پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

افزایش بی‌سابقه موجودی نفت‌خام آمریکا و افزایش نگرانی‌ها از بزرگ‌تر شدن حجم نفت مازاد موجود در بازار و همچنین کاهش تقاضا برای نفت در بازارهای جهانی به دلیل کُند شدن رشد اقتصادی چین و اقتصادهای دیگر آسیا موجب کاهش ارزش نفت‌خام ایالات‌متحده در روز جمعه گذشته شده که این کاهش قیمت از سال 2009 میلادی تاکنون بی‌سابقه بوده است. در همین راستا با اینکه قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه گذشته کاهش 3 درصدی را تجربه کرده بود، اما افزایش حجم نفت‌خام موجود در انبارهای نفتی آمریکا به نگرانی‌های ناشی از افزایش حجم نفت مازاد موجود در بازار دامن زد و سبب شد تا بازار کاهش قیمت شدیدتری را تجربه کند.

به گزارش رویترز قیمت نفت‌خام آمریکا با 16 سنت به کمتر از 42 دلار کاهش یافت، این در حالی است که پیش از این به قیمت 42 دلار و هفت‌سنت در هر بشکه معامله شده بود. در این بین شاخص اروپایی برنت نیز با 11سنت افزایش به قیمت 49 دلار و 33سنت در هر بشکه معامله شد که این قیمت بیانگر فاصله برنت با قیمت 45دلار و 19سنتی خود در سال 2005 میلادی است.

در همین ارتباط گروه بانکی و سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در بیانیه‌ای اظهار داشت: اقدام چین در جهت کاهش عمدی ارزش یوان در برابر دلار آمریکا موجب افزایش فشار بر نفت و کاهش ارزش آن در بازارهای جهانی شده است. در ادامه این بیانیه آمده است: «کاهش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا از اهمیت بسیار زیادی برای بازارهای انرژی برخوردار است و این موضوع به معنای آن است که شرایط اقتصاد جهانی به‌صورت عمده‌ای تغییر کرده است.» در پی پیش‌بینی تحلیلگران و فعالان بازار انرژی مبنی بر احتمال کاهش بیشتر قیمت نفت‌خام بانک AZN در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «کاهش قیمت نفت‌خام و رسیدن آن به پایین‌ترین قیمت در شش سال اخیر سبب کاهش تولید نفت‌خام در آمریکا نخواهد شد. برخی از فعالان عرصه نفت شِیل به‌شدت در پی کاهش هزینه‌های تولید خود بوده‌اند، درحالی‌که سود بعضی دیگر از تولید‌کنندگان آن کمتر از 30 دلار در هر بشکه است.»

از سوی دیگر، اگرچه روند رشد اقتصادی چین کُند شده اما مقامات این کشور سعی می‌کنند تا با استفاده از نفت ارزان موجود در بازار ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهند. در این میان مصرف‌کنندگان چینی نیز با وجود کاهش رشد اقتصادی کشورشان همچنان به خرید کردن ادامه می‌دهند. با این همه به نظر می‌رسد که کاهش ارزش یوان موجبات افزایش فشار بیشتر بر قیمت نفت را فراهم آورد، چرا که سبب کاهش واردات آن خواهد شد. گفتنی است پیش از این و به دلیل کاهش تقاضا برای خرید خودرو، میزان واردات نفت‌خام توسط چین در ماه جولای کاهش یافت.

براساس نتایج یک نظرسنجی که توسط رویترز انجام شده، کاهش رشد اقتصادی چین ممکن است به سایر اقتصادهای آسیا نیز تسری یابد. به‌عنوان مثال، اقتصاد ژاپن با کاهش رشد در ماه‌های ژوئن و جولای روبه‌رو شد که این موضوع سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش خرید از سوی مصرف‌کنندگان در این کشور شد. براساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، کاهش رشد اقتصادی چین و تاثیر آن بر همسایگان این کشور که اقتصاد شان براساس تجارت با یکدیگر شکل گرفته سبب خواهد شد هرگونه رشد احتمالی در ماه‌های سپتامبر و جولای یک رشد متوسط باشد.

منبع : رویترز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QCn3uTgo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه