پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
در بررسی ارزش بازار صنایع در بورس طی دو دوره به‌دست آمد

کاهش سرمایه سهامداران 78 درصد از صنایع

8 سال پیش ( 1394/10/1 )
پدیدآورنده : شهربانو جمشیدی  

بازار سرمایه در حالی طی دو سال اخیر روند نامناسبی را پشت سر گذاشت که در ادامه روند نزولی بورس ارزش سهام اغلب شرکت‌ها، حجم و ارزش معاملات روزانه بورس با کاهش قابل توجهی همراه شد و در نهایت این روند جز خروج نقدینگی از بازار سهام و تحمیل ضرر و زیان هنگفت بر سهامداران نتیجه دیگری در پی نداشت.

یکی از مهم‌ترین تبعات منفی تداوم روند نزولی بازار سرمایه کاهش ارزش بازار سهام به شمار می‌رود، روند منفی که هیچ یک از اخبار مثبت منتشر شده در حوزه سیاسی و پیشرفت مناسب اجرای طرح برجام نتوانست مانع از حرکت پرشتاب بورس در مسیر نزولی شود و در این بین نگاه فعالان بازار سرمایه به سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد داخلی و اجرای برنامه‌ای کارآمد برای ایجاد رونق اقتصادی همچون کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی انبساطی دوخته شده است که البته هنوز دولت اقدام اساسی و جدی برای تحقق این موارد انجام نداده است.

براساس این گزارش، بررسی اطلاعات منتشر شده توسط شرکت بورس درخصوص عملکرد بازار اوراق بهادار طی آبان‌ماه سال‌جاری بیانگر این است که ارزش بازار سهام طی آبان‌ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از 20درصد کاهش یافته، به‌گونه‌ای که در این مدت ارزش بازار سهام از 344هزار و 60میلیارد تومان به 272هزار و 980 میلیارد تومان رسیده است.

علاوه بر این، از میان 37 صنعتی که طی مدت مذکور در بازار سرمایه فعال بوده‌اند، ارزش بازار سهام تنها هفت صنعت افزایش یافته و 29 صنعت یعنی بیش از 78 درصد از صنایع با کاهش ارزش بازار سهام مواجه شده‌اند. همچنین ارزش بازار سهام صنعت تأمین برق، گاز، بخار و آب گرم به‌دلیل عدم معامله سهام آن در آبان ماه سال 93 بدون تغییر و به مبلغ 44 هزار و 252 میلیارد ریال محاسبه می‌شود.

بر این اساس، از میان هفت صنعتی که طی معاملات آبان‌ماه سال گذشته تا دوره مشابه امسال با افزایش ارزش بازار مواجه شده‌اند، می‌توان به صنایعی همچون ساخت رادیو، تلویزیون و دستگاه‌ها و وسایل، حمل‌و‌نقل انبارداری و ارتباطات و نیز دباغی، پرداخت چرم و ساخت پاپوش اشاره کرد که در ردیف‌های نخست جدول رتبه‌بندی صنایع از لحاظ افزایش ارزش بازار می‌نشینند.

به‌طوری‌که ارزش بازار صنعت ساخت رادیو با تک نماد فعال در آن یعنی «لپارس» با رشد حدود 63 درصدی از یک هزارو 582 میلیارد ریال به دو هزار و 578 میلیارد ریال افزایش می‌یابد و بدین ترتیب در جایگاه اول جدول قرار می‌گیرد. بعد از آن گروه دباغی با تک سهم فعال در آن یعنی «وملی» با افزایش 37 درصدی ارزش بازار مواجه می‌شود و از یک هزار و 267 میلیارد ریال به یک هزار و 739 میلیارد ریال صعود می‌کند.رتبه سوم نیز به گروه حمل‌و‌نقل انبارداری با پنج شرکت فعال در آن و با رشد حدود 40درصدی ارزش بازار اختصاص می‌یابد.

علاوه بر این، صنایعی همانند منسوجات، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن و نیز وسایل اندازه‌گیری، پزشکی و اپتیکی باتک نماد «آکنتور» در این گروه جای می‌گیرند. در مقابل اما، صنایع فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جزو اکتشاف با تک نماد «حفاری» و نیز استخراج کانه‌های فلزی با 9 شرکت فعال در آن از جمله گروه‌هایی هستند که طی مدت مورد بررسی با افت ارزش بازار همراه شده‌اند.

به‌گونه‌ای که ارزش بازار صنعت فرآورده‌های نفتی با هفت شرکت فعال در آن و با کاهش بیش از 59 درصدی از 349 هزار و 422 میلیارد ریال به 140 هزار و 994 میلیارد ریال رسیده و بدین نحو در ردیف اول جدول جای می‌گیرد. افزون بر سه صنعت مذکور صنایع محصولات کاغذی، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات، کاشی و سرامیک، سیمان و سایر صنایع از جمله گروه‌هایی به شمار می‌روند که با افت ارزش بازار سهام در مدت مذکور مواجه شدند.

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4sRYf9zT
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه