پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کسب پتانسیل شاخص کل برای نزول عمیق‌تر

8 سال پیش ( 1394/11/4 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

نخستین روز کاری بهمن ماه، به تکرار آخرین مد بازار سپری شد. با آغاز معاملات در این جلسه، شاخص کل در جهت صعودی حرکت کرده و طی 30 دقیقه، رشدی کمتر از 300‌واحد را محقق کرد. پس از آن شاخص نوسانی شده و تا پایان جلسه 100 واحد دیگر رشد کرد. بدین ترتیب در پایان این جلسه، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران با رشدی حدود 400 واحد به رقم 66960.4 واحد رسید تا در آستانه قرار‌گیری در کانال 67هزار واحد قرار گیرد.ارزش کل معاملات جلسه گذشته این بازار حدود 553‌میلیارد تومان گزارش شد و این رقم طی 121666 معامله محقق شد. بدین ترتیب، ارزش میانگین هر معامله جلسه گذشته این بازار حدود 4.5‌میلیون تومان محاسبه می‌شود که در قیاس با روزهای اخیر رشد چشمگیری را به همراه داشت.

بازار فرابورس ایران نیز با شرایطی این چنین، جلسه گذشته را به صعود پرداخت. در این جلسه، شاخص کل این بازار با 8.5 واحد صعود به رقم 727.6 رسید. ارزش کل معاملات این جلسه بازار نیز حدود 160‌میلیارد تومان به ثبت رسید که با توجه به تعداد معاملات 28223 تایی، ارزش میانگین هر معامله جلسه گذشته این بازار حدود 5.7‌میلیارد تومان محاسبه می‌شود. در میان هیاهوی روز گذشته، افزایش ارزش میانگین هر معامله، یکی از کلیدی‌ترین نکات بازار بود. شاخص کل در این جلسه تنها با جو‌ گشایش بازار صعود کرد و همین موضوع، بسیاری را به خرید ترغیب کرد.

این واقعیت را اگر در کنار نرخ مشارکت حقیقی‌ها در معاملات روز گذشته بگذاریم، وحشتی آشنا ذهن را پر می‌کند. در این جلسه نرخ دخالت حقیقی‌ها در بازار در حدود 60‌درصد بود. مهم‌تر از این رقم، نرخ خرید به فروش حقیقی‌ها بود که عددی بزرگ‌تر از یک و به بزرگی 1.2 را نشان می‌داد. به عبارت ساده‌تر، در جلسه گذشته نه تنها حضور قوی‌ای در بازار داشتند، بلکه این حضور بیشتر در سمت خریدار بود. نکته آن است که حضور حقیقی در سمت خریدار و پس از این رشد ناگهانی می‌تواند به معنای ورود پول هوشمند به بازار باشد یا طبق تعریف، این همان پول بیش سواد است؟

در حال حاضر و با شرایط موجود، سرمایه‌گذاری جدید در بازار امری پر ریسک و پر خطر تلقی می‌شود.آن‌گونه به نظر می‌رسد بار دیگر رانت و رانت خواری دامن بازار را گرفته است و این موضوع می‌تواند به سادگی باعث متضرر شدن حقیقی‌ها شود. اما فارغ از این بحث، شاخص کل چند واگرایی منفی در تایم فریم‌های پایین خود به نمایش گذاشته است. بنابراین، این گونه به نظر می‌رسد عدم منفی شدن بازار در این برهه زمانی تنها به معنای کسب پتانسیل برای نزول راحت‌تر و عمیق‌تر باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8uQtZBx0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه