پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در پی اعلام آمادگی عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت در جهان برای تولید نفت بیشتر، قیمت این محصول در بازارهای جهانی کاهش یافت. این در حالی است که خروج صندوق بین‌المللی پول از مذاکرات مربوط به پرداخت بدهی‌های یونان سبب شد تا دلار آمریکا در مقابل یورو تقویت شود. گفتنی است این موضوع بر بازارهای نفتی که دلار ارز غالب در آن به‌شمار می‌رود نیز تاثیرگذار بوده است. در همین راستا مقامات عربستانی اعلام کرده‌اند که اخیرا با خریداران هندی به منظور صادرات نفت بیشتر در مذاکره بوده‌اند و این موضوع به معنای آن است که صادرکننده بزرگ نفت خاورمیانه می‌تواند رکورد تولید روزانه 10‌میلیون و 300 هزار بشکه‌ای نفت خام خود را در ماه مه ‌سال جاری میلادی ارتقا بخشد.

در ارتباط با همین موضوع نفت برنت دریای شمال با 63 سنت کاهش به قیمت 63 دلار و 48 سنت در هر بشکه معامله شد این درحالی است که نفت خام سبک آمریکا نیز با 77 سنت کاهش به قیمت 60 دلار در هر بشکه معامله شد. تاماش وارگا، تحلیلگر بازارهای نفت در موسسه London brokerage PVM Oil Associates که در حوزه کارگزاری نفت فعالیت می‌کند در این رابطه معتقد است: دلار در رقابت با یورو تقویت شده و این خبر خوبی برای بازارهای نفت خام نیست.» گفتنی است پس از خروج صندوق بین‌المللی پول از مذاکرات با یونان بر سر بازپرداخت بدهی‌های این کشور و افزایش احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا، یورو پول واحد اروپا 2 دهم درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داد.

پیش‌تر و در روز پنجشنبه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که انتظار دارد تقاضا برای نفت خام در سال جاری به دلیل خوش‌بینی در مورد بازیابی رشد اقتصاد جهانی و همچنین زمستان احتمالا سخت آینده افزایش یابد. با این حال تحلیلگران در موسسهJBC‌Energy معتقدند که رشد تقاضا مربوط به نیمه نخست سال بوده و بنابراین انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری از میزان آن کاسته خواهد شد. تحلیلگران این موسسه در همین راستا نوشته‌اند: «به عقیده ما شکوفایی در قیمت‌ها که به دلیل افزایش میزان تقاضا ایجاد می‌شود به مرور و به دلیل کاهش تقاضا در نیمه دوم سال محو خواهد شد.»

کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر موجب افزایش تولید محصولات پالایش‌شده به دلیل افزایش تقاضا برای این محصولات شده که این موضوع سود سرشاری را نصیب پالایشگاه‌ها کرده است. اما براساس اخبار منتشر شده تولید بیش از نیاز محصولات پالایشگاهی موجب ایجاد محصولات مازاد در این حوزه و در نتیجه کاهش سود حاصل از پالایش و تولید فرآورده‌های نفتی خواهد شد. در همین راستا انبارهای مستقل نفت خام در مرکز نفتیآمستردام-‌ روتردام-‌ انتورپ افزایشی 5 درصدی را تجربه کرده و موجودی نفت آن به 5 میلیون و 845 هزار تن رسیده است. 

به عقیده کارشناسان چنانچه تـقـاضـا بـرای فرآورده‌های پالایشگاهی به دلیل تولید مازاد بر نیاز این محصولات کاهش یابد، این کاهش به بازارهای جهانی نفت نیز سرایت کرده و موجبات کاهش قیمت نفت خام را نیز فراهم خواهد کرد، مگر آنکه به پالایشگاه‌ها دستور داده شود که از تولید فرآورده‌های پالایشگاهی خودداری کنند.

منبع : رویترز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ghVesBzF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه