری در پساتحریم، آزاردهنده است

8 سال پیش ( 1395/2/13 )
پدیدآورنده : الهه ابراهیمی  

رئیس انجمن شركت‌های حفاری ایران از بیکاری دکل‌های حفاری در کشور خبر داد و گفت: با کاهش قیمت نفت و لغو تحریم‌های بانکی، هزینه‌های حفاری در کشور کاهش یافته و این فرصت خوبی است تا سرمایه‌گذاران برای پروژه‌های جدید نفتی در قالب IPC در ایران حضور داشته باشند، در این شرایط کشور با کمبود دکل مواجه خواهد شد.

به گزارش «فرصت امروز»، محمد ایروانی روز گذشته در نشست خبری خود با رسانه‌ها، اقتصاد مقاومتی را تكمیل كننده اصل 44 قانون اساسی دانست و گفت: اصل 44 فرصت مناسبی را برای توسعه اقتصادی و تقویت نقش بخش خصوصی در اقتصاد كشور ایفا كرد، اگرچه شرکت‌های بخش خصوصی با موانع متعددی مواجه هستند و نیاز است تا دولت برای رفع این موانع به‌خصوص در تعاملات بین‌المللی تلاش كند. البته در این میان سرعت برای تصمیم‌گیری برگزاری مناقصات خواسته جدی بخش خصوصی است.

DANAENEGY

وی با بیان اینکه دولت با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) تلاش كرده تا تنگناها و موانع بانكی را از بین برد اما هنوز مشكلات بانكی پابرجاست، افزود: با توجه به تشکیل ستاد برای اجرای سیاست‌های اقتصادی نیاز است با دست اندرکاران بخش خصوصی جلسه‌ای برگزار شود. بزرگ شدن شرکت‌های خصوصی سهم قابل توجهی در گسترش مسئولیت‌های اجتماعی خواهد داشت.

رئــیـس هـیـات‌مـدیره انرژی دانا با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران منتظر اجرایی شدن قراردادهای جدید (IPC) هستند و امیدواریم هر چه سریع‌تر چالش‌های فی‌ما‌بین خودشان را مدیریت کنند، تصریح کرد: براساس گزارش‌های وزارت نفت، برای توسعه صنعت نفت به400 تا 500میلیارد‌دلار سرمایه‌گذاری نیاز است كه 200میلیارد دلار از آن به بخش بالادستی نفت و توسعه میادین نفتی اختصاص دارد.

ایروانی كاهش قیمت نفت را فرصت و امتیازی برای جذب سرمایه‌گذاران در صنعت نفت ایران عنوان کرد و گفت: با تعیین تكلیف قراردادهای جدید نفتی، شركت ملی نفت ایران مناقصه‌های مرتبط با پروژه‌های نفتی را برگزار خواهد کرد و امیدواریم با تحقق آن مانع فرصت‌سوزی شویم. ایران جذابیت بالایی برای شركت‌های نفتی بین‌المللی دارد و می‌توان با قراردادهای جدید اقتصاد کشور را از رکود خارج ساخت.

رئیس انجمن شركت‌های حفاری ایران با بیان اینکه کاهش قیمت نفت و تعطیلی شرکت‌های بین‌المللی فرصت مناسبی است تا نیروهای تخصصی را جذب کرد، اعلام کرد: 40 درصد هزینه توسعه یك میدان مربوط به حفاری است و دراین بخش ایرانی‌ها فعالیت‌های مرتبط با حفاری میدان‌های نفت و گاز را به خوبی انجام می‌دهند.

مدیرعامل شركت انرژی دانا درباره مذاكره با شركت اروپایی و حتی آمریكایی همچون هالیبرتون و شلمبرژر در بخش حفاری، به خبرنگاران گفت: با تعدادی از شرکت‌های اروپایی وارد مذاکره شده‌ایم اما با شرکت‌های آمریکایی تاكنون مذاكره‌ای انجام نشده است. اگرچه مشكلی برای حضور شركت‌های آمریكایی وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد تمایلی به حضور در ایران ندارند و فرصت سرمایه‌گذاری در ایران را از خود سلب كرده‌اند.

ایروانی با اشاره به چند سند محرمانگی ایران با شرکت‌های خارجی، تصریح کرد: با تعدادی از شرکت‌هایی که علاقه‌مند حضور در ایران هستند، به‌عنوان شریک وارد مذاکره شده‌ایم و حتی با چندشرکت اروپایی و آسیایی نیز توافق‌نامه‌هایی امضا شده است. با توجه به اجرای مناقصات قراردادهای IPC به‌زودی توافقات‌مان را رسانه‌ای خواهیم کرد.

رئیس انجمن شركت‌های حفاری ایران درباره حضور شرکت انرژی دانا در سایر کشورها، گفت: کشور عراق فرصت خوبی است اما به دلیل تحریم‌ها و حضور آمریکایی در عراق این شرایط فراهم نشده است اما امیدواریم با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها، این فرصت ایجاد شود اگرچه ترکمنستان نیز بازار خوبی دارد.

وی همچنین به فعالیت اكتشافی و لرزه‌نگاری ایران در میدان‌های نفت و گاز پاكستان اشاره كرد و گفت: در منطقه‌ای در جنوب پاكستان یك میدان گازی كشف شد و نتایج مطلوبی را به دنبال داشت. عملیات بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده در این طرح ادامه دارد.

بیکاری دکل‌های خشکی

رئیس انجمن شركت‌های حفاری ایران با بیان اینکه در صورت اجرای پروژه‌های حــفــاری در دوران پساتحریم، با کمبود دکل مواجه خواهیم شد، گفت: در حال حاضر 10 دستگاه دکل خشکی از مجموع 120 دکل خشکی در ایران بیکار است.

مدیرعامل شرکت انرژی دانا به برخی از اقدامات این شرکت در بالادستی نفت اشاره کرد و گفت: حفاری چاه‌های فازهای 17، 18تا 92درصد پیشرفت دارد و در ماه‌های آتی به‌صورت كامل تحویل داده می‌شود. اما در مناقصه اجاره دکل در فاز 14 پارس جنوبی با وجود شرکت در مناقصه، شرکت کاسل چینی با دکل سنگاپوری به دلیل پیشنهاد قیمت پایین‌تر برنده شد.

ایروانی با بیان اینكه براساس اصل 44 قانون اساسی باید شرکت ملی حفاری به بخش خصوصی واگذار شود، در خصوص هزینه اجرای پروژه‌های حفاری گفت: این هزینه پس از رفع تحریم‌ها كاهش یافته، در دوران تحریم ناچار بودیم 10 تا 13درصد از مبلغ كل قرارداد را برای جابجایی پول هزینه كنیم. البته با کاهش قیمت‌نفت، قیمت اجاره و خرید دكل‌های حفاری نیز کاهش یافته است. باید به این نکته اشاره کنم که نرخ حفاری در میدان‌های خشكی كمتر از دریا است و حفاری دریایی هزینه بیشتری دارد. برای نمونه به طور میانگین هزینه حفاری یك چاه در میدان گازی پارس جنوبی 35 تا 37 میلیون دلار است.

وی درباره تجربه کار با شرکت‌های چینی گفت: شرکت‌های چینی متفاوت هستند نوع مدیریت و شرکت آنها در نحوه همکاری تاثیرگذار است.

ایروانی همچنین از خرید کشتی ال پی جی خبر داد و تصریح کرد: برای صدور خدمات فنی و مهندسی توسط ایران مشکلات متعددی وجود دارد و تاکنون شركت‌های ایرانی به جز یك مورد موفق نشده‌اند در كشورهای همسایه عملیات حفاری انجام دهند.

* ارتباط با کارشناس: ebrahimi1941@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1Gkl5sPJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه