فروشندگان بریتانیایی با کاهش شدید فروش مواد خوراکی و پوشاک روبهرو شدهاند که نشاندهنده نگرانی خانوادههای انگلیسی از چشمانداز شرایط اقتصادی این کشور است. دفتر آمار ملی انگلیس اعلام کرده که میزان فروش خرده فروشان در ماه گذشته 1.3درصد کاهش داشته است. این در حالی است که اقتصاددانان پیشبینی کاهش 0.1درصدی را داشتند.
براساس آمار اعلام شده بیشترین کاهش فروش در زمینه پوشاک و موادغذایی بوده است. کاهش میل مردم انگلیس به خرید نشانه دیگری است که اقتصاد انگلستان با کاهش رشد روبهرو است. از جمله عوامل تاثیرگذار بر این کاهش رشد، میتوان به افت رشد تجارت جهانی و عدم اطمینان از نتیجه همهپرسی ماه ژوئن و احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اشاره کرد.
دیوید کرن، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی انگلیس میگوید کاهش میزان فروش در ماه مارس بسیار ناامیدکننده بوده است. «این آمار نظریه ما را در مورد کاهش رشد اقتصادی انگلیس در دهه اول سال 2016 تایید میکند.» مبالغ پرداخت شده از سوی مردم انگلیس هنگام خرید، بزرگترین محرک رشد اقتصادی این کشور بوده است، اما آمارهای جدید نشان میدهد، مردم به میزان گذشته تمایلی به خرید ندارند. طبق آمار اعلام شده از سوی دفتر آمار ملی انگلیس فروش لباس در این کشور در ماه مارس 2.3درصد و فروش مایحتاج خانگی 2.9درصد کاهش داشته است.
با آنکه اقتصاد انگلیس در سه ماه آخر سال 2016 با رشدی 0.5درصدی روبهرو بوده است، اما خبر کاهش شدید میزان خرید مصرفکنندگان، سبب افزایش نگرانیها از احتمال افت رشد اقتصادی در ماههای پیش رو شده است. سموئل تامبز، کارشناس اقتصادی میگوید: «به نظر میرسد میزان رشد درآمد خانوارها در سال جاری به دلیل افزایش تورم و تشدید فشار مالی با کاهش روبهرو باشد. در چنین شرایطی تکیه بر مصرفکنندگان بهعنوان عامل مهمی برای بهبود شرایط اقتصادی نگرانکننده است.»