امروزه بحث شبکههای اجتماعی در خصوص برندینگ برای صاحبان مشاغل و کسبوکار بسیار حائز اهمیت شده و مهمتر اینکه کدام شبکهها برای آنها مناسب است و چه خصوصیاتی دارند و چگونه میتوانند به آنها کمک کنند. تا به امروز آشنایی بسیاری از مردم و صاحبان کسبوکار بیشتر با شبکههای اینستاگرام، فیسبوک و توییتر بوده است.
خب از طرفی این امر قابل درک است چراکه در کشور ما زمینه استفاده از این شبکهها فقط در راستای مقاصد شخصی بوده و اندک سالی است که جنبه تبلیغ و کسب درآمد از آنها حائز اهمیت شده و از این رو شبکههای اجتماعی دیگر که راهکارهای منحصر به فرد خود را برای برندینگ ارائه میدهند، به روی کار میآیند که بیشتر بازاریابان میتوانند از آنها استفاده کنند. اجازه بدهید که یکراست به معرفی یکی دیگر از شبکههای اجتماعی و نحوه کمک آن با خصوصیاتی که در خود دارد، برای پررنگ کردن برند شما بروم.
پینترست (Pinterest) یک شبکه اجتماعی پرکاربرد و محبوب تحت قالب وبسایت و برنامه موبایل است که امکان به اشتراکگذاری عکسها و فیلمها و مطالب گوناگون با محتوای عالی را دارد و دارای یک موتور جستوجوگر کامل و قوی و بسیار کاربردی است که در مارس 2010 راهاندازی و با رشد سریعی موفق شد که در سال 2011 در مجله تایم بهعنوان یکی از 50 وبسایت و همچنین برنده جایزه وبی (Webby Awards) بهعنوان بهترین استارت آپ در همان سال شود و هماکنون نیز در سایت Alexa رتبه 32 در دنیا را دارد.
مبنای کار آن برخلاف دیگر شبکهها مانند اینستاگرام، فیسبوک و توییتر که مطالب شخصی شما را به اشتراک میگذارند، به این گونه است که محتوا و مطالبی را که شما در دیگر سایتها جالب و دارای ارزش میبینید به شکل سازمانیافته و مرتب به اشتراک میگذارد. این شبکه دو کلمه Board و Pin را در خود جای داده که Board همان آلبوم است و Pin نیز همان کار لایک را انجام میدهد.
جالب است بدانید این شبکه تنها در مدت 10 ماه توانست 13میلیون کاربر را درگیر خود کند و در تاریخ ثبت شود و همچنین بیش از صدها برند مطرح در حال استفاده از آن هستند و ترافیک آن نیز از دیگر شبکهها مانند لینکداین، گوگلپلاس و... بالاتر است (البته این شبکه در ایران هنوز جایگاه خود را به درستی پیدا نکرده و این یکی از دلایلی است که این مقاله به Pinterest اختصاص یافته است).
پینترست چگونه کار میکند؟
هنگامی که شما به سایتی مراجعه میکنید و در آنجا عکس یا فیلم یا حتی مقالهای توجه شما را به خود جلب میکند که مفید و دارای محتوای قابل قبول برای به اشتراک قرار دادن با دیگر دوستان و افراد است، روی نوار ابزار مخصوصی که پینترست در موتور جستوجوگر شما (Browser)، پس از باز کردن حساب کاربری قرار میدهد، رفته و با کلیک روی آیکون قرمزرنگ پینترست آن را در صفحه خود به اشتراک قرار دهید یا اگر در خود پینترست هستید و قصد به اشتراک گذاشتن مطلب دیگران را دارید به اصطلاح شما آن را repin کردهاید.
حال این تصور را داشته باشید که دیگران همین کار را روی حساب کاربری شما یا محتوای وبسایت شما انجام دهند که با این کار به نوعی پل ارتباطی بین سایت و محتوای شما ایجاد میکنند.همین جنبه بصری پینترست یکی از دلایل مهمی است که علاقه بسیاری از برندها را برای فعالیت در آن جلب کرده است منجمله خردهفروشان، عکاسان و طراحان و... که از آن بهعنوان نمایش گذاشتن نمونه کارها و حتی کاتالوگ خود استفاده میکنند.
همانطور که گفته شد یکی از مزیتهای مهم آن وبسایتی و برنامه موبایلی بودن آن است و موتور جستوجوگری که در آن است به قدری کاربردی است که هنگام جستوجوی یک جمله در آن، تمام کلمههای تشکیل داده آن جمله را مانند یک تگ (Tag) مورد جستوجو قرار داده و نتایج جستوجو را نشان میدهد که در آن موقع با کلیک روی آنها شما مستقیما به وبسایت مرجع و اصلی آن مطلب هدایت میشوید که پس از مدتی کار با آن، گشتوگذار در آن بسیار لذتبخش خواهد بود.
پینترست چگونه به کمک برند شما میآید؟
در ادامه به مواردی اشاره خواهم کرد که با رعایت آنها میتوانید برند خود را در Pinterest هدایت و کنترل کنید:
* قبل از هر چیز شما احتیاج به ساخت یک حساب کاربری در آن دارید. در اینجا دقت داشته باشید که نام آن را همسو با نام برند خود و حتی شبیه آن ثبت کنید. آرم برند خود را بهعنوان لوگوی حساب کاربری خود در آن قرار دهید و همچنین تمامی اطلاعات و توضیحات اولیه در خصوص برند خود را در قسمت توضیحات آن وارد کنید تا کاربر با برند شما آشنا شود.
برندها نکتهای را باید در اینجا رعایت کنند و آن این است هنگام ساخت حساب کاربری، فرم مخصوص به صاحبان کسبوکار را پر کنند تا از مزیتهایی که پینترست برای این دسته از کاربران اختصاص داده است استفاده کنند از جمله گزارش آنالیتیک که برای بازاریابان بسیار کاربردی است. گزارشی که به آنها اعلام میکند چه تعداد کلیک روی عکسها و فیلمها و... خورده است و آنها را به وبسایت اصلی هدایت کرده است و چه محتوایی را کاربران دنبال میکنند و... .
* این را در نظر داشته باشید که هرچه مطالب بیشتری را شما قرار دهید، به همان میزان نیز شما وبسایت برند خود را در معرض دید کاربران قرار دادهاید که هر دوی اینها در کنار هم باعث محبوبیت برند شما میشود و موجب بالا رفتن ترافیک شماست که البته به همان سادگیها نیست و باید تلاش فراوان و سیاستهای بازاریابی خاص را با توجه به شناخت کاربران خود لحاظ کنید.
* خیلی خوب میشود اگر شما مطالب و عکسهایی را که استفاده میکنید دارای کیفیت بالا و محتوای کاربردی باشد و ارزش خواندن را در خود داشته باشد چراکه باعث برگشت کاربران به صفحه شما و استفاده از مطالب شما و به اشتراک قرار دادن آن برای دوستانشان میشود. پس مهم است که محتوای شما واقعی و براساس واقعیت برند شما باشد و خیلی هم در آن زیادهروی نکنید و از خود تعریف و تمجید نیز نکنید چراکه باعث میشود فکر کنند بسیار خودشیفته و غیرواقعی هستید.
* خصوصیت خیلی خوب دیگری که پینترست دارد این است که قسمتی را برای Pin کردن ویدئوها برای شما اختصاص داده است که حتی شما میتوانید ویدئوهای خود را که در YouTube و... قرار دادهاید، در صفحه خود Pin کنید و آنها را در معرض دید قرار دهید. در خصوص نام Board های خود که همان آلبومهای شما است دقت بالایی را داشته باشید تا از این طریق هنگام جستوجوی کاربران در پینترست بتوانند به صفحه شما برسند که این امر مستلزم آن است آنقدر شما در این شبکه به گشت و گذار و جستوجو پرداخته باشید تا بتوانید با نحوه جستوجوی کاربران و کلماتی که آنها استفاده میکنند آشنا شوید.
* پیشتر گفته شد که هنگام انتشار مطلبی، توضیحات مفید آن را فراموش نکنید و دقت بالایی را در نوشتن آنها به کار بگیرید چراکه بهعنوان مثال عکس شما و توضیحاتی را که به همراه آن قرار دادهاید، در دنیای رو به رشد سریع پینترست در حال به اشتراک قرار گرفتن و دیده شدن و خواندن است. فکر کنم برای شما بازاریابان اهمیت این موضوع بسیار آشکار باشد.
* برای مناسبتهای مختلفی که در تقویم رسمی یا تقویم شرکت خود دارید، Board متناسب با آنها درست کنید. مانند جشنوارهها، افتتاحیهها، تخفیفات ویژه، کلکسیون جدید و... کاربران و مراجعهکنندگان هرچه کانال را مرتبتر و سازمانیافتهتر ببینند بیشتر مشتاق و متمایل به بازگشت به آن و دنبال کردن آن، به دلیل وجود محتوای مفید و متنوع هستند.
* یکی دیگر از خصوصیاتی که پینترست میتواند با آن به برندینگ شما کمک کند این است که یک کانال آماده برای قرار دادن محتوا در آن است، فقط کافی است که شما در آن عکسها و فیلمها و مقالات و... که امکان قرار دادن در سایت خود را ندارید یا جای آنها نیست را در پینترست قرار دهید تا با تنوع موجود شما کاربران را به سمت وبسایت خود هدایت کنید تا برند خود را ارتقا بخشید.
از طرفی نیز شما باید مراجعهکنندگان به وبسایت خود را به دنیای پینترست خود راهنمایی کنید که در اینجا نیز پینترست این امکان را داده که وبنویسان لینک ارتباطی آن را به همراه لوگوی خود درون سایت خود قرار دهند و اگر هم از WordPress استفاده میشود باز چنین امکانی را قرار داده تا دنیای خود را با برند شما ارتباط دهد.
* همکاران خود را نیز به پینترست برند خود دعوت کنید. با این کار آنها را نیز در ارتقا بخشیدن برند خود در این شبکه همراه کردهاید که برای آنها لذتبخش و خوشایند بوده و همچنین سرعت بالا رفتن ارتقای برند شما نیز افزایش مییابد.
* مهمترین موردی که بهتر است آن را فراموش نکنیم، ارتباط با مراجعهکنندگان است. به این صورت که اگر آنها از وقت خود برای نوشتن نقد و بررسی و... استفاده میکنند، شما نیز برای آنها وقت گذاشته و به آنها جواب دهید. شما با این کار اعتماد آنها را جلب کردهاید و بیشتر به واقعی بودن صفحه شما و برند شما ایمان
میآورند.
* از کلمات کلیدی و موثر در Pin های خود استفاده کنید تا با این کار مطالب شما به راحتی در دسترس عموم قرار گیرد. فراموش نکنید که قرار دادن آدرس وبسایت شما مهمترین بخش در قسمت انتشار مطالب خود است تا آنها را به وبسایت خود و سایتهای مرجع هدایت کنید.
* بهترین دنبالکنندگان خود را شناسایی کنید و از آنها بخواهید که شما را به دیگران معرفی کنند. با این کار شما آنها را در این کار سهیم کرده و حس مهم بودن را به آنها انتقال میدهید. پیشنهاد من به شما این است که در خصوص پینترست و خصوصیات فراوان و قابل توجهی که در آن است تحقیق کنید و آن را بهعنوان یکاستراتژی برای مطرح کردن بیشتر برند خود و امور بازاریابی قلمداد کنید.
متخصص شبکههای اجتماعی هاکوپیان