جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
کارنامه بانکداری ایران در سال 1394

کاهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

8 سال پیش ( 1395/2/10 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

بانک مرکزی با انتشار گزارشی آخرین آمارها را از وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های نظام بانکی منتشر کرد.

براساس گزارش اخیر بانک مرکزی (سه‌ماهه)میزان بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در بهمن 94 نسبت به اسفند قبل از آن ۱۲,۹ افزایش یافته و به رقم ۱۱۷۴,۳ هزار میلیارد ریال رسیده است. در این میان بدهی دولت ۱۱۳۴,۶ هزار میلیارد ریال و بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی ۳۹,۷ هزار میلیارد ریال بوده است. بدهی بخش غیر‌دولتی هم در بهمن 94 نسبت به اسفند سال پیش از آن با ۱۳,۱درصد تغییر به ۷۱۳۳,۸هزار میلیارد ریال رسیده است.

34624236236234623476234613135613561361362347624

براساس گزارش بانک مرکزی بدهی بخش دولتی به بانک‌های تجاری در بهمن 94 نسبت به اسفند سال پیش از آن با ۸,۵ درصد افزایش به ۳۲۲,۷ هزار میلیارد ریال رسیده است. بدهی بخش غیر‌دولتی هم در مدت زمان ذکر شده به بانک‌ها با ۱۵,۶ درصد افزایش به ۱۱۱۴,۷ رسیده است. بدهی بخش دولتی به بانک‌های تخصصی طی این زمان با ۱۵,۸درصد افزایش ۳۷۹,۲هزار میلیارد ریال و بدهی بخش غیر‌دولتی به این بانک‌ها با ۱۰,۳ افزایش به ۱۷۷۹,۹ هزار میلیارد ریال رسید.

از سوی دیگر، بدهی بخش دولتی به بانك‌های غیردولتی وموسسات اعتباری غیربانكی با ۱۳,۷ درصد افزایش طی این زمان به ۴۷۲,۴ رسید. بدهی بخش غیر‌دولتی هم با ۱۳,۶ افزایش به ۴۲۳۹,۲هزار میلیارد ریال رسید. براساس این گزارش‌بدهی بخش غیردولتی به بانك‌ها وموسسات اعتباری (بدون سود آتی) با 14 درصد تغییر به ۶۴۳۹,۶ هزار میلیارد ریال رسید.

رشد دارایی‌های خارجی بانک‌ها

در گزارش بانک مرکزی آمده است که دارایی‌های خارجی بانك‌ها و موسسات اعتباری غیر‌بانكی در بهمن 94 نسبت به اسفند سال پیش از آن با ۱۱,۵ درصد افزایش به ۲۱۲۸,۹ هزار میلیارد ریال رسید. میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری در این زمان با ۲۰,۷ درصد تغییر به ۳۲۷,۹ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی هم با ۱۵ درصد تغییر به ۴۵۳,۶ افزایش یافت. دارایی‌های خارجی بانك‌های غیردولتی و موسسات اعتباری غیربانكی طی این زمان با ۸,۴ درصد تغییر به ۱۳۴۷,۴ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

رشد نقدینگی

براساس گزارش بانک مرکزی، میزان نقدینگی در بهمن 94 نسبت به اسفند سال 93 با ۱۸,۵ درصد افزایش به ۹۷۵۹,۴ هزار میلیارد ریال رسید. حجم نقدینگی اسفند سال پیش از آن (93) ۷۸۲۳,۹ هزار میلیارد ریال و در بهمن سال 93 به ۷۵۸۰,۹ هزار میلیارد ریال رسید، این در حالی است که میزان نقدینگی در اسفند سال 92، ۶۳۹۵,۵ هزار میلیارد ریال و در بهمن این سال ۵۷۵۲,۷ هزار میلیارد ریال بوده است.

بانک مرکزی در گزارش خود تاکید کرده است که در طول سال ۱۳۹۲ (آبان، آذر و اسفند ۱۳۹۲)، آمار موسسات اعتباری پیشگامان آتی و صالحین (ادغام شده در آبان‌ماه ۱۳۹۲ در بانک آینده)، آمار بانک‌های ایران زمین، قرض‌الحسنه رسالت، خاورمیانه، بین‌المللی کیش و ایران و ونزوئلا در آذر ۱۳۹۲ و آمار بانک قوامین و دو موسسه اعتباری کوثر و عسکریه در اسفند ۱۳۹۲ به آمارهای پولی و بانکی کشور اضافه شده است. ضمنا اطلاعات بانک قرض‌الحسنه مهر از اسفند ۱۳۹۲ به بعد، از شمول بانک‌های تخصصی خارج و به طبقه بانک‌های غیردولتی اضافه شده است.

براساس این گزارش، میزان اسكناس و مسكوك در دست اشخاص در بهمن 94 نسبت به اسفند 93 با رشد منفی 14.5درصدی ۳۰۰,۸هزار میلیارد ریال کاهش یافت و حجم پول با رشد منفی ۶,۵درصدی به ۱۲۳۴,۹هزار میلیارد ریال کاهش یافته است. از سوی دیگر حجم شبه پول با ۲۴,۳درصد افزایش به ۸۵۲۴,۵ هزار میلیارد ریال رسید.

نکته قابل تامل در گزارش بانک مرکزی این است که میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با رشد منفی 0.5درصدی به ۸۵۳,۶ هزار میلیارد ریال رسید، این در حالی است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در بهمن 93 نسبت به اسفند 92 با ۴۳,۴درصد تغییر به ۸۵۸,۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته بود که نشان‌دهنده متعادل شدن روند بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی است.

بانک مرکزی همچنین با انتشار گزارشی درباره شاخص‌های عمده اقتصادی بدهی‌های خارجی در 9 ماهه سال 94 به 5675 میلیون دلار رسید. درآمدهای دولت در سه ماهه سال 94 به 242.5 هزار میلیارد ریال، كسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای به 23 هزار میلیارد ریال و پرداخت‌های هزینه‌ای به 358.5هزار میلیارد ریال بوده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kucrxAd8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه