یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
جدیدترین اطلاعات مرکز آمار ایران در بخش کشاورزی اعلام شد

کاهش 6درصدی جمعیت کشاورزان

9 سال پیش ( 1393/10/23 )
 

رییس مرکز آمار ایران ضمن اعلام آمار نتایج سرشماری عمومی کشاورزی گفت: تلاش مرکز آمار ایران همواره این بوده که اعداد وارقام خود را بسیار دقیق اعلام کند و پای این اعداد می‌ایستد. من به این اعداد سوگند آماری یا حرفه‌ای می‌خورم و صحت آنها را تایید می‌کنم. به گزارش ایسنا، عادل آذر با اعلام نتایج آمار سرشماری عمومی کشاورزی گفت: این سرشماری منجر به فهرست برداری از چهار میلیون و 43 هزار بهره‌بردار شده بخش کشاورزی که شش درصد کاهش دارد، همچنین در حوزه مساحت هم 16 میلیون و 600هزار هکتار زیر کشت است که در این بخش هم نسبت به سال 1382، شش درصد کاهش داریم. 

رییس مرکز آمار ایران درباره شیوه آمارگیری عمومی کشاورزی به روش الکترونیک گفت: ‌در این سرشماری برای نخستین بار اطلاعات به شکل الکترونیک گردآوری شد که می‌توانیم ادعا کنیم چنین کاری در منطقه جزو کارهای نو و بی‌نظیر است، این سیستم باعث شد که زمان گزارش‌دهی سرعت پیدا کند. 

او همچنین با اشاره به همزمانی اعلام گزارش این سرشماری با تدوین قانون بودجه سال 1394 گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی 12 درصد GDP و 20 درصد اشتغال کشور را در برمی‌گیرد، بنابراین به روزترین اطلاعات و آمار کشور در تدوین قانون بودجه سال 1394 می‌تواند میسر باشد، همچنین اعلام نتایج این سرشماری با تدوین برنامه ششم توسعه همزمان است و از آنجا که 70 شاخص این برنامه شاخص‌های کشاورزی است، سرشماری کشاورزی می‌تواند به این بخش هم کمک کند. 

رییس مرکز آمار ایران همچنین با اشاره به اعداد به دست آمده سرشماری عمومی کشاورزی گفت: این سرشماری که در 40 روز انجام شد منجر به فهرست‌برداری از چهار میلیون و 43 هزار بهره‌بردار کشور شد که حقیقی و حقوقی هستند و تعداد بهره‌برداران ما در مقایسه با‌ آمارگیری سال 1382 شش درصد کاهش داشته است که بخش کشاورزی، دامداری، باغ، قلمستان، زراعت، زنبورعسل، دام سنگین و غیره در شکل سنتی مورد آمارگیری قرار گرفته است.

نکته جالب دیگر اینکه از میان چهار میلیون و 43 هزار بهره‌بردار، چهار میلیون و 33 هزار بهره‌بردار حقیقی شامل کشاورزان و اشخاص حقیقی و دهقانان هستند و بخش حقوقی که شامل موسسات و شرکت‌ها می‌شود تنها 10 هزار بهره‌بردار را در برمی‌گیرد که این نشان می‌دهد کشاورزی در ایران همچنان سنتی و خرده دهقانی است و به سمت مشارکت عمومی و صنعتی شدن نرفته است.  

رییس مرکز آمار ایران در زمینه متوسط زمین در اختیار هر بهره‌بردار (کشاورز) هم گفت: براساس این آمار حدود پنج هکتار زمین در اختیار هر بهره‌بردار است که اگر با کشورهای دیگر مقایسه کنیم این آمار در کانادا 273 هکتار، در برزیل 72 هکتار، در آمریکا 178 هکتار، در ترکیه هفت هکتار و در انگلستان 71 هکتار است. این به این معناست که متوسط زمین در اختیار هر بهره‌بردار در کشور ما در حداقل خود قرار دارد. در زمینه دامپروری هم در زمان آمارگیری 44‌میلیون رأس دام سبک داشتیم که پیش‌بینی می‌شود در اسفند ماه سال 1393 به 58 میلیون رأس برسد. در دام سنگین شامل گاو و گوساله 2/4 میلیون رأس گاو و گوساله داشته‌ایم که در واقع 36 میلیون رأس گوسفند، 19 میلیون رأس بز و شش میلیون رأس گاو وجود دارد که نسبت به آمارگیری سال 1382 تغییر چندانی نکرده است.  او درباره رتبه‌بندی استان‌ها در بخش کشاورزی هم گفت: در زمینه بهره‌بردار (کشاورز) استان‌های خراسان رضوی و مازندران به ترتیب با 3/8 و 9/7 درصد دارای بیشترین تعداد بهره‌بردار هستند و استان‌های البرز و قم با 7/0و 3/0 درصد بهره‌بردار در انتهای رتبه‌بندی قرار دارند. 

وی درباره هزینه این سرشماری هم گفت: 30 میلیارد تومان برای این سرشماری هزینه شده که 9 میلیارد تومان آن شامل خریداری تجهیزات است که 7500 تبلت برای این سرشماری خریداری شده که البته این تعداد در سرشماری نفوس و مسکن و دیگر پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر این سرشماری به شیوه دستی انجام می‌شد هزینه آن به 40 میلیارد تومان می‌رسید. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/h4kozJu6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه