ذوبآهن اصفهان نخستین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران است. این کارخانه انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید میکند و در نظر دارد با کاهش قیمت تمام شده محصولات خود و صرفهجویی و عدم اسراف، بتواند در جهت پرداخت بدهیهایش حرکت کند. احمد صادقی، مدیرعامل ذوبآهن اصفهان درباره این موضوع و چگونگی فعالیت شرکت ذوبآهن اصفهان با «فرصتامروز» به گفتوگو پرداخت که در زیر میخوانید:
شرکت ذوبآهن اصفهان با چه مشکلاتی مواجه است؟
شرکت ذوبآهن اصفهان مانند سایر واحدهای تولیدی در شرایط رکود سنگینی که بر کشور حاکم است، دچار مشکلات شدید نقدینگی است. ما به سختی میتوانیم بخشی از بدهیها و هزینههای تولید محصول را فراهم کنیم و متاسفانه برای پرداخت و تامین مابقی این هزینهها و بدهیها با دشواریهایی مواجه هستیم که باعث شده حجم زیادی بدهی در این شرکت وجود داشته باشد.
ذوبآهن اصفهان در حال حاضر بیش از 5هزار و 600میلیارد تومان بدهی دارد و سالانه بیش از 720میلیارد تومان سود بانکی پرداخت میکند که از توان ذوبآهن برای پرداخت خارج است. نتیجه عدم توانایی در پرداخت بدهیها افزایش هرساله میزان بدهیهای این شرکت است، زیرا هرسال که میگذرد به میزان دیون ذوبآهن افزوده میشود و از طرفی این سودهای بانکی که توان پرداخت آن وجود ندارد به اضافه وام قبلی تبدیل به وام جدیدی با سودی جدیدتر میشود که این روند هرساله بیشتر از سال قبل میشود.
برنامهریزی خاصی برای پرداخت این بدهیها دارید؟
طبق برنامهای که در شرکت داریم باید بخشی از این بدهیها طی یکسری عملیات فنی در تولید و ترکیب داخلی کارخانه و بخشی دیگر نیز از طریق صرفهجویی و جلوگیری از اسراف، کاهش قیمت تمام شده محصولات جبران شود.
باید براساس برنامهها و اهداف شرکت، امسال قیمت تمام شده محصولات با کاهش 500 تومانی به 1300 تومان برسد، زیرا با کاهش قیمت تمام شده این امکان برای ذوبآهن پیش میآید تا روند زیانی که در حال حاضر در کارخانه وجود دارد به صفر برسد. از سویی در حال برنامهریزی هستیم تا با مدیریت فعالیتها بخش عمده بهره این وامهای بانکی را از طریق فروش داراییهای موجود کاهش دهیم.
صادرات شرکت در حال حاضر چه میزان و به کدام کشورها است؟
صادرات محصولات ما به کشورهای متعدد از جمله کشورهای منطقه، کشورهای عربی، افغانستان، عراق، سوریه و همچنین کشورهای آفریقایی، اروپایی انجام میشود. سال گذشته صادرات ما حدود 800هزار تن بود که طبق برنامهریزیها امسال باید به یک میلیون تن برسد.
یکی از مباحثی که درباره ذوبآهن مطرح میشود، تعداد بالای نیروی انسانی تحمیلی به این شرکت است.
طی این سالها تعداد نیروی انسانی این شرکت کاهش داشت؟
این مشکل در دوران دولت قبل به بسیاری از کارخانهها تحمیل شد که شرکت ذوبآهن اصفهان نیز یکی از این شرکتها است، زیرا نیروی انسانی 6هزار نفری به 16هزار نفر رسید. برنامه ما برای این تعداد نیروی انسانی مازاد این است تا برای این تعداد نیروی انسانی شغل ایجاد کنیم. به همین دلیل برنامه داریم تا با ایجاد چند واحد تولیدی، معاونتی جدید برای انجام کارهای ساختوساز و پیمانکاری ایجاد کنیم.
همچنین در نظر داریم تا شرکت ذوبآهن اصفهان نیز مانند سایر کارخانههایی که شرایطی مشابه ما دارند به فعالیتهای پیمانکاری در سطح کشور بپردازد.
همکاری شما با راهآهن ایران در زمینه ساخت ریل ملی در چه مرحلهای است؟
راهآهن ایران با شرکت ذوبآهن اصفهان از گذشته بحث دارد، زیرا ما سال 74 ریل مورد نیاز آنها را ساختیم اما اقدامی برای خرید انجام نگرفت. ما سعی کردیم با بهبود کیفیت تولیدات خود ریل موردنیاز آنها را تامین کنیم اما بهظاهر شرکت راهآهن ایران علاقهمند به خرید محصولات مورد نیاز خود خارج از کشور است اما این مسائل در حال حل است.
قرارداد جدیدی در دست بررسی یا اقدام دارید؟
به صورت مشخص قرارداد جدیدی نداریم اما در حال انعقاد قرارداد و مذاکره هستیم تا برای متروی تهران و متروی سایر استانها محصولات مورد نیاز را تامین کنیم. از سویی دیگر خوشحالیم که همه آرکهای مصرفی در معادن ایران کاملا داخلی هستند.
ارتباط با نویسنده : sanazkolahdooz@yahoo.com